نسخه چاپی

بدترین كابوس تركیه در حال وقوع

بدترین كابوس تركیه در سوریه در حال به حقیقت پیوستن است و آن بروز جنگ داخلی در مرزهای جنوبی این كشور به همراه ظهور بالفعل منطقه تحت كنترل كسانی است كه رابطه نزدیكی با دشمنان داخلی تركیه دارند.

به گزارش مهر، "سویس اینفو" به نقل از رویترز نوشت : درگیریهای سوریه سبب مسمومیت روابط ترکیه با ایران و عراق شده وهمچنین روابط این کشور با روسیه را هم پیچیده کرده است و تمام این عوامل سبب شده اند که سیاست خارجی " به صفر رساندن مشکلات با همسایه ها" نا کارآمد شود.

"سینان الگن" یک دیپلمات ارشد سابق ترک در این خصوص می گوید : رویکرد دولت ترکیه در قبال تحولات سوریه بی توجهی زیاد به ملاحظات سنتی سیاسی و امنیتی ترکیه بوده است وهمین امر سبب شده است تا تبعات دخالتهای ترکیه در امور سوریه گریبانگیر خود ترکیه هم شود.

"پل تیلور" تحلیلگر رویترز معتقد است با وجود اظهارات جنگ طلبانه مقامات ترک علیه سوریه و کمکهای آنها به مخالفان سوری ، ترکیه دیگر چندان قادر به اقدامات بیشتری نیست و بیش از دیگر کاری از دست ترکها برنمی آید.

تحلیلگر رویترز به تاریخچه روابط بشار اسد و رجب طیب اردوغان پرداخته و می نویسد : رجب طیب اردوغان پس از روی کار آمدن درترکیه، بنای دوستی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه گذاشت به طوری که بعضا تعطیلات را با هم سپری می کردند . بعد از بروز انقلابهای عربی اردوغان سعی کرد با استفاده از دوستی اش از اسد بخواهد که دست به یک سری اصلاحات در سوریه بزند که از این خواسته او از سوی اسد رد شد و از اینجا به بعد، که اردوغان احساس تحقیر شدن می کرد خواستار براندازی بشار اسد شد و از مخالفان او حمایت کرد.

رویترز می نویسد : با وجود تمام کمکهای غرب و ترکیه به مخالفان بشار اسد ، او هنوز پا برجاست و در کنار متحدانش ایران و عراق ایستاده است و تمام تلاشهای جهانی برای برکناری او با بن بست روبرو شده است.

"جنکینز" یک محقق ترک در امور سیاستهای امنیتی ترکیه در استانبول با انتقاد از سیاستهای دولتمردان ترکیه در قبال سوریه می گوید : آنها (دولتمردان ترک) واقعا به این موضوع فکر نکرده اند و تنها خواستار رفتن اسد شده اند و به عاقبت بعد از اسد فکر نکرده اند.

"ایان لسر" یک مقام سابق آمریکایی و کارشناس مسائل ترکیه در این خصوص معتقد است در آینده بدترین سناریو برای ترکیه این است که هرج و مرج های طولانی مدت و درگیریهای جدایی طلبانه در مرزهای جنوبی این کشور سبب خواهد شد تا در این منطقه خلاء امنیتی به وجود آید .

"سینان الگن" تحلیلگر ترک می گوید آینده از همین الان مشخص است و آن این است که اگر PKK از مناطق شمال شرق سوریه که اسد در اختیار آنها قرار داده است شروع به عملیات علیه ترکیه کند دولت " رجب طیب اردوغان" تحت فشار احساسات ملی گرایانه ترک ها مجبور به مداخله نظامی وآغاز یک جنگ خواهد شد.

۱۳۹۱/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...