نسخه چاپی

نبرد سنگین نیروهای مردمی عراق با تروریست‌ها؛

ارتش عراق وارد فلوجه شد

اگر داعش فلوجه را از دست بدهد، موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این كشور تنها پایگاه تحت كنترل این گروه خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، عملیات آزادسازی فلوجه دومین شهر بزرگ و راهبردی استان الانبار عراق، یکشنبه شب با عبور نیروهای عراقی از دروازه های این شهر آغاز شد.

"حیدارالعبادی" نخست وزیر عراق، شروع این عملیات را اعلام کرده است.


آغاز عملیات بر ضد تروریست‌ها

نخستین یگان های ارتش و الحشدالشعبی و نیروهای پلیس فدرال با عبور از موانع و کمین های گروه تروریستی داعش، از چندین محور وارد شهر شده اند.

یک منبع نیروهای الحشدالشعبی به خبرنگار ایرنا گفت: در این عملیات علاوه بر یگان های توپخانه ارتش عراق و نیروهای پلیس، واحدهای زبده نیروهای مردمی اعم از کتائب حزب الله، کتائب سید الشهدا، النجباء، عصائب اهل الحق، جندالامام و نیروهای سازمان بدر و همچنین سرایا عاشورا و سرایا الخراسانی حضور دارند.

همچنین گروه های شاخه نظامی عتبات عالیات نیز در این عملیات مشارکت کرده اند.



فلوجه که یکی از دو شهر اصلی و راهبردی تحت اشغال گروه تروریستی داعش محسوب می شود، آذر سال 92، حدود شش ماه قبل از سقوط موصل و یورش برق آسای داعش به عراق و به دنبال ماه ها برپایی چادرهای تحصن به اشغال گروه تروریستی داعش در آمده بود.

بر اساس این گزارش، هم اکنون درگیری های سنگینی در مناطقی از شهر فلوجه میان نیروهای عراقی و گروه تکفیری تروریستی داعش در جریان است.

منبع یاد شده همچنین گفت که کار پاکسازی این شهر به دلیل آلودگی گسترده به مواد منفجره و تله های انفجاری بسیاری سخت است.

العبادی فرمان حمله را صادر کرد

پایگاه خبری سومریه نیوز نیز نوشت: "حیدر العبادی" نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق بامداد دوشنبه با صدور فرمان آغاز عملیات آزاد سازی فلوجه، گفت: شهر بزودی به اهالی آن باز خواهد گشت و پرچم عراق بر فراز آن به اهتزار در خواهد آمد.



به نوشته بی بی سی، عبادی یکشنبه شب اعلام کرد:‌ «ساعت عملیات برای آزادسازی فلوجه فرارسیده است. لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش چاره ای جز فرار ندارد.»

العبادی گفت: فلوجه همچون صدها روستا، شهر و قصبه به اهالی آن باز خواهد گشت و از ظلم و ستم داعش رهایی خواهد یافت.

نخست وزیر عراق افزود: پیروزی در نبرد فلوجه هدیه ای از سوی رزمندگان قهرمان به مردم فلوجه، الانبار و همه آوارگان و مردم عراق در کلیه استان ها به شمار می رود.

مردم، منازلشان را ترک کنند

منابع امنیتی عراق روز یکشنبه از ورود 20 هزار نیروی نظامی به حومه فلوجه در استان الانبار برای حمله به این شهر و آزادسازی آن از لوث تروریستهای داعش خبر دادند و از مردم خواستند برای در امان ماندن از جنگ علیه داعش منازل خود را ترک کنند.



هواپیماهای عراقی روز یکشنبه دوم خرداد اعلامیه هایی را بر فراز این شهر پخش کردند که در آنها از مردم خواسته شده است که شهر را ترک کنند.



به نوشته بی بی سی، نیروهای دولتی عراق مسیرهای تدارکاتی شهر را بسته‌اند و داعش هم مانع خروج مردم از مناطق تحت کنترل خود می‌شود.



ارتش عراق گفت کسانی که نمی توانند شهر را ترک کنند باید پرچمی سفید بر فراز خانه هایشان بلند کنند.



سایت رادیوفردا هم نوشت: آغاز رسمی عملیات، ساعاتی پس از آن است که دولت بغداد از شهروندان فلوجه خواسته بود با استفاده از برخی دالان‌های امنی که آماده کرده، شهر را موقتا ترک کنند.

"جیم میور" خبرنگار بی بی سی در امور خاورمیانه، می گوید که بین ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار غیرنظامی در فلوجه باقی مانده اند که بسیاری از آنها را اعضای خانواده نیروهای داعش تشکیل می‌دهند.

اگر داعش فلوجه را از دست بدهد، موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور تنها پایگاه تحت کنترل این گروه خواهد بود. داعش همچنین بخش های وسیعی از سوریه در همسایگی عراق را تحت کنترل دارد، با این حال در آنجا هم درحال عقب نشینی بوده است.

حدود یک ماه پیش سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که ساکنان فلوجه غذایی برای خوردن ندارند و از گرسنگی جان می‌دهند.

به گزارش این سازمان به نقل از ساکنان فلوجه، مردم شهر برای زنده ماندن "با پودر هسته خرما نان می‌پزند و سوپ علف درست می‌کنند."

۱۳۹۵/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...