نسخه چاپی

افزایش 20 درصدی قیمت نفت دردسر جدید اروپا

عکس خبري -افزايش 20 درصدي قيمت نفت دردسر جديد اروپا

رویترز با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت به دلیل سیاست تحریم نفت ایران نوشت در شرایطی كه اتحادیه اروپا با بحران اقتصادی شدید مواجه است، افزایش قابل توجه قیمت نفت به دردسر جدید این اتحادیه تبدیل شده است.

در شرایطی که اروپا با بحران اقتصادی شدید مواجه است، افزایش قابل توجه بهای نفت اصلی ترین مانع بهبود وضعیت اقتصادی اروپاست و به دردسر جدید اروپای بحران زده تبدیل شده است.

با بالا گرفتن نگرانی ها از قطع عرضه نفت ایران، بهای نفت برنت از اواسط ماه دسامبر تا کنون، با 20 درصد افزایش قیمت مواجه بوده است.

اقتصاد دانان معتقدند، قیمت نفت هنوز به سطحی نرسیده که خطری جدی برای رشد اقتصادی ایجاد کند. بهای نفت امروز حدود 126 دلار در هر بشکه بوده، در حالی که در آوریل سال گذشته قیمت نفت به بشکه ای 127 دلار رسیده بود. اما بالاترین رکورد همچنان متعلق به سال 2008 است که بهای هر بشکه نفت به 147 دلار رسیده بود.

جولیان کالو، یکی از اقتصاد دانان بانک بارکلیز کپیتال لندن، گفت: «این وضعیت در شرایطی بوجود آمده که اقتصاد حوزه یورو در دوران سختی به سر می برد که من از آن به عنوان وضعیت بحران اقتصادی خفیف نام می برم، هر چند که یک یا دو عامل امیدوار کننده وجود دارد.» وی افزود: «اگر ما شاهد افزایش ناگهانی و سریع قیمت نفت می بودیم، مسلما مجبور به کاهش پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی حوزه یورو می شدیم و اگر وضعیت ادامه پیدا می کرد، می توانست بحران اقتصادی خفیف را به یک بحران جدی تبدیل کند.»

اندرو میلیگان، یکی دیگر از کارشناسان مسائل اقتصادی نیز گفت که او از یک افزایش 10 تا 15 دلاری دیگر قیمت نفت و تاثیر آن بر صنایعی که بر پایه دلار استوارند، زیاد نگران نیست. اما اگر بهای نفت به بشکه ای 140 دلار برسد و در این سطح باقی بماند، موضوع کمی متفاوت خواهد بود.

میلیگان افزود: «سود شرکت ها الان دیگر به میزان سابق نیست. هر چند که برخی از بخش های بازار بورس هنوز سود دهی دارند، اما تاثیر منفی بر بخش عمده ای از اقتصاد و سود دهی شرکت ها کاملا قابل توجه است.»

نتایج تحقیقات رویترز نشان می دهد، افزایش بهای نفت اگر به بیش از میزانی برسد که پیشتر مصرف کنندگان تجربه آن را داشته اند، تاثیری عمده بر اقتصاد اروپا بر جای خواهد گذاشت.

جولیان جوزپ، اقتصاد دان ارشد موسسه کپیتال اکونومیکز در لندن گفت: «با نگرانی ها در خصوص وضعیت یونان و اقدامات ریاضتی بیشتر در سایر نقاط اروپا، اقتصاد اروپا بیش از پیش در مقابل هر نوع شوکی از جمله شوک ناشی از افزایش بهای نفت، آسیب پذیر است.»

نگرانی ها در مورد اختلال در صادرات نفت ایران، عامل اصلی افزایش بهای نفت در طی هفته های اخیر بوده است. اگر این موضوع به وقوع بپیوندد، بازارهای سهام با نوسان مواجه خواهند شد و اقتصاد جهانی دچار مشکلات فراوان خواهد شد.

ایان تیلور، مدیر شرکت ویتل این هفته گفت، هر گونه حمله به مراکز هسته ای ایران، بهای نفت را حداقل به صورت موقت، به بشکه ای 150 دلار خواهد رساند.

میلیگان نیز گفت: «بازار به شدت نگران شوک ناشی از مسائل ژئوپولوتیک در روند عرضه نفت است و این برای افزایش ریسک سرمایه گذاری کافی است.»

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...