نسخه چاپی

آیا برنی سندرز، وزیر خارجه كلینتون خواهد شد؟

برخی از كارشناسان می گویند در صورت پیروزی هیلاری كلینتون، امكان دارد او هدایت سیاست خارجی دولت خود را به برنی سندرز واگذار كند یا به تیمی از گروه وابسته به او روی آورد.

به گزارش نما به نقل از انتخاب، سی ان ان در گزارشی به رقابت های باراک اوباما و هیلاری کلینتون در ۲۰۰۸ اشاره می کند و می گوید در آن زمان اوباما در تماسی تلفنی با کلینتون از او خواست وزیر امور خارجه اش باشد.

کلینتون، در حالی که سرگرم رقابت با اوباما بود، پیشنهاد را رد کرد، اما پس از آن که واقعیت را پذیرفت و رقیبش را تائید کرد، از طرفدارانش خواست در حمایت از اوباما به او ملحق شوند. هضم این پیشنهاد برای کسانی که تصمیم داشتند به هیلاری رای بدهند دشوار بود.

اما آنها به گفت و گو ادامه دادند. وقتی در دسامبر آن سال به توافق نهایی رسیدند و دست دادند، دموکرات ها در سراسر کشور نفسی راحت کشیدند، و عبارت "تیم رقیبان" در گزارش های خبری تلویزیون ها ظاهر شد.

حالا، کلینتون، خود را مدافع دولتی که در آن به عنوان وزیر خارجه خدمت کرد نشان می دهد، و اخیرا در جمعی در دیترویت گفت "ما نمی توانیم اجازه دهیم میراث باراک اوباما به دست دونالد ترامپ بیافتد." او همچنین وفاداری سندرز به حزب و دستاوردهای اوباما را زیر سئوال برد.

اما حالا پرسش این است که آیا امکان چنین اتحادی بین کلینتون و سندرز وجود دارد؟ظاهرا که اینگونه است: کلینتون پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی در مریلند، پنسیلوانیا، کنتیکت و دلاور گفت "شما خواه از من حمایت کنید یا از سندرز، مواردی که ما را متحد می سازد از آنچه جدا می کند، بیشتر است."

از آن زمان کلینتون، هرچند ایندیانا و ویرجینیای غربی را از دست داد، سعی کرده است طرفداران سندرز را آرام کند و می گوید او باید به کارزار انتخاباتی تا هر زمانی می خواهد ادامه دهد.

در گزارش سی ان ان به نقل از بیل ریچاردسون فرماندار سابق نیو مکزیکو گفته می شود "برای این که دموکرات ها پشت کلینتون متحد شوند، مهم است عناصر برنامه سندرز در برنامه حزب ادغام شوند."

ریچاردسون، که به عنوان وزیر انرژی در دولت بیل کلینتون خدمت کرد و رئیس کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ۲۰۰۴ بود، گفت دموکرات ها باید در حمایت از افزایش حداقل دستمزد و کوشش های دیگر برای مقابله با مساله نابرابری در آمد که موجب خشم دموکرات ها و جمهوریخواهان در رای گیری های مقدماتی شد، متحد شوند. اما تاکید کرد برای این که چنین کاری ممکن شود، مهم است سندرز هرچه زودتر در مقام حمایت از کلینتون برآید، از لفاظی بکاهد و بر شیوه های واقع گرایانه تری تمرکز کند.

با این حال، به نظر نمی رسد سندرز آماده باشد دست از مبارزه بردارد، و بر قصد خود به کوشش برای پیروزی در انتخابات مقدماتی فیلادلفیا تاکید می گذارد.

یک تحلیلگر می گوید اگر کلینتون ببرد، تمام کوشش خود را برای جلب جنبشی که سندرز هدایت کرده است بکار خواهد برد.

یک امکان دیگر این است که کلینتون فقط سیاستمدارانی را که با نگرش های سندرز موافق هستند، جدای از سندرز، وارد میدان کند.

۱۳۹۵/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...