نسخه چاپی

لاریجانی:باید از ظرفیت‌های موجود در برجام استفاده كرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: میان ایران و كرواسی زمینه‌های فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی زیادی وجود دارد و باید از ظرفیت‌های موجود در توافق هسته‌ای استفاده كرد.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، آقای علی لاریجانی عصر روز چهارشنبه (29 اردیبهشت) در دیدار خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی گفت: اکنون سطح روابط اقتصادی میان دو کشور پایین است و زمان آن فرارسیده است که از ظرفیت های دو کشور برای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: میان ایران و کرواسی زمینه های فعالیت و سرمایه گذاری های اقتصادی زیادی وجود دارد و باید از ظرفیت های موجود در توافق هسته‌ای استفاده و برای افزایش سطح این فعالیت‌ها، روابط بانکی را تسهیل کرد تا تجار دو کشور بتوانند به راحتی با یکدیگر وارد داد و ستد شوند.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود برای سرمایه گذاری در ایران اظهار داشت: راه آهن و حمل و نقل ریلی، صنایع دریایی و انرژی از جمله حوزه هایی است که در حال حاضر برای ما اهمیت فراوانی دارد و زمینه های سرمایه گذاری در آنها فراهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه ملت ایران به کشور کرواسی مثبت است و همین نگاه باعث می‌شود که بتوانیم در زمینه گردشگری فعالیت خوبی انجام دهیم، زیرا ایرانیان علاقه‌مند به سفر هستند و از طرف دیگر در صنعت هتل سازی زمینه سرمایه گذاری در ایران فراهم است.

آقای لاریجانی در ادامه با اشاره به اوضاع منطقه خاطرنشان کرد: تروریسم پدیده‌ای است که ناامنی در منطقه و برخی از کشورهای اروپایی را سبب شده است و متاسفانه تاکنون ناتو و ائتلاف 60 کشور، کار مهمی انجام نداده‌اند.

وی تاکید کرد: برای برقراری صلح و نابودی تروریسم باید کشورها به درک و فهم مشترک در این خصوص برسند و با عزم و اراده بین‌المللی با آنها مبارزه کنند که البته تنها راه مبارزه در این خصوص روش نظامی‌گری نخواهد بود.

* کشورهای حامی تروریسم از تامین سلاح آنها دست بردارند

همچنین در این دیدار خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی گفت: در ابتدا لازم می دانم در مورد توافقنامه برجام که موجب باز شدن روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران با سایر کشورها شده است، تبریک بگویم.

رئیس جمهور کرواسی اظهار داشت: ما به تازگی یکصدمین سالگرد حضور اسلام در کرواسی را جشن گرفته‌ایم و خوشحالیم که فعالیت‌های مسلمانان کرواسی که همراه با ترویج ارزش‌های اخلاقی است باعث شده که بدبینی‌هایی که به خاطر تبلیغات غلط درباره اسلام صورت گرفته است، از بین برود و همین مسلمانان با ترویج مذهب خود موجب شدند تا تعداد بسیار اندکی از این کشور به داعش بپیوندند.

وی افزود: ما در حال آماده سازی تفاهم نامه فرهنگی هستیم که به مدت 4 سال اعتبار دارد و امیدواریم که از این طریق بتوانیم سطح روابط فرهنگی میان دو کشور را ارتقا ببخشیم.

خانم گرابار کیتاروویچ، دو عامل تحریم و عدم تشکیل کمیسیون‌های مشترک را دلیل پایین بودن سطح روابط تجاری میان دو کشور دانست و تصریح کرد: کرواسی در زمینه راه‌آهن، کشتی‌سازی، انرژی،ذصنایع‌غذایی، حمل‌ونقل کالا و گردشگری فعالیت و تجارب زیادی دارد و حتی امسال سومین نشست کالاهای حلال در کرواسی برگزار می‌شود و این نشان دهنده اهمیتی است که کرواسی به اسلام و استقبال از گردشگران کشورهای اسلامی دارد.

وی در ادامه با اشاره به مسائل منطقه‌ای، اظهار داشت: برای ما امنیت اهمیت زیادی دارد، ولی متاسفانه اکنون شاهد افزایش افراط گرایی در جنوب شرقی اروپا و منطقه خاورمیانه هستیم که این مسئله نگران کننده است.

رئیس جمهور کرواسی افزایش مهاجرت از کشورهای ناامن و درگیر جنگ را یکی از معضلات کشورهای اروپایی خواند و تصریح کرد: اگر صلح در این کشورها برقرار شود، از تعداد مهاجران کاسته خواهد شد و ما به سهم خود تلاش می‌کنیم تا در افغانستان صلح برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: نقش کلیدی ایران در ایجاد صلح در منطقه بارز است و ما به عنوان کشوری که هم عضو اتحادیه اروپا و هم ناتو هستیم، امیدواریم که با همکاری ایران بتوانیم با تروریسم مبارزه و صلح و امنیت را در کشورهای درگیر برقرار کنیم.

رئیس جمهور کرواسی با اشاره به درگیری ها در کشورهایی مانند بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: در این کشور اوضاع سیاسی ثابت نیست و دلیلش آن است که در آنجا سه طایفه از حقوق مساوی برخوردارند.

خانم گرابار کیتاروویچ با اشاره به ائتلاف ضدتروریستی اظهار داشت: تعداد اعضای ائتلاف ضدتروریستی دو برابر اعضای ناتو است و تا جایی که به طبقه‌بندی گروه‌های تروریستی مربوط می‌شود، هنوز تعریف مشخصی در این خصوص وجود ندارد و هر کشور عضو ناتو تعریف خودش را از تروریسم دارد و تصمیماتشان نیز انفرادی است.

رئیس جمهور کرواسی در پایان با اشاره به سیاست ضدتروریستی کرواسی تاکید کرد: من امیدوارم که کشورهایی که سلاح به گروه‌های تروریستی می‌دهند، این کار را متوقف کنند تا سریع‌تر به صلح و آرامش دست یابیم و همچنین می‌خواهم که این مشکل در چارچوب سازمان ملل حل شود و کشورهای درگیر جنگ بالاخص سوریه بتوانند زودتر شاهد برقراری امنیت باشند و بازسازی این کشورها به زودی کلید بخورد.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...