نسخه چاپی

دامداران شیر خام را در جوی آب ریختند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: پرداخت مشوق صادراتی مشروط به جمع‌آوری شیرخام مازاد از بازار و خرید آن به قیمت مصوب 1440 تومان است.

به گزارش نما، سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با فارس در مورد اختصاص مشوق صادراتی به صنایع لبنی گفت: هنوز مصوبه آن ابلاغ نشده و جزئیات آن به صورت دقیق مشخص نشده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سؤال که در صورت اختصاص این مشوق به صنایع لبنی چه اطمینانی برای بهبود وضعیت دامداران و چه تضمینی برای خرید شیرخام از دامداران وجود دارد، گفت: یکی از شروط اجرایی شدن مصوبه و پرداخت مشوق صادراتی به صنایع، خرید شیرخام از دامداران به قیمت مصوب 1440 تومان است.

وی افزود: صنایع برای دریافت مشوق صادراتی، باید صورت‌حساب خرید شیر‌خام از دامداران را به قیمت مصوب ارائه دهند.

مقدسی با بیان اینکه اگر 200 میلیارد تومان مشوق به صادرات اختصاص یابد، قطعا شیر مازاد از بازار جمع‌آوری می‌شود، گفت: در صورتی که صادرات فرآورده‌های لبنی افزایش نیابد و قیمت مصوب 1440 تومانی شیر هم به اجرای در نیاید، قطعا مشوقی هم به صنایع پرداخت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه صنایع لبنی در حال حاضر میزان دریافت شیرخام را کاهش داده‌اند، گفت: دامداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند و حتی در تعدادی از استان‌ها تولید‌کنندگان شیرخام را در جوی آب ریخته‌اند.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی شیرخام از ابتدای خرداد ماه آغاز می‌شود، گفت: با این اقدام بخشی از شیر‌خام مازاد از بازار جمع‌آوری می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: اگر مشوق صادراتی به صنایع پرداخت شود، دیگر نیازی به خرید تضمینی شیرخام نیست.

وی بیان داشت: با پرداخت مشوق‌های صادراتی، صادرکنندگان حتی در صورت کاهش قیمت در بازارهای بین المللی قدرت رقابت خود را حفظ می‌کنند و با صادرات پایدار، تولید داخل هم پایدار می‌شود.

وی افزود: یکی از برندهای معروف لبنی در تهران اعلام کرده که در از اول خردادماه 25 درصد میزان دریافت شیرخام را کاهش می‌دهد.

مقدسی در پاسخ به این سؤال که آیا واردات شیرخشک تأثیری بر کاهش جذب شیرخام از دامداران داشته است، گفت: واردات شیرخشک صنعتی ممنوع است و 8 هزار تن شیرخشکی که وارد شده پایه مصرف کودک داشته است.

وی افزود: این مقدار واردات در مقابل 9 میلیون تن شیرخام تولیدی تأثیری بر کاهش جذب شیرخام از دامداران ندارد.

مقدسی بیان داشت: سال 93 حدود 8 میلیون و 600 هزار تن شیرخام و سال 94 هم حدود 9 میلیون تن شیرخام در کشور تولید شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نارضایتی دامداران در دو سال اخیر از قیمت‌ خرید شیر خام و سایر موارد، در تولید این محصول رشد داشته‌ایم، گفت: اقدامات اصلاح‌نژادی وزارت جهاد کشاورزی در مرکز اصلاح نژاد دام کشور سال به سال منجر به افزایش تولید می‌شود.

وی افزود: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای اصلاح نژاد دام حتی در صورتی که تعداد گله‌ها کاهش یابد، می‌توان میزان تولید را حفظ کرد و یا افزایش داد.

مقدسی گفت: عراق، افغانستان، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه CIS و برخی کشورهای اروپایی بازارهای مقصد کالای لبنی ما هستند.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...