نسخه چاپی

اطمینان‌صالحی از سلامت زائران ربوده‌شده

عکس خبري -اطمينان‌صالحي از سلامت زائران ربوده‌شده

وزیر امور خارجه گفت: برای ما مهم است كه وقتی هموطنان‌مان گرفتار می‌شوند تمام سعی و تلاش خود را به كار بگیریم و وظیفه خود می‌دانیم تا آنجا كه امكان دارد عزیزان‌مان كه در سوریه ربوده‌ شده‌اند را از بند اسارت رها كنیم.


به گزارش نما به نقل از ايسنا، علي‌اكبر صالحي كه پس از ديدارش با احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه و در مسير بازگشت به تهران با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در مورد موضوعات مورد مذاكره در اين سفر خاطرنشان كرد: پيرو مذاكره تلفني با داوود اوغلو درباره ربوده شدن 40 نفر از بهترين عزيزان كشورمان كه زائر حرم حضرت زينب در سوريه بودند اين سفر انجام شد. براي ما مهم است كه وقتي هموطنان ما گرفتار مي‌شوند تمام سعي و تلاش خود را به كار بگيريم و وظيفه خود مي‌دانيم تا آنجا كه امكان دارد اين عزيزان را از بند اسارت رها كنيم.

وي افزود: با توجه به شرايط ويژه سوريه و ارتباطاتي كه دوستان تركيه با معارضين در سوريه دارند، با مقامات ترك به تفصيل صحبت كرديم و با مقامات قطر نيز گفت‌وگويي داشته‌ايم. اميدواريم همان‌گونه كه با كمك دوستان ترك ما توانستيم افراد ديگري كه پيش از اين در سوريه ربوده شده بودند را از بند اسارت نجات دهيم اين بار هم اين درخواست را داشتيم و آنها قول دادند كه تمام تلاش خود را به كار گيرند كه اين موضوع به نتيجه برسد.

وزير امور خارجه كشورمان در عين حال گفت: البته گروه‌هاي معارضين در سوريه اقسام مختلفي دارند و يكپارچه نيستند. انتظار نداريم كه نفوذ كشوري مثل تركيه به مفهوم اين باشد كه به تمامي معارضين دسترسي دارد. به هر حال آنها قول دادند كه تمام تلاش‌شان را به كار گيرند و وزير خارجه تركيه تاكيد كرد كه شهروندان ايراني را مانند شهروندان خود مي‌دانيم.

وي افزود:‌ با توجه به اينكه در ماه مبارك رمضان قرار داريم و گروگان‌گيران و گروگان‌ها هر دو مسلمان هستند و بنا به دلايلي بحران‌ها و مسائلي پيش آمده است به كساني كه هموطنان ما را در اسارت خود دارند از طريق رسانه‌ها پيام مي‌فرستيم و تاكيد مي‌كنيم با توجه به قرار داشتن در اين ايام مبارك و به ويژه ليالي‌ قدر از باب اخوت اسلامي اقدام لازم را در جهت رهايي اين هموطنان عزيزمان انجام دهند.

صالحي گفت: بسيار صريح و واضح در مورد وضعيت اين افراد صحبت كرديم و اخبار منتشر شده در مورد وابستگي اين افراد به سپاه را تكذيب كرديم و شرح داديم كه براي مدتي بود كه زائرين به سوريه نمي‌رفتند، اما از زماني كه دمشق آرام شد مجددا آغاز به اعزام زائرين كرديم و بازنشستگان ادارات مختلف از سپاه و وزارتخانه‌هاي ديگر به نوبت در ليست زائران قرار گرفتند و عشق و شور ايراني‌ها به اهل بيت (ع) آنقدر زياد است كه ما نمي‌توانيم مانع اقبال مردم به زيارت عتبات شويم. به هر حال تعدادي از اين عزيزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادي نيز از ادارات مختلف ديگر بوده‌اند و حتي قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات ديگر نيز اعزام شوند كه آرام آرام راه براي زيارت ساير مردم و شهروندان نيز باز شود.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: خوشبختانه در فيلمي كه در مورد اين افراد پخش شده است شاهد هستيم كه اين افراد زائر بوده‌اند و هيچ وسيله ديگري غير از لباس و وسائل شخصي و كارت‌هاي شناسنايي به همراه نداشتند. اين افراد بين زينبيه و فرودگاه بازداشت شدند و ورود پاسپورت آنها نيز مشخص است. اين گروه سه اتوبوس بوده‌‌اند كه دو اتوبوس به فرودگاه منتقل شدند .

وي گفت: تمام اين موارد به تفصيل بررسي و روشن شد و گفته شد كه راننده‌اي كه مسوول اتوبوس سوم بوده است يك باره به فرعي مي‌رود و اين اتفاق رخ مي‌دهد.

ايران آمادگي ميزباني معارضان را در ايران دارد و مي‌خواهد معارضان در ايران در كنار يكديگر بنشينند و با دولت سوريه صحبت كنند. با دولت سوريه نيز در اين باره گفت‌وگوهايي داشته‌ايم و آنها آمادگي خود را اعلام كرده‌اند.

صالحي همچنين گفت كه با همتاي ترك خود در مورد بحران سوريه نيز گفت‌وگو كرده است و افزود: ما به دنبال نفي خشونت هستيم و گفت‌‌وگوي ملي در سوريه را دنبال مي‌كنيم. تاكيد كرديم ايران آمادگي ميزباني معارضان را در ايران دارد و مي‌خواهد معارضان در ايران در كنار يكديگر بنشينند و با دولت سوريه صحبت كنند. با دولت سوريه نيز در اين باره گفت‌وگوهايي داشته‌ايم و آنها آمادگي خود را اعلام كرده‌اند. به هر حال از دوستان ترك خود خواستيم كه با برخي از گروه‌هاي معارضين كه در تركيه هستند گفت‌وگو داشته باشند و آنها را تشويق كنند كه در ميزباني كه در آينده از معارضين خواهيم داشت به تهران سفر كنند و آنها از اين مساله استقبال كردند و ما اميدواريم دو كشور نقش‌آفرين در منطقه تركيه و ايران بتوانند با همكاري و هماهنگي يكديگر اين منطقه مهم خاورميانه را كه دستخوش تحولاتي شده است به گونه‌اي مديريت كنند كه به طور طبيعي تحولات به پيش رود و امري خارج از اراده كشورهاي منطقه بر كشورهاي اين منطقه تحميل نشود.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: در مورد روابط دوجانبه نيز با داوو اوغلو مذاكراتي داشته‌ است و تاكيد كرد روابط ما و تركيه بسيار خوب است و در حوزه‌هاي مختلف ‌در بهترين شرايط هستيم. انتظار داريم روابط عميق‌تر و گسترده‌تر از آنچه كه در حال حاضر است بشود. روابط ما و تركيه قطعا مستقل از برخي اختلاف‌نظرهايي است كه ممكن است با يكديگر در مورد برخي مسائل داشته باشيم. ممكن است درباره برخي مسائل بين‌المللي اختلافاتي وجود داشته باشد اما هيچ اثر منفي بر روابط دوجانبه نخواهد گذاشت. به هر حال دولتمردان تركيه علاقه فراواني به همتايان خود در ايران دارند و ما نيز دولتي كه در تركيه روي كار است را دولتي شايسته و لايق و دلسوز براي ملت خود مي‌دانيم.

وي با بيان اينكه اين سفر بسيار به‌موقع و مفيد بود، اظهار كرد: مقامات تركيه از برخي اظهارنظرهايي كه در ايران شده بود گلايه‌هايي داشتند. بايد گفت هيچ مقام تركيه و مسئولين حكومتي هيچگاه موضعي منفي راجع به ايران نداشته‌اند. درست است كه امروز آقاي اردوغان با توجه به برخي اظهارنظرهايي كه در ايران شده بود واكنشي نشان دادند اما تا به امروز چنين اظهاراتي را نداشتيم. خواهش ما از عزيزان مسوول در رده‌ها و سطوح مختلف اين است كه رعايت برخي مسائل و جنبه‌هاي مختلف را داشته باشند.

صالحي تاكيد كرد: انتظار و هدف ما اين است كه زمينه‌هاي وحدت، اتحاد و همگرايي ايجاد شود نه اينكه شرايطي ايجاد شود كه اين همگرايي به واگرايي منجر شود.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: اميدواريم خداوند گشايشي حاصل كند كه هر چه زودتر اين عزيزان ايراني از بند اسارت رها شوند. ضمن اينكه در چند روز گذشته نامه‌هايي نوشته‌ايم و امروز اين نامه‌ها به دبيركل سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب و همچنين صليب سرخ بين‌الملل ارسال مي‌شود و انتظار داريم مجموعه نهادهاي بين‌المللي و دولت‌هاي دوست در منطقه به سهم خود اقدام لازم را در تسريع رهايي‌ بخشيدن اين عزيزان از بند اسارت انجام دهند.

در دو سه روز آينده آقاي قشقاوي معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان خارج از كشور به طرابلس سفر خواهد كرد و مساله امدادگران ربوده شده در ليبي را پيگيري مي‌كند.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا درباره آخرين پيگيري‌هاي وزارت خارجه در خصوص پيگيري سرنوشت هفت امدادگر كشورمان كه در ليبي توسط گروه‌هاي انقلابي اين كشور در اسارت به سر مي‌برند، گفت: در دو سه روز آينده آقاي قشقاوي معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان خارج از كشور به طرابلس سفر خواهد كرد و اين مساله را پيگيري مي‌كند.

صالحي گفت: مطمئن هستيم كه حال اين افراد خوب است و در سلامت به سر مي‌برند. در حال انجام رايزني‌ها از طرق مختلف هستيم كه اين عزيزان هر چه زودتر به ايران بازگردند. در سفر آقاي قشقاوي رايزني همه‌جانبه‌اي در اين باره انجام مي‌شود.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش ديگری مبني بر خواسته ربايدگان اين افراد درباره ميانجي‌گري ايران بين ليبي و عراق براي آزادي زندانيان ليبيايي گفت: اين خواسته دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر محسوب مي‌شود. آنها مي‌خواهند ليبيايي‌هاي زنداني در عراق رها شوند. اين مساله‌اي است كه به دولت عراق مربوط مي‌شود.

وي افزود: ما به عزيزان ليبيايي بسيار كمك كرده‌ايم. ايران جزء اولين كشورهايي بود كه پس از توقف جنگ به ليبي متخصص فرستاد در حوزه مين‌زدايي و استفاده از دست و پاهاي مصنوعي و كمك‌هاي امدادي فعاليت كرده است. تعداد زيادي از ليبيايي‌ها براي مراجعه به ايران آمدند و اين افرادي كه در حال حاضر در اسارت هستند پزشك و امدادگر و متخصصين دست و پاهاي مصنوعي هستند. من از اين افراد تعجب مي‌كنم كه با افرادي كه بدون هيچ چشم‌داشتي براي خدمت به ليبي سفر كرده‌اند چنين برخوردي مي‌شود. ما هيچگاه به ليبيايي‌ها نگفتيم مي‌خواهيم قراردادهايي در مورد موضوعات مختلف ببنديم و برخلاف غربي‌ها كه به دنبال قراردادهاي نفتي و تجاري هستند چنين مسائلي را نخواسته‌ايم. حتي برخي كشورهاي منطقه نيز اينگونه در ليبي ظاهر شدند در صورتي كه ما هيچ چيزي جز خدمت‌رساني نخواستيم. ما از افرادي كه اين عزيزان ما را در ليبي در بند خود دارند مي‌خواهيم اين افراد را هر چه زودتر از بند خود رها كنند و اميدواريم شاهد بازگشت هر چه زودتر عزيزان ايراني‌مان كه در ليبي هستند به تهران باشيم.

صالحي بامداد امروز (چهارشنبه) پس از سفر كوتاه به آنكارا و ديدار با وزير خارجه وارد تهران شد.

۱۳۹۱/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...