نسخه چاپی

راه مبارزه با جاهلیت مدرن

حمید رضا ترقی

اگر در گذشته همسر ابوسفیان، سینه عموی پیامبر را شکافت تا جگر آن حضرت را به دندان بگیرد، امروز هم مزدوران جاهلیت مدرن که با تمامی مظاهر حقوق بشر و تمدن سر ناسازگاری دارند مشغول سربریدن و شکافتن سینه مخالفان هستند. نفاق هم ویژگی مشترک جاهلان دیروز و جاهلیت مدرن امروز است.
نوادگان ابوسفیان با نقاب اسلام و خادمالحرمین، به نابودی همه نشانههای اسلام و پیامبر مشغول هستند و امپراتوریهای جدید هم با نفاق جدید، پرچمدار دموکراسی، آزادی، حقوق شهروندی و امنیت و صلح درمنطقه و جهان میباشند. همانگونه که در جاهلیت اولیه، فحشا و شهوترانی افسارگسیخته بود و برخی به دلیل نامشخص بودن پدر، در نامگذاریها نسب روشنی نداشتند، امروز هم با قوانین جهاد نکاح جریانهای مدرن جاهلیت و نوادگان ابوسفیان، فرهنگ فساد و فحشا را ترویج میدهند و قوانین همجنسگرایی و پرونده قوم لوط را روسفید میکنند.

شاخصه های «جاهلیت مدرن»
اما نکته مهم سرعت و شاخصه ها و ابزارهای جاهلیت مدرن به نسبت جاهلیت اولی است که در سایه تحول در فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به مراتب با جاهلیت اولی متفاوت است. هرچند که در اصول و اهداف تحمیلی هر دو نوع جاهلیت می توان نقاط اشتراکی را یافت.
هردو نوع جاهلیت به دنبال حذف خدا از جامعه بشری هستند و طاغوت و شیاطین را جایگزین مقصود و مطلوب بشریت کرده اند.
فطرت و سرشت انسانی در اثر جاهلیت متحول شده و هدف خلقت انسان را تغییر می دهد. عقل و خرد در امور جامعه بشری بایکوت شده و حس و تجربه جایگزین آن در زندگی انسان می شود.
اما تفاوت میان این دو دوره از جاهلیت این است که در دوره جاهلیت ثانی دغدغه بشر نبود علم و دانش نیست بلکه بشر امروزی بحران فقر علم و دانش را طی کرده است ولیکن با وجود رشد علمی چالش های انسانی و اخلاقی او هم توسعه یافته است.
سؤال مهم در این خصوص این است که ویژگی ها و شاخص های این جاهلیت ثانی که برخی از مفسرین و فلاسفه از آن به «جاهلیت مدرن» نام می برند چیست؟. در تبیین این مسئله مهم به تفسیرهای مقام معظم رهبری که در شرایط کنونی و در جایگاه رهبری جامعه اسلامی
چالش های انسان و جهان مدرن را از نزدیک لمس کرده اند اشاره
می کنیم.

«فقر فضایل و حاکمیت رذایل» با وجود پیشرفت های مادّی
مقام معظم رهبری درخصوص چالش های امروز جامعه بشری با وجود توسعه علم در غرب می فرمایند:
«جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این می شود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتافرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.» (26/ 2/94)
اگر بشر به دانشهای مختلفی دست پیدا کند، اما روابط صحیح انسانی را نشناسد، دچار جهالت است. اگر بشر به اوج علم هم برسد، اما از لحاظ حقوق و احکام، قائل به دو گونه انسان و دو طبقه بشر باشد، این بشر جاهل است. اگر بشریت به پیشرفتهای مادّی هم برسد، اما بنای زندگی، بنای ظالمانه باشد؛ زورگویی بر زندگی مردم حاکم باشد؛ قدرتهای قوی، ضعفا را پایمال کنند؛ در دنیا نور معرفت و انسانیت نباشد؛ در دنیا فریب رایج باشد، باز هم همان جاهلیت است؛ اینهاست آن بلاهایی که بشر را دچار بدبختی و تیرهروزی می کند(12/۱۱/70)

حاکمیت شهوت وغضب
رهبر معظم انقلاب شهوترانی و همجنسبازی را بخش دیگر ارمغان تمدن امروز دانسته و می فرمایند: «جاهلیّت، امروز هم در دنیا وجود دارد؛ ما باید چشممان را باز کنیم و جاهلیّت را بشناسیم؛ امروز هم عیناهمین معنا وجود دارد؛ شهوترانیِ بیحساب، بیمهار، بیمنطق. امروز منطق شهوترانی در دنیای غرب «تمایل» است؛ می گوییم چرا همجنسبازی را، همجنسگرایی را ترویج می کنید؟ می گویند خب، این یک تمایل بشری است؛ این منطق شان است. همین ها که در عرصه شهوترانی و عدم رعایت هیچ خطّ قرمزی در باب شهوات جنسی و شهوات گوناگون بشری ایستادگی و توقّف نمیکنند و پیش می روند، نوبت به قساوت که میرسد، همان وضعیّت را انسان اینجا هم مشاهده می کند: انسانها را
می کُشند، بیگناهها را می کُشند، بدون هیچ جرمی ملّتها را مورد سرکوب قرار میدهند؛ این جاهلیّتی است که امروز وجود دارد؛ جاهلیّت مدرن.» (26/ 2/94)

سو استفاده از علم
بهره برداری از علم و دانش در راستای سیاستهای توسعه طلبانه غرب شاخصه دیگر جاهلیت مدرن از نظر آیت الله العظمی خامنه ای است که در همین خصوص اشاره داشته اند:امروز جاهلیّت، مسلّح و مجهّز است به سلاح علم، به سلاح دانش؛ یعنی علم که مایه رستگاری انسان باید باشد، وسیلهای شده است برای تیرهروزی انسان، برای بدبختی جوامع بشری. آن کسانی که امروز به دنیا دارند زور می گویند، با تکیهی به فراوردههای دانش خود است که دارند زور می گویند؛ این سلاحی که دارند ساختهشده و فرآورده دانش است، ابزارهای اطّلاعاتی که دارند، ابزارهای امنیّتی که دارند، ابزارهای عظیم تبلیغاتی که دارند، اینها فراوردههای علم است؛ همه آنها در خدمت همان شهوت و غضب است. (26/ 2/94)

طغیان طاغوتی
وقتی غلبه قدرتهای شیطانی شد . آن وقت طغیان هست , طاغوت یعنی این ؛ افساد کردن :با یک بمب صدها هزار نفر را می کشند وحاضر به عذرخواهی نیستنداین جریان و این جبهه جاهلیت است اذا تولی سعی فی الارض لیفسدفیها و یهلک الحرث و النسل . 16/2/95

تنها راه رهایی از جاهلیت مدرن
تنها راه رهایی از جاهلیت مدرن و در امان ماندن از این چنین فتنه هولناكی كه امروزه گریبانگیر جامعه بشری شده است را می توان روی ِآوردن به سوی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان كرد. تا زمانی كه بشریت امروز از حجت خدا روی گردان باشد،روز به روز بر جهالتش افزوده می شود. عدم شناخت و معرفت نسبت به امام معصوم یكی از مهمترین عوامل حصول جاهلیت می باشد. اگر كسی امام زمان خود را نشناسد و نتواند با امام زمان خویش پيوند و رابطه داشته باشد به جاهلیت مبتلا می شود و زندگی جاهلانه ای دارد. وقتی كه زندگی یك شخص جاهلانه شد، مرگ او نیز مرگ جاهلي است. چرا كه ثمره و میوه زندگی جاهلانه،مرگ جاهلي می باشد. به همین خاطر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ‏ يَعْرِفْ‏ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»كسى كه بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگش مرگ جاهليت است» اما اگر كسی پیوند معنوی با اهل بیت داشته باشد و در هر دورانی كه زندگی می كند،امام زمان خودش را به خوبی بشناسد و به این نكته اعتقاد داشته باشد كه آن حضرت بر تمامی اعمال و گفتارش اگاهی و احاطه دارد، از اعمال و رفتارهای جاهلانه گریزان می باشد.
پس هر كسی در هر دورانی زندگی می كند برای اینكه از جاهلیت و زندگی جاهلانه رهایی پیدا كند، ناچار است كه به اهل بیت رجوع كند چنانكه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به صراحت خطاب به مهاجرین و انصار این چنین فرمودندكه: « فَلَا هِجْرَةَ إِلَّا إِلَيْنَا، وَ لَا نُصْرَةَ إِلَّا لَنَا، وَ لَا اتِّبَاعَ‏ بِإِحْسَانٍ إِلَّا بِنَا، وَ مَنِ ارْتَدَّ عَنَّا فَإِلَى الْجَاهِلِيَّة» هجرت جز به سوی ما نیست و نصرت و یاوری جز برای ما نیست و احسان جز درباره ما نیست و هر كس از ما روی بگرداند به جاهلیت باز گشته است.
همچنین انس ابن مالك می گوید: « ‏ نَظَرَ النَّبِيُّ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ يَا عَلِيُ‏ مَنْ‏ أَبْغَضَكَ‏ أَمَاتَهُ اللَّهُ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه السلام نگاه كرد و فرمودند: «ای علی هر كس با كینه نسبت به تو بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.
با توجه به علم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و آگاهی ایشان از آینده، نسبت به جاهلیتی كه در آینده به وجود می اید، خبر می دهد. جاهلیتی كه در دوران امامت فرزندش مهدی به وجود می آید و به مراتب سخت تر از جاهلیت قبل از بعثتش می باشد. جاهلیتی كه بسیاری از انسانها به آن مبتلا می شوند.لذا برای رهایی از این چنین بلای عظیمی،یك هشدار جدی داده اند كه این هشدار، راه كاری كلیدی برای در امان ماندن از جاهلیت مدرن می باشد كه عبارت است از پیوند با مقام ولایی حضرت مهدی عجل الله تعالی
فرجه الشریف با این بیان كه: «مَنْ أَنْكَرَ الْقَائِمَ مِنْ وُلْدِي فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»هر كس قائم از فرزندان مرا انكار نماید، به مرگ جاهلیّت مرده است.» چه بسیار كسانی كه در این روزها منكر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند.بنا بر این یكی از مهمترین
راه های رهایی از جاهلیت مدرن ،آشنایی بیشتر با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خارج نشدن از دایره ولایت آن حضرت می باشد.
اگر كسی از دایره ولایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خارج شود و امامت آن حضرت را نپذیرد،در بیابان مرگبارِ جاهلیت مدرن هلاك می شود. هر چند كه خود را دوستدار علم و دانش معرفی نماید و همواره به دنبال مباحث و مسائل علمی باشد و یا جزء علما و بزرگان دینی محسوب شود.به همین خاطر در روایات داریم وقتی كه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می كندبرخی از عالمان دینی كه به واسطه عدم شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دچار جاهلیت مدرن شده اند، با استفاده از ایات قران كریم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مجادله و مبارزه می كنند.امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «‏ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ‏ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُرُّ» همانا قائم ما با جاهلان بسیار سرسختتری نسبت به جاهلانی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در دوران جاهلیّت با آنها برخورد داشت، رو به رو میشود و متحمّل رنج و سختی بیشتری خواهد شد.»گفتم: چگونه چنین چیزی ممكن است؟ فرمودند: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حالی به پیامبری برانگیخته شد كه مردم سنگ، صخره و مجسّمههای چوبی را میپرستیدند، امّا قائم ما هنگامی قیام میكند كه همة مردم برای مقابله با او به تأویل كتاب خدا و احتجاج به آن متوسّل میشوند.»

نتیجه گیری:
با توجه به بخشی از آیه 33 سوره احزاب، كه می فرماید «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏» و همچون جاهلیت نخستین در بین مردم ظاهر نشوید. برخی از مفسرین با استفاده از تعبیر« جاهلیه الاولی» این نكته را بیان كرده اند كه جاهلیتی در آینده رخ خواهد داد كه به مراتب سخت تر از جاهلیت قبل از اسلام می باشد. برای در امان ماندن از چنین جاهلیتی باید با مقام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اشنا شویم و خود را تحت ولایت ایشان قرار دهیم تا نجات پیدا كنیم.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...