نسخه چاپی

وحشت شاه اردن از تشكیل دولت علوی در سوریه

عکس خبري -وحشت شاه اردن از تشکيل دولت علوي در سوريه

عبد الله دوم، پادشاه اردن پیش‌بینی كرد چنانچه بشار اسد به تحركات نظامی خود ادامه دهد و پیروز شود، بی‌تردید دولتی علوی در سوریه تشكیل خواهد داد.

عبد الله دوم، پادشاه اردن در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه سي‌بي‌اس آمريکا که ساعتي پيش پخش شد، ابراز عقيده کرد که اگر دمشق سقوط نکند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به پناهگاه و دژ طایفه علویان در شمال غربی سوریه پناه خواهد برد.

عبدالله دوم نسبت به اینکه این اقدام موجب تجزيه اراضي سوریه و موجب بروز درگیری‌های نژادی و طایفه‌ای در این کشور شود، هشدار داد.

پادشاه اردن ادامه داد: به اعتقاد او اسد به حملات نظامی خود تا زمانی نامعلوم ادامه خواهد داد و به این ترتیب به نظر نمی ‌رسد که برای بحران سوریه راه حلی سیاسی به این زودی‌ ها یافت شود.

وی گفت که از این بیم دارد،‌ اسد به سناریو روی آوردن به طایفه علویان روی بیاورد و احساس می‌ کند که اگر اسد نتواند بر سراسر کشور سوریه حکومت کند، بی‌ تردید این سناریو را به اجرا خواهد گذاشت.

عبدالله مدعی شد: برای اردن این بدترین سناریوي ممکن است، چون این، به معنای تقسیم و تجزیه سوریه بزرگ است و به معنای اقدام هر طایفه برای دست يافتن به تکه‌‌ای زمین در سوریه است که این مشکلات بیشماری را در این کشور به وجود می‌آورد که حل آنها دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

يک پايگاه خبري اردني در توضيح اظهارات شاه اين کشور به نقل از برخی ناظران که به هويت آنها اشاره‌اي نشده است، نوشت: اين افراد پیش‌بینی کرده‌‌اند، اگر دمشق به دست معارضان سقوط کند،‌ اسد به پناهگاه علویان در شمال غربی سوریه روی خواهد آورد و معارضان در این ارتباط مدعی شده اند که اسد اقدام به ذخیره سازی سلاح‌ های نظامی در این منطقه کرده است.

عبدالله دوم با بیان اینکه به نظر من درست نیست، اسد تا این اندازه به قدرت متوسل شده باشد، گفت: نظام اسد بر ادامه حاکمیت خود در کشور تأکید می‌کند که البته این تنها دیدگاه و نظر اسد نیست، بلکه دید و موضع نظام وی نیز به شمار می‌آید و به نظر می رسد که نظام اسد به این گفته خود نیز عمل کند و تا نهایت کار، مقاومت کند.

وی افزود: جامعه بین‌المللی همچنان درباره نحوه تعامل با بحران سوریه اختلاف نظر دارد، مثلا ما چین و روسیه را در یک طرف می‌بینیم و واشنگتن و متحدانش در سوی دیگر و این ممکن است به تعمیق بحران منجر شود.

عبدالله دوم گفت: تا زمانی که راهکاری سیاسی برای بحران سوریه یافت نشود و هرچ و مرج و ناامنی و اغتشاش در این کشور ادامه یابد سوریه بی‌تردید به لبه پرتگاه سقوط هدایت خواهد شد.

پادشاه اردن پرتگاه سقوط برای سوریه را درگیرشدن این کشور در جنگ داخلی فراگیر بیان کرد که خروج از آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.

وي همچنين نسبت به احتمال دستيابي برخي از گروه‌هاي خطرناك در سوريه به سلاح‌هاي شيميايي و پيامدهاي اين مسأله هشدار داد و گفت: چيزي كه همه ما را مي‌ترساند و باعث نگراني شده احتمال دستيابي گروه‌هاي خطرناك در سوريه به سلاح‌هاي شيميايي است.


وي همچنين نسبت به ادامه بحران در سوريه ابراز نگراني كرد و عنوان داشت: در صورتي كه بحران سوريه ادامه يابد و راهكاري فوري براي حل آن اتخاذ نشود سوريه وارد جنگ فراگير خواهد شد.


ملك عبدالله دوم افزود: چيزي كه از مدت‌ها پيش ما را نگران كرده اين است كه زمان بحران سوريه طولاني شده است و ما براي حل بحران سياسي سوريه تلاش خواهيم كرد زيرا ممكن است افزايش تنش‌ها در اين كشور، وضع سوريه را پيچيده‌تر كند.


پادشاه اردن همچنين به مسأله آوارگان سوري در مرزهاي اردن با سوريه اشاره كرد و گفت: تا كنون بيش از 145 هزار آواره سوري، وارد اردوگاه‌هاي مرزي اردن با سوريه شده‌اند.

۱۳۹۱/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...