نسخه چاپی

نقش رسانه در ايام ماه مبارك رمضان 3

ماه اثرگذار و تبلیغات موثر

عکس خبري -ماه اثرگذار و تبليغات موثر

گذری بر ماه رمضان و تبلیغات رنگارنگ بازرگانی

*ماراتنی به اسم رمضان

وقتی ماه رمضان فرا می‌رسد، شرکت‌هایی که محصولات خوراکی تولید می‌کنند، در پیام‌های بازرگانی‌شان تصاویر سفره‌های افطار و سحر را محور قرار می‌دهند و نقش محصول خود را در تولید این دو وعده‌ی مهم ماه‌رمضانی بازگو می‌کنند. شرکت‌های خدمات رسانی هم زمان‌های خدمت رسانی خود را با این ماه منطبق می‌کنند و خدمات خود را منوط به ساعت‌های خدمت‌رسانی خود را منطبق با ساعت‌هایی می‌کنند که مردم با توجه به روزه‌دار بودن بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. در این ماه شرکت‌های تولید کننده محصولات خوردنی و نوشیدنی هم به تکاپو می‌افتند. ماه رمضان برای این دست کارخانه‌ها مانند ماراتنی‌ست که هر کدام می‌خواهند با فروش بیشتر سود بیشتری عاید خود کنند. بدیهی‌ست که کارخانه‌هایی که سرمایه‌داران آن یهودی و مسیحی هستند و در نقاط مختلف دنیا در هر جنایت ضد مسلمانان شراکت دارند، برای رضای خدا و رفع نیاز جسمی مسلمانان برای افطار و سحر آن‌ها برنامه‌ریزی نمی‌کنند.
مثلا شرکت کوکاکولا در این ماه بر روی محصولات خود نماد هلال ماه را اضافه می‌کند. شرکت مک‌دونالد، مارک نام‌آشنایی در سراسر جهان است که متبحر در تولید ساندویچ و فست‌فودهای میان‌وعده‌ایست، این شرکت هم در این ماراتن شرکت می‌کند، مک دونالد در بیل‌بردهای خود تصویر یک وعده‌ی غذایی کامل را می‌آورد و با اضافه کردن عنوان «رمضان‌الکریم» و نماد هلال ماه، می‌نویسد که: «با محصولات مک‌دونالد افطار کنند». نستله، یکی دیگر از این شرکت کنندگان در این فستیوال است، نستله روی فنجان قرمز مشهورش تصویر هلال ماه را می‌گذارد و در گوشه‌ی تابلوی‌ تبلیغاتی‌اش عنوان «رمضان‌الکریم» را اضافه می‌کند.

* بازاری به وسعت یک میلیارد نفر
مسلمانان حدود یک ششم از جمعیت دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. طبیعتا دست‌یابی به بازاری با این وسعت و برقراری تعامل اقتصادی برای هر شرکت و کارخانه‌ای طعمه وسوسه‌انگیزی است. ماه رمضان یکی از ماه‌هایی‌ست که در آن همه‌ی مسلمانان در هر کدام از فرقه‌ها به یک شیوه عمل می‌کنند و از آیین مشترک در بین همه آن‌ها روزه‌داری‌ست. در ماه رمضان همه‌ی مسلمانان روزه می‌گیرند. در این ماه شرکت‌ها و موسساتی که خدمات متفاوت ارانه می‌کنند برای دستیابی به سود بیشتر محصولات خود را مطابق نیازهای ماه رمضانی تغییر می‌دهند یا کاربری آن‌ها را در این ماه بیشتر نشان می‌دهند.
*فروش بیشتر تبلیغ بیش‌تر و متفاوت

سود بیشتر در خرید و فروش یکی از اهدافی است که در همه‌ی جوامع رایج است. توجه به این امر فارغ از موضوع حلال یا حرام و شرعی یا غیر شرعی بودن آن در هر جامعه و کشوری با توجه به قانون کشور و دولت‌ها وجود دارد. معمولا در داد و ستدهای اقتصادی و در بازارها که یک طرف آن‌ها فروشنده‌ها و یک طرف دیگر خریدارها قرار دارند، دو نوع تعامل وجود دارد یک تعامل آن‌ها تبادل اطلاعات دربین‌شان است و تعامل دیگر پرداخت هزینه است. هرکدام از این تعامل‌ها در نوع خود مخصوص هستند و دارای وجوه مختلف هستند. در دنیای فروش محصول و آن‌هایی که تمایل به عرضه محصول بیشتر و طبیعتا درآمد بیشتری هستند، برای قسمت اول یعنی اطلاع رسانی، هزینه‌ی بیشتری را متحمل می‌شوند. آن‌ها از محصول خود سخن می‌گویند و با ترفندهای مختلف خریداران را راغب به خرید محصول می‌کنند. راه دیگری که فروشندگان محصولات برای فروش بیشتر از آن استفاده می‌کنند، همسان‌سازی محصول با خواست مشتری‌ست.

* خدماتی با نوای اذان

اپراتورهای تلفن همراه هم از جمله شرکت‌هایی هستند که به نوعی به عنوان شرکت خدماتی شناخته می‌شوند. در ماه رمضان این شرکت‌ها هم با توجه به نیاز و خواست مخاطب خدمات خود را تغییر می‌دهند، مثلا یکی از این شرکت‌ها از محصولاتش را بدین شرح اعلام کرد.
آهنگ‌های پیشواز ویژه ماه مبارك رمضان، شامل محصولاتی نظیر، قرائت قرآن مجید، دعای روزانه این ماه مبارك، قرائت مناجات نامه خواجه عبدا... انصاری، ادعیه، تواشیح و نوای ربنای معروف است. خرید این آهنگ‌های پیشواز از طریق پورتال ویترین شرکت، تماس با یک شماره سه رقمی و ارسال كد محصول به یک شماره چهار رقمی از طریق پیام كوتاه است.
این شرکت محصولات متنی هم به این مناسبت عرضه کرده است که این موارد هم شامل، پیام‎هایی با محتوای اعمال شب قدر، تغذیه و سلامتی در ماه رمضان، حكایات، گنجنامه، نیایش‌های قرآنی، معماهای قرآنی، احادیث، ادعیه و نمازهای مستحبی ماه مبارك رمضان است. دسته‌ی آخر محصولات این شرکت، نرم‌افزارهای آن هستند؛ نرم‌ افزارهای ویژه تلفن همراه از قبیل نرم افزارهایی نظیر دانستنی‌های قرآن مجید، تقویم شیعه، قرآن مجید، دانستنی‌های رمضان و دانستنی‌های سلامتی است.
* خوردنی‌های ما بهتر است

حجم تبلیغات و تشویق مردم به خرید محصولات در ماه رمضان کاملا تغییر می‌کند. مثلا یکی از شرکت‌های تولید کننده عرقیات گیاهی، قبل از فرا رسیدن این ماه در صفحه‌ی اول سایت خود در یادداشتی در مورد روزهای گرم تابستان و ضرورت مصرف مایعات صحبت کرده و در ادامه مطلب اشاره به آسیب‌های شربت‌های آماده و شربت‌های خانگی مانند آبلیمو و خاک‌شیر می‌کند. این مطلب در ادامه اشاره به خواص شربت‌هایی از عرقیات گیاهی می‌کند. جالب است همزمان با این یادداشت که چند منبع موثق هم در انتهایش به چشم می‌خورد، قیمت عرقی‌جات تولید شده شرکت خود را با تخفیف اعلام کرده و آماده تحویل در هر جای شهر را برای ماه رمضان به مخاطبان مژده می‌دهد.
تبلیغات ماه رمضانی تنها به مواردی که گفته شد محدود نمی‌شود، این‌ها تنها مشتی از خروار بود. از این دست تبلیغات در شرکت‌های خودروسازی، بانکها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... هم دیده می‌شود که هر کدام با حلول ماه شکل و محتوای تبلیغات خود را تغییر می دهند. تبلیغات به عنوان یک عنصر رسانه‌ای و بسیار اثرگذار در این ماه وجه‌ی دیگری پیدا می‌کند، شاید یکی از دلایل این گونه تبلیغات و اثرگذاری آن را از اثرگذاری ماه رمضان در زندگی مسلمانان دانست. ‌

۱۳۹۱/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...