نسخه چاپی

آئین‌نامه كشت فرا سرزمینی ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهور «آئین‌نامه كشت فرا سرزمینی» را كه به تصویب هیئت وزیران رسیده برای اجرا ابلاغ كرد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آئین‌نامه کشت فراسرزمینی را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.

متن مصوبه این آئین‌نامه به شرح زیر است:

آئین‌نامه کشت فراسرزمینی

ماده 1- در این آئین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- کشت فراسرزمینی: بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور.

ب- متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی ساکن ایران و اشخاص حقوقی ایرانی که در چارچوب ضوابط این آئین نامه داوطلب کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف می‌باشند.

ماده 2- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه های امورخارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارایه مشوق‌ها و حمایت‌ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله موارد زیر اقدام نماید:

الف- انجام پشتیبانی، ارایه اطلاعات و مشاوره‌های لازم به متقاضی.

ب- تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در شرایط رقابتی در مورد محصولات مورد نیازی که اولویت آنها توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام و درچارچوب مقادیر مصوب انجام می‌شود.

تبصره - ضوابط تعیین صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان کشت فراسرزمینی توسط وزارت جهادکشاورزی تعیین می‌شود.

ماده 3- وزارت امورخارجه مکلف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:

الف- تنظیم و مبادله تفاهم نامه‌های دو جانبه به منظور اخذ مجوز فعالیت جهت تولید، صدور محصولات تولیدی و بهره‌گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی موجود برای برقراری امنیت سرمایه گذاری متقاضیان در کشورهای هدف.

ب- حمایت‌های حقوقی، قانونی و مدنی از متقاضیان در کشورهای هدف.

پ - ارایه تسهیلات لازم در خصوص امور کنسولی، اخذ روادید، اقامت و کار برای متقاضیان در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهادکشاورزی.

ت- جمع‌آوری و ارایه اطلاعات لازم از کشورهای هدف به ویژه در خصوص قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط سرمایه گذاری، مالکیت، اجاره و بهره‌برداری از اراضی به وزارت جهادکشاورزی.

ماده 4- وزارت امور اقتصادی و دارایی (شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران) مجاز است با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در اجرای پروژه‌های بزرگ کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشارکت نماید.

ماده 5- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط نسبت به تأمین ارز مورد نیاز در قالب اعتبار خرید محصولات تولیدی اقدام نماید.

ماده 6 - وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به حمایت از نیروی کار ایرانی متقاضی کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف اقدام نماید.

ماده 7- صندوق توسعه ملی مجاز است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به تأمین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهادکشاورزی اقدام نماید.

ماده 8- این آئین‌نامه صرفاً شامل متقاضیانی می‌شود که با وزارت جهادکشاورزی جهت تأمین اهداف مذکور در این آئین نامه قرارداد منعقد نموده باشند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد.

۱۳۹۵/۲/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...