نسخه چاپی

پاسخ شجاعی‌طباطبایی به بیانیه مدیركل یونسكو: به هولوكاست جاری اعتراض كنید

پس از اعتراض مدیركل یونسكو نسبت به برگزاری مسابقه هولوكاست، دبیر دومین مسابقه بین‌المللی كارتون و كاریكاتور هولوكاست جوابیه‌ای منتشر كرد.

در پی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست»، مدیر کل یونسکو اعتراض خود را نسبت به برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد.

به گزارش نما پس از این اعتراض سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست جوابیه‌ای را منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

سرکار خانم ایرینا بوکووا مدیر کل محترم یونسکو

با اهدای سلام

از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام فرهنگی سازمان ملل متحد این انتظار می‌رود اجازه دهید تا به عنوان دبیر این مسابقه بین‌المللی، بیانیه صادره از سوی شما را پاسخ دهم.

به عنوان اهل فرهنگ حتما مطلعید که هدف هنر کارتون متعهد و متعالی هیچگاه تمسخر نبوده و نیست، بلکه این هنر به دنبال آن است تا با بزرگنمایی ضعف‌های بشری، امکان بهتر دیده شدن این ضعف‌ها را فراهم کند و افشاگر ظلم ظالمان باشد. به اعتقاد ما، مصداق این سخن می‌تواند مجموعه آثاری باشد که هنرمندان سراسر جهان به این مسابقه ارائه داده‌اند.

خانم مدیر کل، قصد ما تأیید یا تکذیب هولوکاست نیست از این رو به همراه این نامه سی دی مجموعه آثار راه یافته به بخش مسابقه را خدمتتان تقدیم می‌داریم. لطفا با دقت و تأمل این آثار را مشاهده کنید. مطمئن هستیم شما حتی یک اثر را نخواهید یافت که واقعه ی هولوکاست را به تمسخر گرفته باشد و مهمتر آنکه حتی یک اثر از این مجموعه را پیدا نمی‌کنید که این رویداد تلخ تاریخی که جنابعالی از آن به عنوان نسل کشی قوم یهود یاد می‌کنید، در آن دیده شود، اما مجموعه این آثار که از هنرمندان کارتونیست سراسر جهان در این مسابقه گردآوری شده است چه می‌گویند یا بهتر است بگوییم چه پرسش‌هایی از جامعه بین‌الملل و به ویژه از اندیشمندان و نخبگان آن که شما از زمره آنان هستید مطرح می‌کنند.

آنان با زبان بصری و در قالب هنر کارتون می‌پرسند: چرا باید تاوان هولوکاست را مردم فلسطین بپردازند، مردمی که در جنگ جهانی دوم هیچ نقشی نداشتند؟ اساسا اگر آلمان نازی مسبب جنگ بوده، چرا از خاک این کشور جایی برای قربانیان جنگ در نظر گرفته نشد؟

به پندار هنرمندان کارتونیست دنیا نسل کشی اعراب فلسطینی توسط رژیم اشغالگر قدس هولوکاست معاصر به حساب می‌آید. چرا در قبال این هولوکاست و نسل‌کشی، جامعه جهانی سکوت اختیار کرده است؟

ما نگران هولوکاستی هستیم که رژیم صهیونیستی در منطقه به آن دامن می‌زند، ما نگران خشونت و نژادپرستی رژیم اسراییل هستیم؟

چرا اجازه داده نمی‌شود در باره این واقعه تاریخی کوچکترین تردیدی صورت گیرد؟

چرا در برخی از کشورهای اروپایی باید افرادی که در ارتباط با واقعه هولوکاست تردید دارند به زندان و جرائم سنگین محکوم شوند؟

فرزندان و نوادگان افرادی که به اجبار در این جنایت یعنی شکل‌گیری هولوکاست نقش داشته‌اند، چرا باید تاوان پدران و پدربزرگان خود را بدهند. تا بدین وسیله چیزی به نام صنعت هولوکاست شکل گیرد؟

خانم ایرینا بوکووا شما در تاریخ پانزدهم ژانویه 2015 در جمع راهپیمانان و معترضین کشتار بی‌رحمانه کارتونیست‌های روزنامه شارلی ابدو شرکت کردید. شاید از همه حاضرین در این جمع، شما بهتر می دانید که از تفکر خشن و متحجر تروریست‌های داعشی نمی‌تواند هنر و تمدن باشکوه اسلامی شکل گیرد.

آیا بهتر نبود کار ناپسند نشریه شارلی ابدو و نشریه دانمارکی یولاند - پُستن در توهین به حضرت محمد (ص) پیامبر عظیم شان اسلام، که موجب جریحه دار شدن قلب یک میلیارد ونیم مسلمان شد را نیز محکوم می‌کردید تا این گونه رفتارها موجبات نفرت و تحریک به خشونت، نژاد پرستی و خشم را گسترش ندهد.

با تشکر

سیدمسعود شجاعی طباطبایی

دبیر دومین مسابقه بین‌المللی‌کارتون‌وکاریکاتور هولوکاست

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...