نسخه چاپی

حمایت كرواسی از اقدامات ایران در كاهش تنش‌ها در منطقه

رئیس‌جمهور كرواسی گفت: ما به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از اقدامات ایران در كاهش تنش‌ها در منطقه حمایت كامل می‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس‌جمهور کرواسی در نشست خبری مشترک با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد برگزار شد، طی سخنانی ضمن تشکر از استقبال گرم ایران در جریان این سفر، اظهار داشت: معتقدم در جریان این سفر شاهد همکاری‌های بیشتری بین تهران و زاگرب خواهیم بود و همچنین روابط اقتصادی بین دو کشور ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 تأکید کرد: بنده این توافق را به ملت ایران تبریک می‌گویم و همچنین آغاز برجام را که مایه تشدید همکاری‌های گسترده بین ایران و سایر کشورهای جهان شد، مجددا تبریک می‌گویم و امیدورام این توافق موجب گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان باشد.

رئیس‌جمهور کرواسی، تصریح کرد: جمهوری کرواسی از گسترش روابط بین ایران و اتحادیه اروپا حمایت کامل می‌کند، همچنین از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران پشتیبانی می‌کند.

کیتاروویچ تأکید کرد: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی در سطح خوبی است، اما رضایت‌بخش نیست و مسلماً باید فضای بیش‌تری در گسترش همکاری‌ها به وجود بیاید و گسترش زمینه‌های همکاری بین تهران و زاگرب وجود دارد.

وی ادامه داد: گرچه بر گسترش همکاری‌های فرهنگی توجه داریم، اما سفر امروز ما به ایران تأکید خاصی بر گسترش روابط اقتصادی دارد. در هیأت همراه بنده علاوه‌بر حضور تعدادی از وزرا، 60 نماینده از شرکت‌های کرواسی حضور دارند.

رئیس‌جمهور کرواسی بیان کرد: معتقدیم گفت‌وگوهایی که در جریان این سفر انجام خواهد شد و نشستی هم که بین اتاق بازرگانی ایران و کرواسی انجام می‌شود، به گسترش روابط کمک خواهد کرد و مطمئنا موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.

کیتاروویچ افزود: ما از اهداف جمهوری اسلامی ایران برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی آگاه هستیم و معتقدیم شرکت‌های کرواسی می‌توانند در این زمینه کمک‌های شایانی انجام دهند، ما همچنین علاقه‌مند هستیم در صنعت برق و تولید ترانسفورماتورها و تولید لوکوتیوهای برقی و مدرن و برقی کردن راه‌آهن ایران، با دولت این کشور همکاری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: همچنین کشتی‌سازی ایران از اعتبار بین‌المللی در جهان برخوردار است و ویژگی این صنعت در کرواسی آن است که می‌تواند خودش را با خواسته‌های کشورها و تقاضای آنان هماهنگ کند.

رئیس‌جمهور کرواسی، گفت: کرواسی می‌تواند نقطه مهمی در انتقال تولیدات ایران با توجه به فعال بودن دو بندر در کرواسی باشد، کرواسی می‌تواند مسیر بسیار مهمی در انتقال انرژی باشد، همچنین صنعت ساختمان‌سازی در کرواسی و اتحادیه اروپا در جهان از اعتبار بالایی برخوردار است و می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

کیتاروویچ با اشاره به ارتقای روابط دو کشور در زمینه تجارت، بازرگانی و گردشگری گفت: شرکت‌های کرواسی و همچنین هتل‌هایی که در این کشور فعال هستند، دارای پروانه تولیدات حلال هستند و در این زمینه ما می‌توانیم همکاری کاملی با گردشگران ایرانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگوهای امروز خود درباره مسائل بین‌الملل به خصوص بی‌ثباتی در منطقه و تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداختیم، افزود: هرچقدر که سعی کنم نخواهم توانست نقش کلیدی ایران را در منطقه روشن کنم. ما به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از اقدامات ایران در کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت کامل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور کرواسی تأکید کرد: در گفت‌وگوهای امروز خود به مشکلات آواره‌های جنگی اشاره کردیم و آگاه شدیم که در ایران حدود 3 میلیون آواره افغانی زندگی می‌کنند. ما به همکاری‌های خود با ایران در ریشه‌کن کردن تروریسم وافراط‌گرایی ادامه خواهیم داد. مخصوصا با ایران در کشورهایی مانند افغانستان، سوریه و عراق برای نابودی تروریسم همکاری خواهیم کرد.

کیتاروویچ خاطرنشان کرد: ما بسیار خرسند هستیم که روابط ما با مسلمانان در سطح بسیار خوبی قرار دارد، زیرا مسلمانان کرواسی هم در جامعه ما هم‌گرا شده‌اند و هم الگویی برای هم‌زیستی بین مردم هستند. و این موضوع نه تنها در کرواسی بلکه در کل قاره اروپا صدق می‌کند. بنده هم شخصا و هم از طرف همکارانم اعلام می‌کنم که ما به احترام‌گذاری به اسلام به عنوان دین رسمی و احترام به مسلمانان ادامه خواهیم داد.

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...