نسخه چاپی

انتقاد شدید عفو بین الملل از افزایش اعدام ها در عربستان

سازمان عفو بین الملل اعلام كرد از ابتدای سال جاری میلادی یكصد نفر در عربستان اعدام شده اند.

به گزارش نما به نقل از شبکه العالم، سازمان عفو بین الملل درباره افزایش شدید اعدام در عربستان سعودی هشدار داد و اعلام کرد از ابتدای سال جاری میلادی یکصد نفر در این کشور اعدام شده اند.

سازمان عفو بین الملل روز جمعه هشدار داد افزایش موارد اجرای مجازات اعدام در عربستان ممکن است به شکلی پیش برود که در شش ماهه نخست سال 2016 بیش از 100 نفر در این کشور اعدام شوند.

عفو بین الملل اعلام کرد عربستان سال گذشته 158 نفر را اعدام کرد که از این نظر در رده سوم جهان بود.

این نهاد حقوق بشری افزود امسال اکنون دست کم 94 نفر اعدام شده اند که از زمان مشابه سال گذشته بیشتر است.

عفو بین الملل افزود اگر اعدام ها با همین سرعت ادامه یابد «عربستان در شش ماهه نخست اعدام بیش از 100 نفر را اعدام خواهد کرد».

جیمز لینچ James Lynch نماینده مدیر عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «اعدام ها در عربستان در دو سال گذشته در حال افزایش بوده است و این روال ناراحت کننده هیچ نشانه ای از کند شدن در خود ندارد».

لینچ ضمن اشاره به وجود «اشکالات فراگیر» در نظام قضایی عربستان گفت این وضع «نشان می دهد محکوم شدن افراد به اعدام پس از محاکمه های ناعادلانه امری عادی شده است».

قتل و قاچاق مواد مخدر بیشتر موارد اعدام را در عربستان تشکیل می دهد هرچند که ماه ژانویه در یک روز 47 نفر به سبب مقامات عربستان اقدامات تروریستی نامیدند اعدام شدند. یکی از این افراد شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه بود.

هم اکنون نیز علی النمر برادرزاده شیخ نمر که به همراه دو نفر دیگر و در حالی که به سن قانونی نرسیده بودند بازداشت شده اند به اعدام محکوم شده اند.

عفو بین الملل اعلام کرد اعدام نمر بر اساس «اعترافاتی که وی می گوید با شکنجه گرفته شده است نمونه ای روشن از به کارگیری خودسرانه مجازات اعدام پس از محاکمه هایی است که معیارهای بین المللی حقوق بشر آشکارا در آنها نقض می شود».

لینچ از مقامات سعودی خواست «هر چه زودتر محکومیت علی النمر را باطل و دستور محاکمه مجدد وی را در شرایطی که مطابق معیارهای بین المللی محاکمه عادلانه باشد بدون توسل به مجازات اعدام صادر کنند».

وی افزود: «مقامات عربستان باید استفاده از این شکل بیرحمانه و غیر انسانی تنبیه را متوقف کرده و استفاده از مجازات اعدام را رسما متوقف کنند».

بیشتر اعدام ها در عربستان با گردن زدن اجرا می شود.

۱۳۹۵/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...