نسخه چاپی

عملیات آزادی فلوجه چگونه طراحی شده است؟

عملیات آزاد سازی فلوجه پس از مدتها انتظار بالاخره همزمان با جشن های نیمه شعبان حوالی ساعت یك بامداد دیشب یكشنبه، با اعلام رسمی 'حیدر العبادی' نخست وزیر و فرمانده كل قوای مسلح عراق آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، نیروهای پلیس مرکزی، ارتش، یگان های مبارزه با تروریسم، یگان ویژه معروف به 'طلایی'، نیروهای مردمی الحشد الشعبی، نیروهای عشایری استان الانبار و نیروی هوایی عراق و بالگردهای ارتش در این عملیات گسترده مشارکت دارند.
پیشتر فرستاده ویژه رییس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی گفته بود که نیروهای هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در عملیات آزاد سازی فلوجه فقط نقش پشتیبانی را دارند.
فرماندهی مشترک عملیات آزادی فلوجه بر این عملیات نام 'درهم شکستن تروریسم' نهاده و فرماندهی تشکیلات مردمی 'الحشد الشعبی' به آن نام 'عملیات نیمه شعبان' را داده است .
براساس بیانیه فرماندهی مشترک مردمی و نظامی، این عملیات از شش محور مختلف آغاز شده است که اهمیت بالای این منطقه را که پناهگاه سرکرده های داعش است، برای نیروهای عراقی نشان می دهد.
محور اول عملیات در بخش شمالی به سمت منطقه موسوم به 'ذراغ دجله' در شمال شرقی فلوجه است که تا منطقه 'البو سوده' امتداد دارد.
محور دوم از شهر 'صقلاویه' در شمال فلوجه تا روستای 'البوشجیل' را شامل می شود و محور سوم از 'کرمه' در شرق فلوجه شروع شده و تا پل کرمه به سمت مرکز شهر کرمه امتداد دارد.
محور چهارم از منطقه 'صبیحات' به سمت کارخانه 'الازرق' است و محور پنجم که تاکنون پیشروی در آنجا چشمگیر بوده، از منطقه 'لیفیه' و 'جمیله' به سمت منطقه 'الشهابی' است که این مناطق همگی تا پیش از ظهر امروز دوشنبه آزاد شده اند.
محور ششم عملیات از جنوب غربی فلوجه به سمت بیمارستان موسوم به 'اردنی' است که در این محور بیشتر نیروهای عشایری استان الانبار که بالغ بر پنج هزار نفر هستند، مشارکت دارند.
براساس گزارش ها بامداد امروز (دوشنبه)، عملیات با پیشروی سریعی همراه بوده و طبق اعلام تبلیغات جنگ تشکیلات مردمی 'الحشد الشعبی'، تمامی خطوط دفاعی داعش در محورهای مختلف دچار از هم پاشیدگی شده است.
فرمانده پلیس مرکزی عراق نیز ساعاتی قبل در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای پلیس مرکزی در بخش شرقی فلوجه به دروازه های این شهر رسیده اند.
نیروهای مردمی الحشد الشعبی همچنان با توپخانه و خمپاره و موشک، مواضع داعش را در داخل شهر هدف قرار می دهند تا جایی که الحشد الشعبی اعلام کرد که 'حجی حمزه' والی گروه تروریستی داعش در فلوجه به همراه چند تن از دستیارانش به قتل رسید.
تشکیلات مردمی الحشد الشعبی که با 17 گروه مقاومت اسلامی در این عملیات شرکت کرده توانسته است علاوه بر کوبیدن مواضع داعش، سیستم ارتباطات گروه تروریستی داعش را نیز مختل کرده است.
حجم بالای حضور نیروهای مشترک عراقی و مردمی که فقط از پلیس مرکزی 20 هزار نیرو در این عملیات شرکت کرده، نشانه جدیت و برنامه ریزی سابق فرماندهان نظامی و انتظامی عراق برای آزادی سازی این شهر است.
فلوجه دومین شهر بزرگ استان الانبار، به عنوان مرکز تروریسم و ناامنی در 50 کیلومتری غرب بغداد، در طول سال های اخیر اغلب عملیات تروریستی به پایتخت از آنجا طراحی و اجرا شده است.
این شهر بعد از سقوط موصل در 2014 به تصرف گروه تروریستی داعش در آمد و قرار بود که سال گذشته عملیات آزادسازی فلوجه در ماه رمضان آغاز شود اما به دلیل پاره ای اختلاف های سیاسی داخلی و دخالت های آمریکا، این عملیات مسکوت ماند.
بعد از گذشت یکسال از آن تاریخ، نیروهای عراق این بار با کسب حمایت داخلی و همچنین عدم مخالفت آمریکا، توانستند از نیمه دیشب یکشنبه عملیات آزادسازی فلوجه را آغاز کنند.
'سلیم الجبوری' رییس پارلمان ملی از جریان عرب های سنی عراق روز دوشنبه در دیدار با فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه، از این عملیات حمایت کامل کرده و گفته است که آزادی فلوجه، آخرین میخ بر تابوت داعش در عراق است.
حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق روز دوشنبه با پوشیدن لباس نظامی، در مقر فرماندهی مشترک عملیات آزادی فلوجه حضور یافت و به طور مستقیم بر این عملیات نظارت کرد.
پیشتر منابع الحشد الشعبی به خبرنگار ایرنا گفته بودند که بین 1000 تا یک 1500 تروریست داعشی در شهر فلوجه مستقر هستند و از مردم این شهر به عنوان سپر انسانی بهره می برند.
تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات آزادی فلوجه، به اهالی شهر فلوجه گفته است که برای درامان ماندن از حملات، بر بالای پشت بام های خود، پرچم های سفید نصب کنند.

۱۳۹۵/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...