نسخه چاپی

خروج از آفریقا، محور سفر اولاند به مستعمره سابق

رئیس‌جمهور فرانسه عصر جمعه در سفری چندساعته با محوریت حمایت از صلح و ثبات آفریقای مركزی و خروج نظامیان فرانسوی مستقر در چارچوب مأموریت سانگاریس از این كشور، وارد بانگوی شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه عصر روز جمعه در سفری چند ساعته به آفریقای مرکزی وارد بانگوی پایتخت این کشور شد. به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، اعلام حمایت از صلح و ثبات آفریقای مرکزی و موضوع خروج نظامیان فرانسوی مستقر در قالب ماموریت موسوم به «سانگاریس» از این کشور، محورهای اصلی سفر رئیس‌جمهور فرانسه به آفریقای مرکزی را تشکیل می‌دادند. اولاند در بدو ورود به آفریقای مرکزی در فرودگاه بانگوی مورد استقبال «فوستین آرشانژ توآدرا» رئیس‌جمهور جدید این کشور که در ماه فوریه گذشته به ریاست‌جمهوری رسید، قرار گرفت و ضمن اعلام حمایت فرانسه از صلح و ثبات آفریقای مرکزی در اظهاراتی اعلام کرد: «فرانسه و آفریقای مرکزی امروز کمتر در زمینه حفظ صلح کمتر و بیشتر در زمینه همراهی این کشور در بازسازی و توسعه خود با یکدیگر در ارتباط هستند.»
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این نیز دوبار در ماه‌های دسامبر سال 2013 و فوریه سال 2014 همزمان با آغاز استقرار نظامیان فرانسوی در این کشور در قالب مأموریت سانگاریس برای توقف کشتارهای قومی، به آفریقای مرکزی به عنوان مستعمره سابق فرانسه سفر کرده بود. در حال حاضر حدود 650 سرباز فرانسوی در چارچوب عملیات سانگری در آفریقای مرکزی مستقر هستند.
«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه چندی پیش از تصمیم کشورش برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در آفریقای مرکزی در سال 2016 میلادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 2016 جز حضور محدود واحدهای کوچک نظامی در منطقه آفریقای مرکزی، دیگر عملیات نظامی از جانب فرانسه در این کشور صورت نگیرد و حضور ماموران سازمان ملل در این منطقه پررنگ‌تر شود.
این تصمیم فرانسه پس از انتشار گزارش سازمان ملل درباره سوء استفاده جنسی نیروهای خارجی از جمله نظامیان فرانسوی در تجاوز به کودکان آفریقا از سال 2014 مطرح شد. سفر رئیس‌جمهور فرانسه به آفریقای مرکزی در حالیست که پرونده اتهام نظامیان فرانسوی به «سوء استفاده و تجاوز جنسی» به کودکان در این کشور آفریقایی همچنان باز است. جمهوری آفریقای مرکزی از دسامبر سال 2013، هنگامی که گروه‌های مسلح حملاتی هماهنگ علیه گروه مسلمان سلکا انجام دادند، درگیر ناآرامی‌های مرگبار بوده است.
فرانسه در تاریخ 5 دسامبر 2013 پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت و صدور مجوز برای اعزام نیروهای اتحادیه آفریقا و فرانسه به این کشور آفریقایی، به مستعمره سابق خود حمله کرد.

۱۳۹۵/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...