نسخه چاپی

جای خالی نمایندگان ادوار در مجلس

پیشكوستان وارد گود شوند

جایگاه نمایندگان ادوار مجلس كجاست و آیا تعاملی میان آنان و نمایندگان مجالس جدید وجود دارد؟

به گزارش نما به نقل از گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "هیچ‌گونه محملی برای استفاده نظام‌‌مند از نمایندگان ادوار مجلس وجود ندارد" این بخشی از اظهارات کاظم جلالی در نطق میان دستور جلسه علنی روز یک‌شنبه (26 اردیبهشت) مجلس بود. به اذعان رئیس فراکسیون رهروان ولایت برخی از وکلای ملت تا هنگامی که در مدار قدرتند بعضاً با نمایندگان قبل از خود ستیز می‌کنند که مبادا در جایی از‌ آن‌ها استفاده شود ولی نوبت به خود آنان نیز می‌رسد چرا که این آسیاب به ‌نوبت در حال چرخش است.

ث

در واقع اظهارات کاظم جلالی تلنگری به مسئولان اجرایی و تقنینی کشور بود تا بلکه از پتانسیل چندین ساله نمایندگان مجلس نهم که روزهای پایانی خود در بهارستان را می‌گذرانند و همچنین دیگر نمایندگان قدیم مجلس، استفاده شود.
عقل سلیم نیز همین حکم را می‌دهد که نه تنها نمایندگان ادوار گذشته مجلس را که حداقل یک دوره چهار ساله و بعضی بیشتر از یک دوره را در بهارستان گذراند‌ه‌اند و با کوله باری از تجربه‌ از خانه ملت رخت می‌بندند فراموش نکنیم، بلکه تدابیری اتخاذ شود تا آنان چون سایه در کنار مجالس جدید باشند و کمک کنند تا امور کشور سریع‌تر به جریان افتد و کارایی مجلس افزایش یابد.
علاوه بر این برای خود نمایندگانی هم که چندین سال مطالبه‌گر حقوق ملت‌شان در مجلس بوده‌اند، کار سختی است که بعد از اتمام دوره نمایندگی از مردم و خواسته‌هایشان دور شوند که شاهد این مدعا شکل‌گیری مجامع و تشکل‌هایی از سوی آنان است.
یکی از این تشکیلات که برخی از نمایندگان گذشته مجلس در آن گرد هم می‌آیند، کانون ادوار مجلس شورای اسلامی است که با ترکیبی از افکار مختلف و بدون جهت‌گیری سیاسی خاصی از سال ۱۳۷۵ در دل مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است تا نمایندگان قدیم مجلس، نظرات مشورتی‌شان را به نمایندگان تازه کار خانه ملت بدهند.

ث


در ابتدای امر فعالیت این کانون خیلی محسوس نبود اما با تلاش‌های انجام شده از سوی اعضای کانون، هیات رئیسه مجلس جایگاهی قانونی برای نمایندگان ادوار در چارت مجلس قائل شده است و معمولا این کانون معتدل که حاوی کمیته‌هایی تخصصی است، ماهی یک‌ بار در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهد، اما باز هم این کانون نیازمند سازماندهی بهتر است تا نقشش در پارلمان ملموس‌تر شود و ارتباط نمایندگان قدیم با مجلس جدید منشا اثراتی شود.
بر همین اساس عزت الله اکبری، نماینده سوادکوه، قائمشهر و جویبار در مجلس هشتم می‌گوید: بعد از اتمام مجلس پنجم به حضور نمایندگان مجلس ششم رفتم و مجموعه اطلاعات و تجربیات قابل استفاده را به آنان ارائه کردم و قول ارائه تجربیات قابل استفاده و مورد تقاضا را به آنان دادم چرا که اصل بر آن است که وقتی دوره نمایندگی ما به اتمام رسید، تجربیات و اطلاعات‌‌مان را در صورت صلاح دید نمایندگان جدید در اختیارشان بگذاریم.
علاوه بر این محمود حسینی، عضو هیات رئیسه کانون ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نگاه مثبت دولت یازدهم بر کانون ادوار مجلس معتقد است که بحث نمایندگان ادوار بیشتر از سوی مجلس پیگیری می‌شود اما حمایت دولت نیز باعث بهبود روند کار‌ها خواهد شد.
با همه این تفاسیر مجلس نهم نفس‌های آخرش را می‌کشد و خوب است از ظرفیت جامعه بزرگ نمایندگان ادوار، در مجلس دهم که از 8 خرداد آغاز به کار می‌کند، استفاده بیشتری شود.

۱۳۹۵/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...