نسخه چاپی

ناامیدی «لیست امید»

عکس خبري -   نااميدي «ليست اميد»

علی لاریجانی، منتخب مردم قم و محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران برای كرسی ریاست به رقابت پرداختند كه در نهایت علی لاریجانی (گزینه فراكسیون ولایت) با كسب ۱۷۳ رأی، حائز اكثریت آرای وكلای ملت و رئیس موقت مجلس دهم شورای اسلامی شد. گفتنی است، ۹ نفر از فراكسیون ولایت و ۳ نفر از فراكسیون امید در هیئت‌رئیسه حضور دارند. این آمار حكایت از آن دارد كه اكثریت نسبی با فراكسیون ولایت بوده و فراكسیون امید با وجود تبلیغات جنجالی صورت گرفته در هفته‌های اخیر وزن كمتری نسبت به رقیب خود دارد.

دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي دیروز اعضاي هيئت‌رئيسه موقت خود را شناخت تا بتواند پس از تصویب اعتبارنامه نمايندگان، آماده برگزاري انتخابات هيئت‌رئيسه دائم شود. هر چند احتمال تغيير نامزدها در انتخابات هيئت‌رئیسه دائم نسبت به موقت نيز وجود دارد، اما تجربه ادوار گذشته نشان داده است، ترکيب هيئت‌رئيسه دائم تقريباً همان ترکيب موقت خواهد بود و از اين نظر انتخابات هيئت‌رئيسه موقت از اهميت بسياري برخوردار است.
در اين بين علي لاريجاني، منتخب مردم قم و محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران براي کرسي رياست به رقابت پرداختند که در نهايت علي لاريجاني (گزينه فراکسيون ولايت) با کسب ۱۷۳ رأي، حائز اکثريت آراي وکلاي ملت و رئيس موقت مجلس دهم شوراي اسلامي شد. گفتنی است، ۹ نفر از فراکسيون ولايت و ۳ نفر از فراکسيون اميد در هيئت‌رئيسه حضور دارند. اين آمار حکايت از آن دارد که اکثريت نسبي با فراکسيون ولايت بوده و فراکسيون اميد با وجود تبليغات جنجالي صورت گرفته در هفته‌هاي اخير وزن کمتري نسبت به رقيب خود دارد.
نتايج به دست آمده به شدت جريان اصلاح‌طلب را دچار اضطراب و سرخوردگي کرده است، به‌گونه‌ای که شاهد موضع‌گيري‌هاي تند و انتقادات شديد نسبت به نمايندگان مجلس بوده‌ايم. برای نمونه، مصطفي کواکبيان گفته است: «ما ادعا مي‌کرديم که ۱۶۰ راي داريم، اما در عمل انجام نشد! واقعيت اين است که ۴۰ ـ ۵۰ نفر از دوستاني که با ما عکس يادگاري مي‌گرفتند، رفتند و زنبيل‌شان را جاي ديگري ‌گذاشتند و اين حالت، حالت خوبي نيست.»
خبرهاي انتشار يافته نيز از ناراحتي و حضور نیافتن عارف در انتخابات هيئت‌رئيسه دائم حکایت دارد. البته روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های وابسته به این جریان تلاش کردند با مصادره به مطلوب پیروزی علی لاریجانی و اصول‌گرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه، مانع از تشدید و گسترش ناامیدی بیشتر در این جریان و بدنه اجتماعی آنها شوند تا شاید ناامیدی لیست امید بار دیگر به امید تبدیل شود.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...