نسخه چاپی

پروتكل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر تصویب شد

پروتكل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در قالب كنوانسیون حفاظت از این دریا ( كنوانسیون تهران) به تصویب رسید.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجرای پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر پیش از این، در کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان به تصویب رسیده بودگفت: اجرایی شدن این پروتکل تنها در قزاقستان به تصویب نرسیده بود که همین امر باعث شده بود که این پروتکل مصوب نشود.
وی تاکید کرد: به تازگی مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در دولت قزاقستان نیز مصوب شد که این امر تصویب پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر را به همراه داشت.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبق قانون باید 90 روز از تصویب هر پروتکلی بگذرد تا آن پروتکل لازم الاجرا شود.
به گفته وی بر این اساس پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر، در مرداد ماه سال جاری توسط پنج کشور عضو اجرایی خواهد شد.
فرشچی اظهار داشت: این پروتکل در قالب برنامه منطقه ای اقدام به صورت همکاری های مشترک پنج کشور اجرایی خواهد شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: هم اکنون تمام کشورهای حاشیه دریای خزر به جز ایران مشغول فعالیت های نفتی در دریای خزر هستند.
وی اذعان داشت: سهم تمام این کشورها در میزان آلودگی نفتی دریای خزر یکسان است.
به گفته فرشچی، در سالهای 2010 و 2011 ، فعالیت های نفتی در کشور آذربایجان باعث ایجاد کانون های بزرگ آلودگی در دریای خزر شده بود.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: بعد از آن سالها، این کشور نیز سعی داشته با رعایت قوانین نسبت به حفاظت از محیط زیست دریای خزر در مقابله با آلودگی های نفتی مثبت عمل کند.
وی گفت: امید می رود با اجرایی شدن پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر توسط کنوانسیون تهران و همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر، بتوانیم شاهد کاهش شدید این نوع آلودگی ها در دریای خزر و به دنبال آن احیای هر چه بیشتر محیط زیست این دریا باشیم.
وی یادآور شد: وجود هر گونه آلودگی نفتی در این دریا می تواند محیط زیست خزر و موجوداتی که در آن زیست می کنند را به شدت تهدید کند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه عنوان کرد: از این رو رسیدگی هر چه سریعتر برای مقابله با بروز آلودگی های نفتی در این دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
تعویق در برگزاری ششمین جلسه کنوانسیون حفاظت از دریای خزر
وی همچنین به تعویق در برگزاری ششمین جلسه کنوانسیون حفاظت از دریای خزر اشاره کرد و گفت: این جلسه قرار بود در باکو و به میزبانی دولت آذربایجان برگزار شود.
فرشچی دلیل این تاخیر در برگزاری اجلاس کنوانسیون حفاظت از دریای خزر را به عدم امضای قرارداد کشور آذربایجان با برنامه محیط زیست سازمان ملل عنوان کرد.
به گفته وی، زمانی که این قرارداد به امضا رسد امکان برگزاری ششمین جلسه کنوانسیون حفاظت از دریای خزر خواهد بود که پیش بینی می شود، زمان آن شهریور ماه سال جاری باشد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: قرار است امسال دبیرخانه این کنوانسیون از ژنو به باکو منتقل شود که این امر نقش بسیار مهمی در حفاظت بیش از پیش از دریای خزر ایفا خواهد کرد.
وی یادآور شد: پس از تشکیل کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال 2006، دبیرخانه موقت این کنوانسیون در ژنو ایجاد شده بود.
وی بیان کرد: بنابراین برگزاری ششمین جلسه کنوانسیون تهران مصادف است با بازگشایی دبیر خانه این کنوانسیون در باکو که این امر حاکی از توانمندسازی منطقه در استقلال تصمیم گیری در خصوص چگونگی حفاظت از دریای خزر خواهد بود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: دبیرخانه کنوانسیون پس از استقرار چهار ساله در باکو به یکی دیگر از پنج کشور عضو منتقل خواهد شد تا این دبیرخانه به صورت چرخشی در تمام کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت کند، چرا که کشورهای عضو در خصوص اینکه مقر دبیرخانه در کدام کشور مستقر شود نتوانستند به توافق برسند.
به گفته فرشچی، قرار است دبیرخانه دائم کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر، به مدت چهار سال در باکو ایجاد شود.

۱۳۹۵/۲/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...