نسخه چاپی

اتاق و موتور خودروها را از تهران می آوریم، در فارس سر هم بندی می كنیم و اسمش را می گذاریم خودروسازی!

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: در صورت عدم اصلاح قوانین، آمار تلفات رانندگی و ترافیک و آلودگی هوای شهر هیچ تغییری نخواهد کرد.

شهردار شيراز كه در دومين همايش استاني مهندسي حمل ونقل و ترافيك سخن مي گفت، افزود: يكي از مباحثي كه امروزه به ويژه در شهرهاي بزرگ مطرح مي شود؛ بحث توسعه پايدار شهري است كه يكي از اركان اصلي آن، سيستم حمل ونقل است كه در صورت وجود سيستم حمل ونقل ايمن، مشاركت مردم افزايش مي يابد. عليرضا پاك فطرت با اشاره به تاثير خودروها بر آلودگي هوا، گفت: بر طبق آمار، بيش از 70 درصد از علت آلودگي شهرهاي بزرگ به دليل حضور خودروهاست و از سوي ديگر روان بودن حمل ونقل درون شهري موجب رواني چرخ هاي اقتصاد شهري مي شود.
وي خواستار همكاري تمامي بخشها براي كاهش مشكلات ترافيكي شهرها شد و اظهار داشت: در بحث حمل و نقل شهري به ويژه در كشور ما، مشكل حمل ونقل تنها با بودن پليس و شهرداري حل نميشود و بايد همه براي اين كار تلاش كنند. شهردار شيراز با انتقاد از عدم حضور برخي ارگان هاي ذي ربط در امر حمل ونقل درون شهري در اين همايش، گفت: ايجاد سيستم حمل ونقل مناسب در شهرها اگر باعث شود 50 درصد آمار مصدومان حوادث رانندگي در شهر كاهش يابد، سود آن ابتدا به بيمه ها مي رسد و مسئولان بيمه بايد خود در اين همايش حضور يابند و شركت هاي توليد اتومبيل و قطعات خودرو نيز در اين همايش نقش اصلي را ايفا كنند. آيا جان مردم و آلودگي هواي شهرها براي آنها مهم نيست؟ آنها بايد گرداننده اصلي اين گونه همايش ها باشند.
وي ادامه داد: ما خوشحاليم كه شركت توليد خودرو در شهرمان داريم و شاهد هستيم كه اتاق آن از تهران و موتورش از يك جاي ديگر مي آيد و اينجا سرهم بندي مي شود. اين در حالي است كه تعدادي از اتاق هاي اين خودرو از تهران و با وضعيتي نامناسب روي كاميون ها سوار شده و به شيراز مي آيد كه اين اتاق ها به طور قطع در راه از حالت استاندارد خارج و پيچيده مي شود و بعد در اينجا همان اتاق سرهم بندي مي شود و بايد ديد كه استاندارد چگونه آنها را كنترل و تائيد مي كند. شهردار شيراز گفت: اگر بخواهيم بحث حمل ونقل را ايمن كنيم بايد قوانين سختگيرانه تري داشته باشيم. نقش مجلس در اين زمينه مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد و حتي مي شود قوانين هر منطقه را متناسب با وضعيت آنجا تعريف كرد. وي ادامه داد: گاه در شيراز شاهد رانندگي برخي افراد هستيم كه با چنان سرعتي در شهر رانندگي مي كنند كه حتي در جاده خارج شهر نيز كسي با اين سرعت رانندگي نمي كند. پاك فطرت سخنان خود را با يك سؤال ادامه داد و گفت: كسي كه قيمت خودرويش بيش از يك ميليارد تومان و قيمت خودروي فرزندش حتي بيشتر است، اگر مردم را بكشد، قيمت خون مردم براي او چقدر است؟ و چه ارزشي دارد؟ بحث ما تنها بحث آسفالت خيابان نيست، بحث اجراي قانون است. وي با اشاره به خسارت هايي كه هر روز بر اثر برخورد خودروها به تاسيسات شهري و درختان وارد مي شود، افزود: اين تصادفات و جان باختن افراد در حالي رخ مي دهد كه بعد از آنكه راننده يك نفر را در تصادف مي كشد و به زندان مي رود تازه براي آزادي وي گلريزان مي گذارند. شهردار شيراز ادامه داد: نبايد اجازه دهيم هركس براي خريد يك سطل ماست و پنير با اتومبيل به مركز شهر بيايد، خريد كند و برود. وي با انتقاد از عدم اجراي طرح ترافيك در چندسال قبل، گفت: 4 سال قبل قرار بود طرح محدوده ترافيك شيراز اجرا شود و همه مي دانند چه كساني باعث عدم اجراي طرح شدند و در اين رابطه حتي مي شود يك كتاب نوشت. بايد در بحث ترافيك شهر قاطع باشيم. وي افزود: ما شاهديم كه فرد با سرعت 200 كيلومتر در شهر مانور مي دهد و حتي به پليس توهين مي كند و پليس هم جرأت برخورد ندارد چون فرد بعداً وكيل مي گيرد و مشكل به وجود مي آيد. پاك فطرت ادامه داد: چرا پول جريمه رانندگان شيراز به جاي آنكه به خزانه برود صرف حمل ونقل شهر نشود، مگر استان ما با 5 ميليون نفر خود خزانه ندارد. وي بار ديگر خواستار اصلاح قوانين راهنمايي و رانندگي شد و گفت: اگر قوانين رانندگي را اصلاح نكنيم آمار تلفات و ترافيك و آلودگي هواي شهرهاي ما هر روز افزايش مي يابد. وي با اشاره به بسته شدن قرارداد تدوين طرح جامع حمل ونقل ترافيك شهر با دانشگاه شيراز، افزود: در زمينه تدوين اين طرح به ويژه در بحث آمار بايد به سمت استفاده از سيستم هاي هوشمند برويم و يكي از مواردي كه در اين طرح مي تواند بررسي شود بحث ايجاد مونوريل است.

۱۳۹۵/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...