نسخه چاپی

فرهنگ استفاده از دارو اصلاح شود

یكی از مراجع تقلید شیعیان با بیان این كه نوشتن داروی زیاد توسط پزشك به معضلی تبدیل شده است، گفت: فرهنگ مردم در استفاده مناسب از دارو باید اصلاح شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از اساتید و اعضای انجمن طب سنتی ایران با وی، در رابطه با اهمیت طب اسلامی، اظهار داشت: برخی می‌گویند دوره طب سنتی گذشته و باید روی آن خط کشید اما نباید طب سنتی را نفی کرد به عنوان مثال کتاب ابن سینا ۳۰۰ سال در دانشگاه‌های طب اروپایی به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار می‌گرفت آیا آن‌ها اشتباه کردند که به این جا رسیدند؟

این استاد برجسته حوزه علمیه افزود: نکته قابل توجه این است که برخی افراط می‌کنند و با نداشتن تجربه با جان مردم بازی می‌کنند و جان مردم را به خطر می‌اندازند؛ بهتر است افراد متخصصی این کار را انجام دهند.

وی تأکید کرد: طب سنتی را نباید از اساس نفی کرد، ولی در طب سنتی داروهایی را بدون توجه برای بیمار تجویز می‌کنند که غلط است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که طب سنتی در کنار مشکلات مزیت‌هایی را دارد که در طول زمان به دست آمده، اضافه کرد: باید تجربیات مطلوب طب سنتی را پذیرفت و طبق برنامه از آن استفاده کرد.

خیلی از مشکلات به وسیله غذا درمانی حل می‌شود

وی با بیان این که درباره طب رسمی رایج نیز موردهایی را شاهد هستیم که اعتماد مردم را متزلزل می‌کند، اظهار داشت: گاهی دارویی را تجویز می‌کنند و بیمار پس از استفاده متوجه می‌شود که تجویز آن ممنوع بوده است به همین دلیل باید در مسائل مختلف واقعیت‌ها را دید و بدون تعصب عمل کرد.

این مفسر قرآن کریم با بیان این که چه خوب بود از غذا درمانی نیز استفاده می‌شد، گفت: خیلی از مشکلات به وسیله غذا درمانی حل می‌شود.

وی با بیان این که نوشتن داروی زیاد توسط پزشک به معضلی تبدیل شده است، گفت: در مقابل برخی از بیماران نیز خواستار تجویز داروهای زیاد از سوی پزشک هستند و اگر پزشک برایشان داروی زیاد تجویز نکند او را معتبر نمی‌دانند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که شنیده‌ام که در کشورهای پیشرفته به حداقل دارو بسنده می‌کنند، گفت: فرهنگ مردم در خصوص استفاده مناسب از دارو باید اصلاح شود تا به دنبال مصرف دارو پس از بهبود بیماری نباشند.

وی پس از بیان خاطره‌ای از بیماری فرزندش که پزشکی تعداد زیادی از داروها را برایش تجویز کرده که پس از مراجعه به پزشک متخصص مشخص شد که نیازی به مصرف این داروها وجود نداشته است، گفت: حد اعتدال را باید رعایت کرد و از افراط و تفریط بر حذر بود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اعتدال خطاب به مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی، گفت: خط اعتدال را ادامه دهید و از خداوند کمک بخواهید زیرا بخصوص در کشور ایران داروهای گیاهی فراوانی وجود دارد که در کشورهای دیگر نیست وجود این گونه‌های گیاهی یک موهبت الهی است که باید از آن‌ها استفاده شود.

وی گفت: گاهی در کنار داروهای تجویزی از سوی پزشک می‌توان از داروهای گیاهی نیز استفاده کرد زیرا در برخی موارد به تسریع در بهبود بیماری کمک می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که مسئله دفاع بدن تقریباً فراموش شده در حالی که حرف اول را می‌زند، اظهار داشت: روایت داریم بلافاصله پس از بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه نشود تا بدن از خود مقاومت نشان دهد و تجربه هم نشان می‌دهد که بسیاری از بیماری‌ها با استراحت و پرهیز بهبود می‌یابد.

برخی از صحبت‌های ائمه سوء استفاده می‌کنند

وی بیان کرد: اخیراً منعکس شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قصد دارد تا پزشکی سنتی را در کشور منحل کند که این موجی را ایجاد کرده که همه اطباء سنتی را نفی می‌کنند؛ شما اطلاع‌رسانی کنید که طب سنتی تحت برنامه درآید.

استاد سطوح عالی حوزه در پاسخ به پزشکی که پرسید برخی می‌گویند ۱۱ هزار روایت در خصوص طب اسلامی و داروهایی تحت عنوان داروی امام رضا(ع) و داروی حضرت محمد(ص) را دارند و آنها را برای همه یکسان تجویز می‌کنند، درست است یا خیر؟ گفت: وجود ۱۱ هزار روایت در این حوزه مبالغه آمیز است و باید بررسی درست و تخصصی انجام شود و استفاده از داروهای گیاهی بر اساس مکان، زمان و اقلیم‌های مختلف متفاوت است برخی از صحبت‌های ائمه تحت عنوان طب الصادق(ع) و طب الرضا(ع) سوء استفاده می‌کنند.

۱۳۹۵/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...