نسخه چاپی

افتتاح رسمی پایانه مرزی ماهیرود

پایانه مرزی ماهیرود، امروز با حضور والی فراه افغانستان، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور و جمعی از مسئولان خراسان جنوبی به طور رسمی افتتاح شد .

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این پایانه در زمینی به مساحت 10 هکتار ساخته شده و شامل سالن های تجاری، مسافری، ساختمان گمرک، انبارها، توقفگاه و ایستگاه آتش نشانی است که برای ساخت آن 220 میلیارد ریال هزینه شده است .

پایانه مرزی ماهیرود از سال 85 به طور غیر رسمی فعال است.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان حمل و نقل و راهداری کشور در مراسم افتتاح این پایانه گفت: پایانه مرزی ماهیرود 500 کیلومتر از طول مسیر ترانزیت و صادارت کالا از بنادر عباس و چابهار را به کشور افغانستان کوتاهتر کرده است .

آقای کشاورزیان افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل کشور برای کامیون های افغانی که می خواهند از مسیر بندر چابهار کالا را ترانزیت کنند تخفیف های خوبی در نظر گرفته است .

وی با اشاره به تکمیل آسفالت جاده فراه در داخل خاک افغانستان گفت: 60 کیلومتر از این مسیر آسفالت و امسال برای 60 کیلومتر باقی مانده 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است .

استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به موقعیت ممتاز پایانه ماهیرود گفت: امکانات و زیرساختهای این پایانه در حوزه تجارت، صادرات و واردات منجر به افزایش درآمد های ارزی برای دو طرف خراسان جنوبی و فراه خواهد شد .

وجه الله خدمتگزار به امضای توافق نامه سه جانبه بین ایران، افغانستان و هند اشاره کرد و افزود: در این توافق نامه، چابهار به عنوان آغاز دالان ریلی مطرح شده که امیدواریم با ساخت راه آهن چابهار – زاهدان- بیرجند - سرخس تجار افغانی به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند .

والی فراه افغانستان نیز در این مراسم با قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران به بازسازی افغانستان گفت: توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی میان فراه افغانستان و خراسان جنوبی به نفع دو طرف است و ما می خواهیم از مزایای گمرکی و تجاری پایانه ماهیرود برای تقویت تجارت دو جانبه مان استفاده کنیم .

محمد آصف ننگ افزود: ما خواهان تجارت قانونمند و افزایش همکاری های گمرکی با خراسان جنوبی هستیم که امید واریم با راه اندازی کنسولگری خراسان جنوبی در ولایت فراه و کنسولگری فراه در بیرجند تبادل تجاری میان دو طرف تسهیل شود.

وی مواقفت نامه سه جانبه چابهار را فرصتی بسیار مناسب برای افغانستان دانست تا این کشور از طریق ایران به مرزهای آبی دسترسی پیدا کند.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...