نسخه چاپی

تاكید كارگزاران بر عدم رای اوری عارف در انتخابات ریاست مجلس

تقریبا همه كارگزاران، رسانه های منتسب به هاشمی رفسنجانی، بدنه اصلی دولت و اعتدالیون درباره ریاست لاریجانی به اجماع رسیده اند.

به گزارش نما به نقل از سراج24، تقریبا همه کارگزاران، رسانه های منتسب به هاشمی رفسنجانی، بدنه اصلی دولت و اعتدالیون درباره ریاست لاریجانی به اجماع رسیده اند. گزاره اخیر غلامحسین کرباسچی تقریبا آب پاکی را روی دست همه اصلاح طلبانی که انتظار داشتند، کارگزاران از عارف حمایت کند، ریخت. کرباسچی در گفتگوی اخیر خود با شرق گفته است: آقای لاریجانی هشت سال است که در مجلس حضور داشته و تجربه ریاست دارد. مجلس هم که ریاست آن دوره‌ای و سالانه است، چهارساله که نیست. همه اذعان دارند اصولا سنخ برخورد داخل مجلس و نمایندگان با آنچه بیرون از مجلس و وزارتخانه‌ها می‌گذرد، متفاوت است. به نظرم این تجربه مدیریتی را نباید نادیده گرفت.

نقطه قوت دوم این است که ایشان می‌تواند با مجموعه‌هایی که می‌توانند موانعی را از بیرون درست کنند، تعامل کند.

بعد از این گفتگو، اصلاح طلبان حملات تندی را نسبت به کرباسچی داشتند. کرباسچی در پاسخ آنان گفته بود: وقتی نصف بعلاوه یک رای برای کسی هست ریس می شود وحرفی نیست ولی اگر چنین نیست که به نظر می رسد نیست با دعوای بی حاصل بر سر ریاست، موقعیت های ممکن را از دست ندهیم.

در میان این مجادله ها عارف این روزها صریح تر موضوع کاندیداتوری اش را مطرح می کند. محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر پنج‌شنبه در حاشیه همایش هم‌اندیشی ستادهای استانی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی نیایش در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا برای ریاست مجلس نامزد می‌شوید، گفت: حتماً برای ریاست مجلس دهم کاندیدا می‌شوم. من نمی‌دانم که برای ریاست مجلس چگونه باید اعلام کنیم که کاندیدای نامزد ریاست مجلس هستم، اما در عین حال حتماً کاندیدا می‌شوم و در فضای رفاقت و دوستی به رقابت خواهیم پرداخت.

عارف در مورد مذاکره با لاریجانی برای ریاست مجلس دهم، نیز گفته است: ما از قبل برای مذاکره اعلام آمادگی کرده بودیم و علاقمندیم مدیریت مجلس را به صورت تعاملی جلو ببریم و از این رو منتظر نظر دوستان هستیم.

پیشتر البته برخی اصلاح طلبان نیز تاکید کرده اند که عارف کاندیدا شود. ابوالفضل شکوری عضو حزب اعتماد ملی در این باره گفته است: ممکن است در لابی‌های درون‌گروهی، اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب‌رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست. البته هنوز قضیه‌ای اتفاق نیفتاده است و به‌طور مثال عارف نیز ممکن است قبول کند که کاندیدای ریاست مجلس نشود.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آن طور که من از مصاحبه‌های آقای عارف متوجه می‌شوم، او می‌گوید "به هیچ وجه حاضر نیستم که نامزد ریاست مجلس نشوم؛ لاریجانی و هر شخص دیگری زمینه دارد نامزد شود و من هم نامزد می‌شوم و هر کسی بیشتر رأی آورد، او رئیس مجلس می‌شود". بنابراین من احتمال می‌دهم این گزینه اتفاق بیفتد. طبق قرائن احتمال می‌دهم لابی‌هایی که اصلاح طلبان ممکن است انجام دهند و بخواهند آقای عارف را وادار کنند که به‌نفع لاریجانی کنار برود، نتیجه ندهد و عارف زیر بار نرود؛ چرا که عارف یک بار حرف اصلاح‌طلبان را گوش کرده و این اتهام به او زده شده که مرد انصراف است، لذا ممکن است بخواهد عملاً ثابت کند که مرد انصراف نیست و تا آخر بماند.

در هر صورت نظر ما این است که یک اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست مجلس بنشیند که در این صورت اگر آقای عارف برای ریاست مجلس کاندیدا نشود بنده به عنوان کاندیدای ریاست مجلس دهم ثبت‌نام خواهم کرد.

موسوی لاری رییس نشدن عارف را توهین به مردم دانسته و گفته است: شورای عالی تردید ندارد رأی مردم در انتخابات تغییرات را دنبال می‌کرد، بنابراین اگر در مدیریت مجلس تغییری حاصل نشود، بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به رأی مردم تلقی می‌شود. اگر کاندیدایی غیر از کسی که از طرف مردم بیشترین رأی را داشته و لیست منتسب به او بالاترین رأی را آورده است، معرفی شود، از نظر ما دهن‌کجی به رأی مردم تلقی می‌شود.

محمدرضا خاتمی هم در این باره گفته: باید کسی رئیس مجلس باشد که به این برنامه‌ها اعتقاد داشته باشد از این رو وقتی اصلاح‌طلبان مجموع این مسائل را در نظر می‌گیرند برای ریاست مجلس آقای عارف تلاش خواهند کرد. البته تلاش ما این است که موضوع انتخاب رئیس مجلس به یک جدایی بین حامیان دولت منجر نشود اما آقایان عارف و لاریجانی دو پادشاهند که در یک اقلیم نمی گنجند.



با این همه و در میان امیدواری ها و تلاش اصلاح طلبان برای ریاست عارف، کارگزاران و هاشمی رفسنجانی از ابتدا حمایت از لاریجانی را اعلام کرده اند. شکوری راد دبیر حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که آیا ریاست احتمالی عارف موجب این نمی‌شود که لاریجانی در موضع اپوزیسیون اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس قرار گیرد گفت: پتانسیل اپوزیسیون شدن آقای لاریجانی را زیاد نمی‌بینم. آقای لاریجانی می‌خواهد اپوزیسیون چه‌کسی شود؟ آیا می‌خواهد اپوزیسیون دولت شود در حالیکه هم‌اکنون بسیاری از دولتی‌ها در حال تلاش برای رییس مجلس‌شدن آقای لاریجانی هستند؟

این اظهارات به بخشی از تمجید جهانگیری از لاریجانی نیز برمی گردد. جهانگیری در تمجید و تعریف از علی لاریجانی و در نشست مجلس دهمی ها گفته بود: رئیس محترم مجلس شجاعانه و مدبرانه در آن مقطع خاص با گذشت از خود و حمایت از اجرای برجام آن را عملی کرد، توانستیم یک مذاکرات پیچیده بین ایران و 6 قدرت جهانی را به نتیجه برسانیم آن هم مذاکراتی که از حقوق ملت ایران پاسداری شد و در نتیجه آن تحریم‌ها برچیده شد.

روزنامه آرمان منتسب به هاشمی رفسنجانی که پیشتر نوشته بود لاریجانی به مراتب از عارف بهتر است، چندی پیش در روز نشست روحانی با منتخبان، از میانجیگری روحانی برای اقناع نمایندگان نوشته و توضیح داده است: به نظر می‌رسد نشست امروز منتخبان مجلس دهم با رئیس‌جمهور فرصت خوبی برای این گفت‌وگو باشد و روحانی هم می‌تواند ازتریبون محل برگزاری مراسم به اقناع نمایندگان برای رای دادن به شخص توافق شده میان عارف و لاریجانی بپردازد.

این اقناعات گویا تاثیر کرده که این روزها علیرغم اعلام کاندیداتوری از سوی عارف، تقریبا همه کارگزاران، رسانه های منتسب به هاشمی رفسنجانی، بدنه اصلی دولت و اعتدالیون درباره ریاست لاریجانی به اجماع رسیده اند. پیشتر هاشمی رفسنجانی صراحتا گفته بود: عارف به درد نایب رییسی می خورد.

البته باید منتظر نتایج انتخابات ریاست مجلس ماند.

۱۳۹۵/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...