نسخه چاپی

دو مجلس،دو انتخاب و پیام های آن

به رغم تلاش‌های بسیار و البته مرموزی كه پیش از انتخابات برای تنزل مجلس خبرگان و درگیر كردن این مجلس با رقابت های نازل سیاسی صورت گرفت،از هفت اسفند ۹۴ كه تركیب نهایی این مجلس روشن شد تا كنون تقریباً هیچ خبری حاكی از تحركات سیاسی پشت صحنه این مجلس شنیده نشده است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت:

میدان رقابت جریان های سیاسی مانند دیگر میادین مسابقه همواره دنبال برنده و بازنده است.

انتخابات هفتم اسفند ۹۴ نیز بعنوان جدیدترین میدان رقابت جناح های سیاسی از این قاعده مستثنی نبود و در ادامه رجزخوانی جناح ها قبل از انتخابات،پس از برگزاری نیز هر کس خود را پیروز این رقابت معرفی کرد.

اصولگرایان، صرف نظر از طیف بندی های موجود، هم در انتخابات خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی پرچم پیروزی به احتزاز درآوردند. در مقابل، اصلاح‌طلبان نیز که این بار با دولت و آقای هاشمی رفسنجانی هم پیمان شده بودند و تا دیروز ادعا می کردند شورای نگهبان همه نیروهای آنها را رد صلاحیت کرده و جزچند نفر! از آنها باقی نمانده اند، عمدتا" با برجسته کردن نتایج انتخابات تهران،مدعی پیروزی در کل کشور شدند!

پایان بخش این ادعاها،تعیین تکلیف ریاست دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی خواهد بود و هرکس پیروز واقعی باشد صندلی ریاست از آن او خواهد بود.

ساحت مجلس خبرگان رهبری بواسطه شان و منزلت این مجلس و اعضای آن،از رایزنی ها و بده بستان های معمول سیاسی بدور بوده است اما انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی، پشت صحنه متفاوتی داشته و بازار رفت و آمدها و گفت و گوها برای یارکشی داغ بوده است!

دو یا به عبارتی سه جناح حاضر در مجلس یعنی اصولگرایان،اصلاح طلبان و دولت طی هفته های اخیر و بخصوص پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات و روشن شدن ترکیب کل مجلس، دو فراکسیون اصلی مجلس تحت عنوان" فراکسیون اصولگرایان "و " فراکسیون امید"را سازماندهی کردند.

هرچند از شرکت ۱۰۵ نفر در جلسه فراکسیون امید و بیش از ۱۳۰ نفر در جلسه فراکسیون اصولگرایان،می توان وزن هر یک از دو جناح اصلی مجلس دهم و طفیلی بودن جریان دولت را فهمید لیکن با توجه به عدم حضور جمعا"بیش از ۵۰ نماینده در هیچکدام از دو فراکسیون از سویی و ادامه رایزنی ها از سوی دیگر،وزن کشی نهایی مجلس دهم را باید به هفته آینده موکول نمود.

گمانه زنی ها از غلبه نسبی اصولگرایان و ریاست علی لاریجانی حکایت می کند اما با تشکیل رسمی مجلس دهم در هفته آینده و انتخاب رییس،بازار ادعاها و رجزخوانی ها برچیده خواهد شد و جایگاه و وزن واقعی هر فراکسیون تعیین خواهد گشت.

مجلس پنجم خبرگان رهبری نیز طی هفته جاری تشکیل و انتخابات هیات رئیس آن برگزار خواهد شد.

به رغم تلاش های بسیار و البته مرموزی که پیش از انتخابات برای تنزل مجلس خبرگان و درگیر کردن این مجلس با رقابت های نازل سیاسی صورت گرفت،از هفت اسفند ۹۴ که ترکیب نهایی این مجلس روشن شد تا کنون تقریبا"هیچ خبری حاکی از تحرکات سیاسی پشت صحنه این مجلس شنیده نشده است.این رفتار بار دیگر ثابت کرد جایگاه و منزلت این مجلس از آنچه برای دیگران حسن و برای این مجلس عیب بشمار می رود،بدور است و اعضای این مجلس با شناخت صحیح از جایگاه خود و ماموریت خطیر مجلس خبرگان اجازه نخواهند داد ساحت این مجلس به آنچه شایسته نیست آلوده گردد.

این هفته مجلس خبرگان رهبری نیز با انتخاب هیات رئیسه خود نشان خواهد داد به رغم خلا شخصیت های ممتازی چون حضرات آیات یزدی و مصباح،مجلسی است بیش از گذشته دلبسته و پایبند به ارزش های بنیادین انقلاب که افراد مذبذب و فاصله گرفته از اصول انقلاب در آن وزنی ندارند!

۱۳۹۵/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...