نسخه چاپی

نقش قطعات چینی در افزایش تصادف اتوبوس‌ها

جولان قطعات چینی اعم از لاستیك و قطعات در بازار خودروهای سنگین بویژه اتوبوس‌های ایرانی باعث شده تا ایجاد و افزایش خسارات اتوبوس‌های ایرانی در جاده خونین‌تر شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، قطعات چینی که در زمان تحریم استفاده می‌شد توانستند بازار خودروهای سنگین به ویژه اتوبوس‌ها را از آن خود کرده و بتواند در این زمینه انحصاری عمل کند اما همین لوازم یدکی و لاستیک‌های چینی به دلیل کیفیت پایین و بعضا خارج از استاندارد و از رده خارج بودن توانسته‌اند در ایجاد و افزایش خسارات تصادفات ناوگان عمومی اتوبوس‌ها در جاده‌ها نقش فراوانی داشته باشد.

متهم اصلی افزایش خسارات مادی و جانی در افزایش تصادفات جاده‌ای لوازم چینی است و نقش عمده این چشم بادامی‌ها باعث شده که برخی سرداران راهنمایی و رانندگی کل کشور به این موضوع اشاره و به صراحت نقش مخرب قطعات چینی در بازار خودروهای تجاری و عمومی اشاره کرده‌اند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با بیان اینکه می توان با بستن منافذ مرزی، جلوی ورود کالاهای بی کیفیت چینی را گرفت، عنوان کرد: وجود کالاهای بی کیفیت و تقلبی در ایران باعث منفی شدن ذهن مصرف کننده شده و آینده خوبی را در این حوزه رقم نخواهد زد به همین خاطر اقدامات جدی تری در این زمینه در حال پی گیری است.

ساسان درباره جلوگیری از سردرگمی مصرف کننده برای خرید کالای اصیل گفت: بهترین کار این است که مصرف کننده قطعه مورد نظر را از نمایندگی‌های فروش اتوبوس‌های تولیدی در ایران تهیه کند.

حمید عابدی استاد دانشگاه با اشاره به استاندارد خاص تولید قطعه در دنیا و همچنین محدودیت‌های سرعت در نظر گرفته شده در جاده‌ها برای ناوگان عمومی اتوبوس‌ها با بیان اینکه متاسفانه وسایل نقلیه عمومی و تجاری در جاده ها سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند که در برخی موارد منجر به اتفاقاتی می‌شود افزود: برخی اتوبوس‌ها حتی با سرعت ها 110 تا 120 در جاده‌ها حرکت می‌کنند این در حالیست که در برخی اتوبوس‌ها قطعاتی غیراصلی نصب شده در سرعت های بالا و غیرمجاز مشکل آفرین می شوند.

این استاد دانشگاه درباره به کارگیری قطعات یدکی غیراصلی در اتوبوس های جاده ای بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در همه دوران با آن مواجه هستیم عدم استفاده از قطعات اصلی است.
وی گفت: متاسفانه بسیاری از قطعات از بازارهای نامرغوب چینی تهیه می شوند که عواقب بسیاری را در کشور به دنبال داشته است. برخی از دلایل آتش سوزی اتوبوس ها و تصادفات جاده ای حتی برای کامیون ها همین مورد است.

عابدی اظهار داشت: سازمان استاندارد هم باید به صورت تصادفی اتوبوس های جاده ای را چک کرده و با اتوبوس های متخلف برخورد لازم صورت گیرد چرا که این اتوبوس ها مسئولیت جان 30 مسافر را بر عهده دارند.

۱۳۹۵/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...