نسخه چاپی

لاوروف بر ضرورت پایبندی به اصل حسن همجواری با ایران تاكید كرد

وزیر خارجه عربستان گفت نگرانی‌های خود از ایران را به اطلاع مسكو رساندیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با عادل الجبیر همتای عربستانی خود در مسکو گفت: ما درباره لزوم حل مشکلات منطقه در چارچوب های قوانین بین المللی تاکید کردیم.

وی افزود ما در گفتگوها بر اهمیت حل مشکلات منطقه ای بر اساس قوانین بین المللی تاکید کردیم. ما از گسترش روابط حسن همجواری بین اعضای شورای همکاری و ایران حمایت می کنیم. روابط بین ایران و اعضای شورای همکاری باید بر اساس قوانین بین المللی و بدون مداخله در امور داخلی کشورها باشد.

لاوروف افزود: روسیه و اعضای شورای همکاری بر اهمیت هماهنگی تلاش ها بین مسکو و ائتلاف بین المللی در سوریه تاکید کردند. با بر اهمیت پایان دادن به دودستگی فلسطینی ها به عنوان مقدمه حل مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل تاکید کردیم.

لاوروف افزود: ما بر لزوم تامین حقوق همه اقلیت ها در منطقه خاورمیانه تاکید کردیم. ما پایبندی خود را به حمایت از تلاش های بین المللی با هدف حل سیاسی بحران سوریه اعلام کردیم. گفتگوهای ما درباره حل بحرانها در سوریه، عراق و لیبی بود

ما درباره اوضاع منطقه خلیج (فارس) بحث و گفتگو و بر لزوم پایبندی به اصل حسن همجواری به ویژه با ایران تاکید کردیم.

لاوروف افزود: روسیه به حل عادلانه مسئله فلسطین براساس قوانین بین المللی و تشکیل کشور فلسطین پایبند است. ما موضع مشترکی با عربستان در مسئله مبارزه با تروریسم بین الملل یعنی دو گروه داعش و جبهه النصره داریم.

وی افزود ما از تشکیل ائتلاف اسلامی به فرماندهی عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم و نیز ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا استقبال کردیم.

لاوروف افزود: ما بر اهمیت همکاری با اعضای شورای همکاری از جمله عربستان در زمینه های نفت و انرژی هسته ای تاکید داریم. در گفتگوی راهبردی با اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) بر موضع متحد در برابر مبارزه با تروریسم بین الملل تاکید شد. همکاری بین روسیه و اعضای شورای همکاری گسترش خواهد یافت.

ما در گفتگوها بر اهمیت حل مشکلات منطقه ای بر اساس قوانین بین المللی تاکید کردیم. ما از گسترش روابط حسن همجواری بین اعضای شورای همکاری و ایران حمایت می کنیم. روابط بین ایران و اعضای شورای همکاری باید بر اساس قوانین بین المللی و بدون مداخله در امور داخلی کشورها باشد.

لاوروف افزود: روسیه و اعضای شورای همکاری بر اهمیت هماهنگی تلاش ها بین مسکو و ائتلاف بین المللی در سوریه تاکید کردند. با بر اهمیت پایان دادن به دودستگی فلسطینی ها به عنوان مقدمه حل مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل تاکید کردیم.

الجبیر: نگرانی‌های خود از ایران را به اطلاع مسکو رساند
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در مسکو گفت: ما درباره رفتارهای ایران در منطقه گفتگو کردیم و نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) درباره ایران را به اطلاع روسیه رساندیم.

الجبیر افزود: با روسیه برای مقابله با چالش ها در منطقه تعامل داریم. روسیه نقش مثبتی در عراق، لیبی و یمن و نیز مسئله مبارزه با تروریسم ایفا می کند. روسیه می تواند نقش مهمی در مقابله با بحران های منطقه ایفا کند. رایزنی با روسیه در مسئله ای که اختلاف نظر بین دو طرف وجود دارد، مهم است.

وی افزود ما با روسیه درباره تثبیت آتش بس در سوریه توافق داریم. نشست ها بین وزرای امور خارجه روسیه و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) ثمربخش بود.

الجبیر افزود: درباره سازوکار هماهنگی و رایزنی بین اعضای شورای همکاری و روسیه توافق شد. در مسئله سوریه درباره لزوم حل این مسئله در چارچوب بیانیه کنفرانس ژنو یک و قطعنامه های بین المللی توافق نظر وجود دارد.

اعضای شورای همکاری روابط تاریخی و منافع مشترک با روسیه دارند.

الجبیر افزود: از موضع روسیه مبتنی بر احترام به حق حاکمیت کشورها، خودداری از مداخله در امور داخلی آنها و احترام به حسن همجواری استقبال می کنیم. گفتگوهای راهبردی بین اعضای شورای همکاری و روسیه سازنده بود.

وی خاطر نشان کرد: ما با روسیه درباره تلاش ها برای مبارزه با تروریسم توافق کردیم. ما از موضع روسیه در مسئله فلسطین تقدیر می کنیم. ما درباره اوضاع در عراق، لیبی و یمن گفتگو کردیم و دیدگاه های مشترکی بین دو طرف وجود دارد. ما بر مبارزه با تروریسم در هر مکانی تاکید داریم.

۱۳۹۵/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...