نسخه چاپی

حقایقی درباره غذاهای فست‌فودی كه نمی‌دانستید

اگر از اسرار تجاری صنایع غذایی فست‌فود مطلع باشید، از دفعه بعد غذاهی سالم‌تری سفارش می‌دهید تا هم از افزایش وزن جلوگیری كنید و هم در خرج پول صرفه‌جویی كرده باشید.

همبرگر و سیب‌زمینی سرخ کرده ظاهرا بی‌ضرر به نظر می‌رسند، اما مک‌دونالد، وندی و کینک برگری که همه با نام‌شان آشنا هستید، با ترفندهای خاصی تهیه می‌شوند که بر مشتری اثر بگذارند. این فقط یک سس اسرارآمیز نیست که باعث جذب مشتری می‌شود، اغلب رستوران‌ها از ترفندهای مختلفی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. اما چرا همه چیز در پشت پرده اتفاق می‌افتد؟ خب، چون بسیاری از این حرکات پنهانی باعث بیماری، چاقی و سکته مصرف‌کنندگان می‌شوند.
خبر خوب: حفظ سایز دور کمر و صرفه‌جویی در خرج کردن پول مستلزم کنار گذاشتن همبرگر، ساندویچ و سیب‌زمینی سرخ مورد علاقه‌تان نیست. اگر از اسرار تجاری صنایع غذایی فست‌فود مطلع باشید، از دفعه بعد غذاهی سالم‌تری سفارش می‌دهید تا هم از افزایش وزن جلوگیری کنید و هم در خرج پول صرفه‌جویی کرده باشید.
۱.فست‌فود شما را غمگین می‌کند
عجیب ولی واقعی: حتی اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، خوردن غذای فست‌فود فود می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. در واقع، کسانی که به خوردن همبرگر چرب، هات‌داگ و سیب‌زمینی سرخ کرده عادت دارند، ۵۱ درصد بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.
۲.بسیاری از افراد از مقدار کالری موجود در غذاهای فست‌فود اطلاع ندارند
اگر به خواندن مقالات مربوط به باید و نبایدهای غذایی علاقه داشته باشید، احتمالا از مقدار کالری هر یک از مواد غذایی اطلاع دارید. اما اکثریت افراد از این مسئله آگاهی ندارند. محققان با بررسی هزار و ۸۷۷ فرد بزرگسال، ۳۳۰ کودک مدرسه‌ای و هزار و ۱۷۸ نوجوان علاقه‌مند به فست‌فود دریافتند که اغلب این افراد به هیچ وجه اطلاعی از مقدار کالری دریافتی از مواد غذایی مصرفی خود ندارند.
۳.زندگی کردن در نزدیکی یک فست‌فود می‌تواند شما را چاق‌تر کند
رستوران‌های فست‌فود عمدا مغازه خود را نزدیک مناطق مسکونی می‌سازند. آنها شدیدا به مشتری نیاز دارند! و یکی از موثرترین عوامل جذب مشتری، سهولت دسترسی به رستوران است. در واقع، وجود یک رستوران فست‌فود در چند صد متری مدرسه یا خانه باعث می‌شود که بیشتر به خوردن غذاهای فست‌فود روی بیاورید. مطالعه مشترک محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که احتمال چاقی دانشجویانی که در نزدیکی یک رستوران فست‌فود زندگی می‌کنند، ۵.۲ درصد بیشتر از سایرین است.
۴.فست‌فود قبل از سال ۱۹۲۰ وجود خارجی نداشت
قبل از اینکه در اوایل سال ۱۹۲۰، نخستین همبرگر مخصوص روانه بازار شود، عموم افراد تصور خوشایندی نسبت به آن نداشتند. اما والتر اندرسون و بیلی اینگرام، با تاسیس قلعه سفید، نقش قابل‌توجهی در تغییر نگاه مردم به این ماده غذایی ایفا کردند.
۵.غذاهایی که سالم‌تر به نظر می‌رسند، مضرتر هستند
البته استثنائاتی وجود دارد؛ اما در اغلب موارد آن دسته از غذاهایی که به ظاهر سالم‌‌تر هستند، ضرر بیشتری برای بدن دارند. خوراک کلم بروکلی، اسفناج و پیتزای گوجه فرنگی سالم به نظر می‌رسند نه؟ اما باید بگوییم که اینطور نیست!
۶.برخی از غذاهای فست‌فود از ترکیبات عجیب و غریبی تهیه می‌شوند
خیلی از غذاهای فست‌فود حاوی دی‌متیل پلی‌سیلیکون هستند؛ نوعی سیلیکون که در تولید لوازم آرایشی و چسب آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیبات برای بدن ضرر ندارند، اما وجود آنها در غذا کمی عجیب به نظر می‌رسد.
۷.غذاهای فست‌فود ارزان نیستند
بر خلاف باور عموم، خوردن شام در یک رستوران زنجیره‌ای فست‌فود چندان هم ارزان نیست. در واقع، شام خوردن در این رستوران‌ها حدودا ۳۰ دلار برای یک خانواده چهار نفره خرج می‌تراشد. این درحالی است که می‌توانید با خرج مبالغ کمتر در رستوران‌های مناسب، یک خوراک بوقلمون یا خوراک سبزیجات سالم سفارش دهید.
۸.عطر و طعم کبابی این غذاها قلابی است
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که همبرگر و ساندویچ مرغی که در رستوران سفارش می‌دهید، چطور آن طعم و مزه کبابی را به خود می‌گیرد؟ در کمال ناباوری باید بگوییم که این عطر و طعم دودی قلابی است. در تهیه غذاهای فست‌فود از چیزی به نام «عصاره دود طبیعی» استفاده می‌شود
۹.آنها از تجملات استفاده می‌کنند
آیا تا به حال به دکور رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود دقت کرده‌اید؟ اغلب آنها از دکورهای مشابهی در داخل رستوران استفاده می‌کنند؟ این امر تصادفی نیست، بلکه با هدف جلب توجه مصرف‌کنندگان و تحریک اشتهای آنها انجام گرفته است. برای کنترل میل و هوس خود می‌توانید در خانه بمانید و تلفنی سفارش دهید. یا اگر هوا خوب است، به پیک‌نیک بروید و غذای‌تان را در پارک میل کنید.

۱۳۹۵/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...