نسخه چاپی

اهداف سفر نخست وزیر هند به ایران

معاون وزیر خارجه گفت: با سفر نخست وزیر هند قرار است این كشور در پروژه‌های مختلف باما همكاری كند كه از جمله می‌توان به انعقاد قرارداد سه جانبه ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هند اشاره كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزارس صداوسیما، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ضمن تشریح اهداف سفر نخست وزیر هند به ایران اظهار کرد: آقای «ناریندرا مودی» نخست وزیر هند عصر امروز وارد تهران می‌شود و فردا برنامه‌های کاملی برای وی در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: سفر آقای «ناریندرا» به تهران، سفر به‌موقعی است چرا که آخرین سفر دوجانبه نخست‌وزیر هند به ایران، ۱۴ سال قبل و در سال ۲۰۰۳ انجام شده است.

رحیم‌پور ادامه داد: «اصل همسایگی» در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه مهم است و طبعا هند هم از این قاعده مستثنا نیست. هند در دنیا و به‌خصوص در آسیا یک پدیده نوظهور اقتصادی است و پس از چین مسیر «رشد اقتصادی» خوبی را طی می‌کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: جمعیت و وسعت هند بازار خوبی برای کالاهای ماست و در دوران تحریم نیز شریک دوم تجاری ما بوده است. البته هند واردکننده دوم نفت از ایران است و همین مسیر را در دوره پس از تحریم ادامه خواهیم داد.

وی افزود: پس از رفع تحریم‌ها، کشورهای مختلف از جمله قدرت های مهم آسیا برای حضور در ایران ابراز علاقه کرده‌اند، و کشورهای باقیمانده آسیایی مثل ژاپن و اندونزی نیز در طول تابستان به ایران خواهند آمد.

رحیم‌پور با بیان اینکه هند هیچ گاه در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: با سفر آقای «ناریندرا»، هند درپروژه‌های مختلف همکاری خواهد کرد که از جمله آن انعقاد قرارداد سه جانبه ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هند است که به امضای سه «وزیر راه» کشورهای یادشده خواهد رسید.

سفیر پیشین ایران در هند افزود: با انعقاد این قرارداد، افغانستان به عنوان کشور احاطه‌شده در خشکی می‌تواند از مسیر ایران به بندرهای ما دسترسی داشته باشد و هند نیز به عنوان یکی از شرکای اقتصادی افغانستان از این مزیت استفاده خواهد کرد.

وی اظهار داشت: هر چند انعقاد این قرارداد به نفع ایران، هند و افغانستان است اما در نگاه کلان به نفع منطقه خواهد بود و به ضرر کشور دیگری نیست.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: هشت کشور اطراف ایران در خشکی احاطه ‌شد‌ه‌اند و ایران سخاوتمندانه مسیر خود را در اختیار آنها می‌گذارد البته این کار منافع مالی خوبی هم برای ایران دارد و این مسیر موهبتی الهی برای ماست.

وی برخی از پروژه‌هایی را که قرار است هند در آن فعال باشد، به این شرح بیان کرد:
۱. فاز یک چابهار؛
۲. فروش ریل که ما به آن نیاز داریم و این کار با اعتباری که داده‌اند شروع شده است؛
۳. خط راه‌آهن چابهار - زاهدان، در این خصوص هم مذاکرات خوبی شده ولی هنوز نهایی نشده است اما چون این خط راه‌آهن در ترانزیت از افغانستان به هند و بالعکس می‌تواند به آنها کمک کند، مورد توجه آنهاست؛
۴. تاسیس پتروشیمی در چابهار (منطقه آزاد تجاری) تا بتوانند محصولاتشان را به هند ببرند و در این مورد نیز مذاکرات خوبی انجام شده است؛
۵. پروژه اکتشاف فرزاد B، که بین ایران عربستان مشترک است و هندی‌ها مطالعاتی در این حوزه انجام داده‌اند و در این سفر هم صحبت‌های بیشتری می‌شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مجموع ما می توانیم پروژه‌های مشترکی حتی فراتر از ایران و هند را با همکاری هم شروع کنیم.

وی افزود: هند نیاز به انرژی دارد و ایران نزدیک‌ترین و بهترین منبع تامین انرژی برای این کشور است حتی یکی از پالایشگاه‌های هند با استاندارد نفت ایران ساخته شده است.

رحیم‌پور در ادامه به مطالبات ایران از هند اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶.۵ میلیارد دلار از هند طلب داریم که حدود ۷۵۰ میلیون دلار آن را اخیرا در ۲ قسط پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: مشخصا «هالک‌بانک» ترکیه، بانک طرف قرارداد برای دریافت بدهی ما از هند به صورت یورویی است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: گاهی دوستان روی سرعت تاکید می‌کنند که حق طبیعی آنهاست ولی سازوکارهای بین‌المللی هم وجود دارد. اصل موضوع (دریافت بدهی ایران) درست شده و سرعت آن، فرع است و ما با حوصله کارها را انجام می دهیم.

رحیم‌پورد افزود: تلاش‌های برخی دوستان و تلاش غیردوستان در خارج مانع است و امیدواریم راه هموار باشد.

۱۳۹۵/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...