نسخه چاپی

استنباط فرد از اثرش در چاپ آن تاثیر دارد

فرد باید خود در این خصوص به فهم و دركی درباره انتشار اثرش برسد و ببیند اثرش حرفی برای گفتن دارد یا نه.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز،رضا احسان‌پور، شاعر با اشاره به وجود نقطه نظرهای گوناگون در خصوص چاپ کتاب گفت: سرودن شعر فن و تکنیکی دارد و فرد شاعر باید از آن اگاهی داشته باشد. این که کلامی به تنهایی کلامی موزون و آهنگین باشد را نمی‌توان شعر گفت. اما در خصوص چاپ شعر باید گفت چندین نظریه در این خصوص وجود دارد. از جمله آنکه تنها افراد دارای شعر قوی اثر خود را منتشر کنند. فرد باید خود در این خصوص به فهم و درکی درباره انتشار اثرش برسد و ببیند اثرش حرفی برای گفتن دارد یا نه.

وی افزود: در خصوص توانایی وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار اثر با کیفیت پایین باید گفت که این وزارتخانه نمی‌تواند به این مسئله ورود پیدا کند و آثار را از نظر کیفی بررسی کند. برخی دیگر نیز می‌گویند باید در اثر فرد حداقل های تکنیکی وجود داشته باشد، سپس اثر خود را منتشر کند. یک دوی ماراتنی در زمینه شعر وجود دارد. در این میان برخی افراد در نیمه راه کار خود را رها می کنند و تنها عده‌ای محدود در این عرصه باقی می‌مانند.

این شاعر با اشاره به بحث مهم در زمینه شعر اظهار داشت: شعر قوی و ضعیف در عرصه نشر وجود دارد. مخاطب باید به عنوان کارشناس بتواند شعر قوی را از ضعیف تشخیص دهد. خود مخاطب در این زمینه مطالعه نمی‌کند بلکه باید به وی در این باره آموزش داده شود تا فرد از زمان اندکی که صرف مطالعه می کند، نهایت بهره را ببرد.

احسان پور ادامه داد: مخاطب باید به این تشخیص برسد که بتواند شعر قوی و ضعیف را مطالعه کند و از آن میان اثر قوی را تشخیص دهد. لذتی که در شعر قوی وجود دارد در اثر ضعیف دیده نمی‌شود. در این هنگام فرد به این مسئله پی می برد که سراغ شعر ضعیف نرود.

۱۳۹۵/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...