نسخه چاپی

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با نما:

عدم شفافیت مشكل اصلی فساد در كشور است/ مجلس از ظرفیتش برای مبارزه با فساد استفاده نكرده است

عکس خبري -عدم شفافيت مشكل اصلي فساد است/ مجلس از ظرفيتش براي مبارزه با فساد استفاده نکرده است

یكی از دلایل پرداخت حقوق های آنچنانی برای مدیران عدم شفافیت این حقوق هاست، حتی حساب های بانكی بیش از حد پر بعضی افراد هم به حد زیادی به همین موضوع برمی گردد.

محمدحسین قدیری ابیانه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص دريافت حقوق هاي ميليوني مديران گفت: یکی از دلایل پرداخت حقوق های آنچنانی برای مدیران عدم شفافیت این حقوق هاست، حتی حساب های بانکی بیش از حد پر بعضی افراد هم به حد زیادی به همین موضوع برمی گردد. حقوقی که دولت می پردازد از بیت المال است و بیت المال متعلق به همه ی مردم است پس مردم باید حق داشته باشند از حقوقی که به مدیران و حقوق بگیران دولتی میدهند باخبر باشند. اگر فیش حقوقی یا دریافتی های یک مدیر یا کارمند قابل دسترس برای همگان باشد، آن وقت زمینه فساد بسیار کاهش میابد. مانند کاری که در کشورهای دیگر انجام می گیرد یعنی هم میزان حقوق افراد و هم درآمدشان و هم اموالشان ثبت می شود و قابل پیگیری است، در حال حاضر میزان حقوق رئیس جمهور آمریکا مشخص است و همه می دانند علاوه بر حقوقش چه درآمدهایی دارد و مجموع و ارزش اموال او چقدر است. این درحالی است که در ایران میزان حقوق و دریافتی های اشخاص مثلا رئیس جمهور و حقوق سایر ارگان ها مثل بانک ها، بیمه ها یا شرکت های دولتی را کسی نمی داند. اگر این مسائل قابل دسترسی از طریق اینترنت باشد چنین دزدی هایی رخ نخواهد داد، علاوه بر آن در رابطه با وام هایی که اخذ می شود باید تاکید کرد این اموال متعلق به مردم است مخصوصا اموالی که در بانک های دولتی است پس مردم سپرده گذار باید بدانند با این پول ها چه می شود؟ لذا اگر کسی وامی از دولت می گیرد باید اخذ میزان وام و سود و اقساطی که باید پرداخت کند در اینترنت برای همه مردم معلوم باشد و ثبت شود. اگر این شفافیت اعمال شود آنگاه زمینه برای فساد و رانت خواری تا حدود زیادی از بین می رود اما متاسفانه در ایران هیچ شفاف سازی صورت نمی گیرد و همین امر زمینه را برای فساد فراهم می کند و بدتر از آن اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام افشای اموال نقدی جرم بوده و مجاراتی برای آن تعیین شده است. تا زمانی که این شفاف سازی صورت نگیرد این فساد ها جریان دارد. مثلا بعضی از مدیران، بالای 400 تا 700 میلیون تومان پول گرفته اند اما معلوم نیست روز و زمان پرداخت این وام چقدر است؟ آیا سودی به آن تعلق می گیرد؟
وي ادامه داد: وقتی مشخص می شود که مدیری برای خود ده ها میلیون تومان حقوق تعیین کرده و علاوه بر آن وام های چند صد میلیونی یا چند میلیاردی دریافت کرده خسارت آن برای جامعه خیلی بیشتر از مواردی است که آن فرد دریافت می کند. آثار سوء اجتماعی این سوء استفاده ها سرمایه های مردم و نظام را از بین می برد.
سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک،يكي ديگر از مشكلات را عدم نظارت مجلس عنوان كرد و اظهار داشت: مجلسی ها باید در این امور نظارت کنند اما آیا آنها وظیفه خود را به درستی انجام می دهند؟ نماینده ایی که با صرف صدها میلیون تومان یا چند میلیارد وارد مجلس می شود در حالیکه حقوق 4 سال او حدودا 200-300 میلیون تومان است، آیا در دوره نمایندگی به دنبال مبارزه با رانت و فساد است؟ یا تلاش می کند هزینه های صرف کرده را جبران کرده و به دنبال رانت برود؟ اصولا برخی ها میلیونها تومان هزینه می کنند با این انگیزه که در آینده چندین برابرش را به دست بیاورند و طبیعتا کسب این ثروت از طریق مشروع و قانونی ممکن نیست. البته اینجا اشکال اولیه از رای دادن ها و ملاک رای دادن هاست . برخی گزارش ها می گوید بعضی از نمایندگان سابق مولتی میلیاردر شده اند. آخر این ثروت ها از کجا آمده؟ برخی از اعضای دولت فعلی که همیشه حقوق بگیر دولت بودند ثروتشان از 1000 میلیارد تومان هم بیشتر شده! از کجا آورده اند؟
قدیری ابیانه با بیان اینکه ما باید با مفاسد برخورد جدی کنیم تصريح كرد: شنیده ها حاکی است که در سال گذشته به دولت پیشنهاد شده است که حقوق این ارگان ها مانند بیمه و تامین اجتماعی و امثالهم ، تعیین، مشخص و محدود شود، اما این امر در دولت رای لازم را نیاورد. اصولا نظارت در شرایط غیر شفاف هم مشکل است مثلا گفته شده بعضی از مدیران چند فیش جداگانه دریافت می کنند تا مبلغ دریافتی واقعی آنها مشخص نشود. متاسفانه باید گفت این دولت متعلق به مرفحان است و منافع مرفحان بیش از منافع مردم دیگر برایشان اهمیت دارد. مثلا مجلس تصویب کرده است یارانه نقدی 30 درصد یا سه دهک ثروتمند جامعه حذف شود و این مبلغ برای ایجاد اشتغال در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان مستضعفین صرف شود امل دولت مخالفت کرده و در انجام وظایفش قصور می کند، در حالیکه یارانه ها متعلق به گروه مستضعف جامعه است نه ثروتمند. البته قابل ذکر است در این ماجرا هدف انتخاباتی از منافع ملی و محرومیت زدایی در نزد دولتمردان اهمیت بیشتری دارد .

وی ادامه داد: ما باید بدانیم وقتی باله مثلثی شکلی در روی آب ظاهر شد کوسه ایی در کمین است و تصور نکنیم حجم این مشکل تنها اندازه همان باله است بلکه موجودی بزرگ تر از تمام موجودات دریا ادامه این باله را تشکیل می دهد مشكلات بيشتر خواهد شد. در رابطه با مفاسد هم همینطور است، اگر معلوم شد در دستگاهی فسادی رخ داده نباید تصور کنیم این فساد در همان حد کشف شده است بلکه این بدان معناست که فساد در آن نهاد نهادینه شده است .
کارشناس مسائل سیاسی، با بيان اينكه بانک ها یکی از مراکز رواج فساد هستند گفت: فساد انواع و اقسامی دارد یکی از ابعاد فساد این است که پولی که دولت با تسهیلات ویژه در اختیار بانک ها قرار داده است و آنها موظف اند این وام ها را در اختیار مردم قرار دهند، عمده این وام ها و تسهیلات را خود کارکنان بانک مذکور برای خود بر می دارند و گوشه ی کوچکی به مردم می رسد حال برای جلوگیری از این سوء استفاده قانونی،قانونی بر عدم توانایی استفاده برای کارکنان بانک مبداء از آن تسلیهات گذاشته اند اما چه فلایده که بانک ها برای دور زدن این قانون با هم به توافق می رسند تا یک بانک تسهیلات خود را به کار کنان بانک دیگر و آن یکی شعبه تسهیلات را به کارکنان بانک مبداء بدهد.
ما باید با فساد مبارزه کنیم اما اول باید راه های فساد را ببندیم نه اینکه تنها با مفسدان مقابله کنیم. یکی از بهترین راه های جلوگیری از فساد در همه ی ابعاد آن شفاف سازی است و حق دسترسی و اطلاع همه مردم به میزان حقوق و مزایای همه کسانی است که از بیت المال حقوق می گیرند یا حتی وام می گیرند. رقابت ها، حسادت ها و دشمنی هایی که می تواند وجود داشته باشد موجب می گردد تا اینگونه افراد در صدد کشف جرم فرد مورد نظر و افشای آن برای ضربه زدن به آن برايند همین تلاش فراگیر موجب وحشت افراد از بروز حسابشان می گردند زیرا می دانند که در صورت بروز کسانی خواهند بود که به دنبال بررسی و افشای آن باشند .

۱۳۹۵/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...