نسخه چاپی

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

ورود 30 میلیارد دلار كالای قاچاق از دروازه چه جریانی وارد كشور میشود؟/ نسخه انحصاری بیكاری كشور در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است

عکس خبري -ورود 30 ميليارد دلار کالاي قاچاق از دروازه چه جرياني وارد کشور ميشود؟/ نسخه انحصاري بيکاري کشور در اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است

جهت باید مشخص شود كه این حجم قاچاق از دروازه چه جریانی وارد كشور می شود؟ در حالی كه اگر جلوی ورود 25 میلیون دلار قاچاق گرفته شود؛ مطمئنا می وانیم 5/2 میلیون شغل برای تولید همان كالاها ایجاد كنیم، كشور با بحران بیكاری جوانان روبه رو است، اما توجهی به ورود این كالاها نمی شود.

عبدالرضا مصری عضو هئیت رئیسه مجلس با اشاره به ضرورت حل معضلات اقتصادی و وضع معیشتی مردم به خبرنگار نما، اظهار داشت: نظام اقتصاد کشور با آنچه که ما با آن مواجهه هستیم، آینده روشنی را نمی توانيم براي آن متصور شویم، یعنی نظام بانکداری ما با بهره 20 الی 30 درصد امکان توسعه را فراهم نمی کند و عدم توجه به بخش تولید امکان رقابت پذیری در کشور را کاهش داده است. از طرفی دیگر ورود 20 الی 30 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور بسیاری از کارخانه ها و تولیدکنندگان را تحت شعاع قرار داده است. البته نکته قابل توجه این است که ما به این مسئله قاچاق کالا می گوییم اما سؤال اساسی این است که مگر می شود 100 هزار تریلی و کامیون کالا وارد کشور بشود اما کسی متوجه نشود! این مسئله یعنی اینکه ما مرزی نداریم، در حالی که ما بسیاری از مرزهای کشور را دیوار و سیم خاردار کشیده ایم، پس اگر این حجم عظیم قاچاق وارد کشور می شود، پس چه نیازی به مرز داریم؟ آنها را برداریم و بی جهت هزینه نکنیم.
وی افزود: به هر جهت باید مشخص شود که این حجم قاچاق از دروازه چه جریانی وارد کشور می شود؟ در حالی که اگر جلوی ورود 25 میلیون دلار قاچاق گرفته شود؛ مطمئنا می توانیم 5/2 میلیون شغل برای تولید همان کالاها ایجاد کنیم، کشور با بحران بیکاری جوانان روبه رو است، اما توجهی به ورود این کالاها نمی شود.
مصری در ادامه گفت: متأسفانه علاوه بر حجم ورود کالای قاچاق و واردات، شاهد تکمیل پروسه فعالیت اقتصادی و تصاحب بازار به طور کامل هستیم. به طوری که در یکی از مناطق آزاد کشور شاهد بودم علاوه بر اینکه مغازه و کالاها چینی بود، فروشنده آن هم چینی بود، یعنی کشور صادر کننده به طور کامل بازار کشور را تصاحب کرده است. به نظر من فاتحه آن کشور را باید خواند که حتی به اندازه یک فروشنده هم نتوانسته ایجاد شغل کند و در این چرخه اقتصادی تنها به عنوان یک مصرف کننده صرف به آن نگاه شده است؛ تولید کالا و ایجاد اشتغال در یک کشور دیگر که انجام می شود اما به اندازه یک فروشنده هم ایجاد شغل نکرده ایم. سوال این است که کدام کشور بازار خود را کامل در اختیار دیگری قرار داده که ما قرار داده ایم.
وی افزود: به نظرمن نباید ژست تمدن بگیریم که ما راه های اقتصادی را باز کرده ایم؛ این مسئله برای یک کشور ننگ است، مگر کشورهای دیگر تا این حد برای کشور ما راه را باز گذاشته که ما به راحتی بازار کشور را در اختیار انوع و اقسام کالاهای دیگر کشورها قرار داده ایم. در حالی که فلان کشور حتی برای مرده شوری هم اتباع ایرانی را نپذیرفت.
عضو هئیت رئیسه مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: مطلب دیگری که متأسفانه در حال رخ دادن است و بنده به شخصه شاهد آن بودم، تولید کننده ایرانی، در یک کشور دیگر، کالا تولیدی خود را از طریق کردستان عراق به صورت انبوه، بدون هیچ هزینه ای وارد کشور می کند. این مسئله باید پیگیری شود که چرا اولا این تولید انبوه در داخل کشور صورت نمی گیرد، در ثانی چرا جلوی ورود قاچاق این مواد گرفته نمی شود؟
وی تصریح کرد: البته گاهی اوقات این کالاها لوازم آرایشی هستند که تحت عنوان بهترین برندهای فرانسه از طریق کوله بری وارد کشور شده و به دهها برابر قیمت فروخته می¬شود؛ در حالی که تولید این لوازم در کارگاهی کوچک در فلان کشور بدون هیچ گونه محدودیتی با برندهای مختلف با کم ترین کیفیت تولید و در بازار ایران مصرف می شود.
مصری با اشاره به سیاست های اقتصادمقاومتی به عنوان نسخه شفابخش مشکلات کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه بازار اقتصادی ایران موجب رونق اقتصادی کشورهایی چون چین و... شده است در حالی که اقتصاد کشور روزانه از نظر رقابت پذیری و ایجاد شغل به قهقرا می رود. کلید حل این مشکل در کشور عیان و روشن است، نسخه انحصاری بیکاری کشور در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است. این موضوع را به خاطر آنکه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، بیان نمی کنم؛ بلکه هر انسان منصفی در هرگوشه ای از دنیا اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی را مطالعه کند و ذره ای اطلاعات داشته باشد، در می یابد که نسخه شفابخش، اقتصاد بیمار کشور در اجرای این سیاست ها است. اما این مسئله در حد همایش و نمایش و ستایش در سخنرانی حبس کرده ایم .
وی افزود: متأسفانه تا کنون هیچ اقدامی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از کسی ندیدیم. در همین نسخه اقتصاد مقاومتی می گوید خام¬فروشی نکنید؛ اما متأسفانه فلان وزیر کشور که مسئول خام این مملکت است می گوید به نفع ما است که صادر بکنیم! گویا همه هنوز منتظر یک نسخه غربی و یک تئوری صدساله پیش در فلان دانشگاه هستند که با یک ژست روشنفکری در سخنرانی هایشان از آن استفاده کنند؛ در حالی که نسخه اقتصاد مقاومتی صریح و روشن و عملیاتی است اما اجرای آن نیاز به عزم و اراده جدی دارد.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...