نسخه چاپی

سفیر ایران در سازمان ملل در شورای امنیت سخنرانی كرد

سفیر ایران در سازمان ملل گفت نخستین گام مقابله با افراط گرایی را زمینه‌های فرهنگی و ایدئولوژیك دانست.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز ، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بحث عمومی شورای امنیت با عنوان انگاره‌ها و ایدئولوژی‌های تروریزم گفت: امروزه افراط گرایی خشونت آمیز بصورت بزرگترین چالش امنیتی در خاورمیانه و بسیاری دیگر از کشورهای جهان در آمده است و این دیدگاه منحرف تکفیری که هیچگونه ارتباطی با اسلام ندارد، در مرکز مشکلاتی قرار دارد که ما اکنون در خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا با آن روبرو هستیم.

وی افزود: جامعه بین المللی باید بیش از هر کاری به مقابله با این ایدئولوژی پلید و حامیان ان بپردازد که نفرت و خشونت را در قلب و ذهن جوانان در دنیای اسلام و فراتر از آن می‌کارد.

دهقانی در ادامه گفت: آنان که با استفاده از قدرت و منابع مالی خود این ایدئولوژی کوته بینانه را برای دهه‌ها پراکنده‌اند، القاعده و طالبان نخستین دستاورد آنها بود و جبهه النصره و داعش آخرین محصول آن.

معاون نمایندگی کشورمان اظهار داشت: این اندیشه تکفیری است که جز خود همه را ناباوران می‌خواند و بر این فهرست که شامل شیعیان، مسیحیان، یهودیان، سنی‌های میانه رو است مرتبا می‌افزاید و نتیجه آن ستمگری‌هایی چون تجاوز، بردگی، سوزندان، گردن زدن و دیگر روشهای وحشتناک کشتن انسانهاست که ما از طریق رسانه‌های عمومی از آن با اطلاع می‌شویم.

دهقانی افزود: برای روشن شدن ریشه‌های داعش و گروههای وابسته به آن و ایدئولوژی افراطی آن باید به تاثیر تحولات تاریخ اخیر عراق و شکل گیری گروههای افراطی توجه کنیم که بویژه پس از مداخله نظامی خارجی بصورت خاستگاه رشد افراط گرایی درآمد و در جریان بحران سوریه بخاطر حمایت افراد، سازمانها و کشورهای داخل و خارج منطقه فضای مناسب دیگری برای رشد افراط گرایی ایجاد شد.

نماینده ایران گفت: بر این زمینه‌های رشد افراط گرایی و تروریزم باید عوامل کمک کننده دیگر بویژه اشغالگری رژیم صهیونیستی، فقر، فساد و وجود حکومت های استبدادی را افزود. امروز باید با اسلام هراسی و هر آنچه که صفوف نیروهای افراطی و تروریستی را متحد می‌سازد، همانند تهاجم به یمن مقابله کرد واز نظر جمهوری اسلامی ایران نخستین گام برای مقابله با افراط گرایی باید در زمینه‌های فرهنگی و ایدئولوژیک برداشته شود.

دهقانی در پایان اظهار داشت: ایرانیان و همه اقوام ایرانی و بویژه جوانان در مخالفت با تروریسم و افراط گرایی ثبات قدم داشته‌اند. ایران همچنین با ترویج گفتگوی تمدن‌ها و ابتکار عمل جهانی عاری از افراط گرایی خشونت آمیز به مبارزه با اندیشه‌های افراط گرایانه کمک کرده است.

وی در پاسخ به اتهامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم با رد این اظهارات افزود رژیم صهیونیستی در مورد موضوع حمایت از تروریسم به دو علت باید پاسخگو باشد. نخست بدلیل اقدامات تروریستی که برای تشکیل این رژیم و پس از ان سرکوب مقاومت مشروع مردم تحت اشغال انجام داده و می دهد و دوم بدلیل وضعی که با اشغال فلسطین برای رشد افراط گرایی و تروریسم در منطقه فراهم کرد.

۱۳۹۵/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...