نسخه چاپی

اختصاصی نما

چرا امام خامنه ای به نمایشگاه كتاب نرفتند؟

عکس خبري -چرا امام خامنه اي به نمايشگاه کتاب نرفتند؟

رهبر معظم انقلاب به جز هشت دوره (شش دوره عدم حضور اعتراضی + دو دوره عدم حضور در تهران)، در همه ۱۹ دوره دیگر آن در نمایشگاه كتاب شركت داشته‌اند كه علاوه بر این سال 95 تعداد دوره های نبود اعتراضی ایشان به7 دوره رسید.


با اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کرد: " برای حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب خدمت ایشان نامه‌ای نوشتیم که به ما و همه اصحاب قلم و نشر افتخار دهند به نمایشگاه بیایند و با حضورشان مایه دلگرمی مان شوند." اما این اتفاق نیافتاد و رهبر معظم انقلاب به بازدید نمایشگاه نیامدند و چرایی این مسئله هنوز مشخص نیست.
می‌دانیم که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، یکی از طرفداران اصلی کتاب و کتاب خوانی هستند به طوری که شهرام شکیبا، مجری و طنز پرداز سرشناس کشور، در مصاحبه با نسیم گفته بود: "از بین مردان بزرگ مملکت فقط حضرت آقا پشت موضوع کتابخوانی ایستاده است." حال چگونه می شود فردی که چنین طرفدار و مشوق این مسئله است و خود در دوران ریاست جمهوری خویش نمایشگاه کتاب تهران را بنیان گذاشته به دیدار این نمایشگاه نیایند؟ رهبری که با اکثر ناشران دوست هستند آنها را می شناسند و مورد تشویق قرار می دهند!
رهبر معظم انقلاب به جز هشت دوره (شش دوره عدم حضور اعتراضی + دو دوره عدم حضور در تهران)، در همه ۱۹ دوره دیگر آن در نمایشگاه کتاب شرکت داشته‌اند که علاوه بر این سال 95 تعداد دوره های نبود اعتراضی ایشان به7 دوره رسید.
رهبر معظم انقلاب در سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ از پنج دوره نمایشگاه کتاب تهران دیدن نکردند که علت این عدم حضور، اعتراض ایشان به رویکرد فرهنگی دولت سید محمد خاتمی بود. عدم حضور رهبری در نمایشگاه دوازدهم چنان پیام پررنگی داشت که سید عطاءالله مهاجرانی برای گریز از تبعات سنگین این اعتراض رهبری، دست به اقدامی جبرانی زد و چهار روز پس از پایان نمایشگاه کتاب تهران، با برگزاری یک نمایشگاه کتاب کوچک در محل بیت رهبری، کوشید دیداری میان رهبر معظم انقلاب و ناشران ترتیب دهد. اما در همان دیدار مورخ ۲۸/۲/۱۳۷۸ ، رهبر معظم انقلاب به شکل ضمنی، سیاستهای فرهنگی دولت خاتمی را مورد انتقاد قرار دادند و شیوه‌هایی از مبارزه با کارهای فرهنگی منفی را برشمردند.
در سال 93 هم مسأله عدم دیدن بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب براساس اعلام مسؤول دفتر رهبر معظم انقلاب، مشغله‌های فراوان، بوده است. بنابرین معلوم می‌شود مسائلی وجود داشته که اهمیت آنها، بالاتر از اهمیت دیدن چند ساعته نمایشگاه یا دستکم ارسال نماینده برای بازدید آن بوده است. اما چنین نبود و حقیقت ماجرا از این قرا بود که متاسفانه از ماه ها قبل خبر می رسید که برخی تحرکات مشکوک در عرصه کتاب و نشر برای ورود در نمایشگاه ۲۷ درحال شکل گرفتن است و طی این مدت، جنجال های بسیاری بر سر مساله کتبی مانند “زوال کلنل” و کتاب صادق هدایت و انتشار کتاب آقایان منتظری و صانعی و… منتشر می شد. اگرچه اطلاع رسانی گسترده در این زمینه و هوشیاری و پیگیری برخی مسئولان ارزشی موجب جلوگیری از آن تحرکات گسترده و خطرناک شد اما با افتتاح نمایشگاه بیست و هفتم، تقریبا هر روز خبر مبنی بر توزیع فلان کتاب بحث برانگیز و در ادامه، جمع آوری آن و توزیع غیررسمی آنها مخابره می شد. از انتشار و توزیع کتاب شاعر شاهین نجفی ملعون (هتاک به ساحت امام علی النقی هادی(ع)) گرفته تا کتاب حبیب خواننده لوس آنجلسی و برخی کتاب های مرتبط با جریان فتنه و... . همچنین، فضادادن به فتنه گران مذهبی و مروجان تشیع آمریکایی و انگلیسی که در شبکه های ماهواره ای بیشمار خود، چهره زشتی از تشیع را به تصویر می کشند (خاندان شیرازی) و دادن غرفه به آنها جهت عرضه مطالب خطرناکشان (کتبی راجع به خلافه ثلاثه و برخی مسایل تنش آفرین)، از جمله حواشی دیگر نمایشگاه بیست و هفتم بوده است. همه اینها در شرایطی اتفاق افتاده که سال ۹۳ از جانب امام خامنه ای با عنوان “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” مزین شده و در سال فرهنگ، قطعا توقع بیش از اینها بوده است.
امسال هم عدم شرکت مقام معظم رهبری نمی تواند کاملا بی ربط با سیل کثیری از ناشران متخلف و کتاب های ممنوعه موجود در نمایشگاه باشد. نمایشگاهی که تنها در روز اول و افتتاحیه خود 5 تذکر و توقیف را دارا بود.

۱۳۹۵/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...