نسخه چاپی

زابل آلوده‌ترین شهر جهان!

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود درباره اندازه‌گیری آلودگی هوای شهرهای جهان اعلام كرده كه حداقل ۸۰درصد شهرنشین‌های جهان هوای آلوده تنفس می‌كنند. به گزارش دویچه وله در این گزارش شهر زابل ، به دلیل طوفان‌های شن پیاپی «آلوده‌ترین شهر جهان» معرفی شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گزارش سالانه درباره‌ وضعیت آلودگی در کشورهای جهان را منتشر کرد. بنا به این گزارش بیش از ۸۰ درصد شهرنشین‌های سراسر جهان هوایی را تنفس می‌کنند که نمی‌توان آن را هوای پاکیزه و سالم تلقی کرد.
سازمان بهداشت جهانی در این گزارش هشدار داد که سالانه دست‌کم ۳ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مشکلات ناشی از هوای آلوده جان می‌دهند. این وضعیت در کشورهای در حال‌ توسعه و برخی مناطق جغرافیایی خاص، بدتر از سایر نقاط جهان است.
گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که در کشورهایی با سرانه درآمد متوسط رو به پایین یا پایین، کیفیت هوای ۹۸ درصد شهرهایی که بیش از صدهزار نفر جمعیت دارند، نامطلوب است. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته با میانگین درآمد سرانه بالا، کیفیت هوای تنها ۵۶ درصد از شهرها نامطلوب است.

هوای ناسالم خطر ابتلا به سرطان ریه، سکته و دیگر بیماری‌های قلبی و آسم و همچنین شمار مبتلایان به این بیماری‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که انسان‌ها بیشتر از جانوران و گیاهان از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.
سازمان بهداشت جهانی برای تهیه‌ی این گزارش در ۵ سال گذشته میزان آلودگی هوا در نزدیک به ۸۰۰ شهر واقع در ۶۷ کشور جهان و میزان ذرات معلق از جمله سولفات‌ها، نیترات‌ها و کربن سیاه در هوای این مناطق را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش این سازمان در این ۵ سال، میزان آلودگی هوا در جهان دست‌کم ۸ درصد افزایش داشته است.

زابل، آلوده‌ترین شهر جهان
گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در حال‌ حاضر شهر زابل در ایران، آلوده‌ترین شهر جهان است و مردم این شهر ناسالم‌ترین هوای ممکن را تنفس می‌کنند.
بنا به این گزارش دلیل این امر طوفان‌های شن در زابل است که ماه‌هاست در حال وزیدن است و این طوفان شن احتمالا تا پایان تابستان نیز ادامه خواهد داشت.
چهار شهر بعدی آلوده‌ی جهان همگی در هند واقع شده‌‌اند. بنا به این گزارش جهانی شهرهای گوالیور، الله‌آباد، پانتا و ریپور در هند همگی با میزان بالایی از آلودگی هوا مواجه‌اند.

دهلی، پایتخت هند نیز نهمین شهر آلوده جهان است. قاهره، پایتخت مصر و داکا، پایتخت بنگلادش از دیگر پایتخت‌های آلوده‌ی جهان محسوب می‌شوند.
سازمان بهداشت جهانی اما تاکید کرده است که احتمالا دارد شهرهای دیگری باشند که با آلودگی هوای به مراتب شدیدتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در این گزارش فهرست نشده‌اند.
این سازمان می‌گوید این شهرها احتمالا در کشورهای در حال‌ توسعه و فقیر قاره‌ی آفریقا واقع شده‌اند و به ‌این دلیل که اصلا محیط زیست در آن‌جا آن قدر جدی گرفته نمی‌شود که آمار و داده در این‌باره تهیه شود، سازمان بهداشت جهانی راهی برای سنجش میزان آلودگی هوا در این مناطق ندارد و فقط می‌داند که هوای این شهرها بسیار آلوده و ناسالم است.

۱۳۹۵/۲/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...