نسخه چاپی

هشدار لاوروف درباره سوء استفاده از اختلافات ریاض و تهران

سرگئی لاوروف هشدار داد اختلافات ایران و عربستان سعودی نباید به عنوان دودستگی در جهان اسلام جلوه داده شود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد برخی در تلاشند، اختلافات عربستان و ایران را به عنوان دودستگی در جهان اسلام جلوه دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم،سرگئی لاوروف هشدار داد اختلافات ایران و عربستان سعودی نباید به عنوان دودستگی در جهان اسلام جلوه داده شود.

وی در نشست مشترک خبری با عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در مسکو در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره پیام نشست مسکو برای ایران گفت: ابتدا می خواهم همه سخنان وزیر امور خارجه عربستان را درباره اهمیت نشست های گفتگوی راهبردی بین روسیه و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) تایید می کنم. این سؤال درباره نقش ایران در منطقه و دیدگاه روسیه در برابر این نقش و نیز دیدگاه اعضای شورای همکاری درباره نقش ایران در منطقه و اختلافات مربوط به این مسئله است. ما بر اساس این اصل سخن می گوییم که هر کشوری در منطقه حق دارد روابط خود را با همه کشورها بر اساس حسن همجواری گسترش دهد.

وی افزود: همچنین طبیعی است که هر کشوری برای تقویت نفوذش در خارج از مرزها تلاش کند. ما معتقدیم این اقدام باید در چارچوب قوانین بین المللی و به صورت شفاف، به دور از اهداف پنهانی و بدون مداخله در امور داخلی دیگر کشورها صورت گیرد. بر اساس این اصول، ما سیاست های خود را در برابر روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران تعیین می کنیم.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: ما از اختلافات ملموسی بین این کشورها که بعضی از آنها جنبه واقع گرایانه دارد، آگاهی داریم. ما همچنین از تلاش های خطرناک برای ترسیم این اختلافات به عنوان دودستگی در جهان اسلام آگاهی داریم. ما چنین تلاش هایی را قابل قبول نمی دانیم و معتقدیم تضمین وحدت داخلی جهان اسلام به نفع آن است.

لاوروف در ادامه گفت: درباره اختلافات ملموس میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران، همانطور که وزیر امور خارجه عربستان بیان کرد، روسیه خواهان کمک به حل همه این مشکلات است و در این زمینه تلاش می کند. ما روابط بسیار خوبی با اعضای شورای همکاری و ایران داریم و آمادگی داریم از این روابط خوب برای کمک به حل همه مشکلات میان دو طرف از طریق گفتگوی مستقیم کمک کنیم.

۱۳۹۵/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...