نسخه چاپی

تك نرخی شدن ارز ، خوب اما نیازمند شرایط مطلوب

كارشناس بازار ارز با اشاره به اینكه تك نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد ملی است ، گفت : سیاست ارزی برای تك نرخی شدن نیازمند مقدماتی است كه باید بستر و شرایط این مقدمات به نحو مطلوب در جامعه فراهم شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، میثم رادپور در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: نخستین مقدمه برای تک نرخی شدن ارز داشتن ثبات سیاسی و اقتصادی است، در غیاب ثبات هیجان هایی که در بازار ایجاد می شود خود به خود موجب نوسانی شدن نرخ ارز خواهد شد.

وی همچنین مقدمه دوم برای تک نرخی شدن ارز را برقراری نقل و انتقال پولی بین بانک های داخلی و خارجی دانست و اظهار داشت : هنوز بانک های خارجی رغبتی برای کار کردن با بانک های ایرانی از خود نشان نداده اند که برای کشور مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

میثم رادپور گفت : در صورت نداشتن این ارتباط از طریق نظام بانکی کشور نمی توان ارز به خارج از کشور حواله یا ارز خود را در خارج از کشور تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه محدودیت های نقل انتقال پولی بین بانکی باعث ایجاد دو نوع نرخ در بازار خواهد شد، افزود : تا زمانی که بحث دو جنسیتی ارز و مسئله محدودیت نقل و انتقال پولی بین بانک های داخلی و خارجی حل و فصل نشود امکان تک نرخی شدن ارز در کشور وجو ندارد.

این کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه در حال حاضر اختلاف نرخ ارز مبادله ای و آزاد 400 تومان است، افزود: این اختلاف نرخ خود مانعی بزرگ در روند تک نرخی شدن ارز خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر کالایی در بازار چند نرخ داشته باشد بستر رانت خواری و فساد را در جامعه فراهم می کند و فعالان بازار بدون تحمل ریسک سود می برند این علامت خوبی در اقتصاد نیست.

در اقتصاد سالم افراد متناسب با تلاش و ریسکی که در معاملات و مبادلات تحمل می کنند به سود و منفعت دست پیدا می کنند.

میثم رادپور خاطرنشان کرد: هدف دولت تک نرخی شدن ارز است اما شرایط تحقق این هدف باید در جامعه فراهم شود. اینها شرایطی نیست که بصورت کامل تحت کنترل بانک مرکزی باشد ، یکی از این شرایط نرخ آزاد است که تحت کنترل دولت نیست. در صورت عدم ایجاد شرایط تمامی تلاش های دولت با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت : تسریع در نقل و انتقالات پولی بین بانک های داخلی و خارجی، حذف دو جنسیتی ارز ، ثبات سیساسی و اقتصادی همه و همه بسترسازذ تک نرخی شدن ارز هستند.

این کارشناس بازار ارز در خصوص وضعیت انواع نرخ ارز در بازار هم یادآورشد: در چند روز گذشته نرخ ارز بدون تلاطم بوده و نوسان جدی نداشته است.

قیمت دلار مبادله ای در سالی که گذشت از مرز سه هزار تومان گذشت، کاهش فاصله دلار مبادله ای و آزاد این سئوال را در ذهن تداعی می کند که آیا درسال 95 می توان منتظر تک نرخی شدن ارز بود یا خیر؟ در شرایطی که دولت مقداری ارز هندی، کره ای و چینی دارد آیا برای تک نرخی شدن ارز، بانک مرکزی به دردسر نمی افتد؟

۱۳۹۵/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...