نسخه چاپی

دزد زورگیر نمی‌تواند فك خود را به شاكی اهدا كند

گروه جنایی ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ 544 بازدید اولین نفری باشید كه درباره این خبر نظر میدهید.

به گزارش نما به نقل از رکنا: قاضی یکی از محاکم قضایی تهران به تازگی با درخواست یک زورگیر شرور موافقت کرده تا او فک خود را به شاکی آسیب دیده اهدا کند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند این اهدای عضو به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.
پرونده این ماجرا در شعبه اول دادسرای ناحیه 34 تهران تحت بررسی است و دادیار پرونده برای بررسی درخواست متهم و به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از جرم و با توجه به درخواست متهم، پرونده را برای اظهار نظر به پزشکی قانونی فرستاده است. این در حالی است که کارشناسان و مسئولان اهدای عضو در کشور معتقدند پیوند فک از فرد زنده غیرممکن است و آسیب به نفس محسوب می‌شود.
دکتر کاظمینی، مدیرکل امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اظهار داشت: در این پرونده تنها یک جمله می‌توانم بگویم و آن، این است که در قوانین اهدای عضو چنین تعریفی وجود ندارد.
پس به نظر من، این جمله گویای بسیاری از مسائل است و این اهدای عضو از نظر ما امکانپذیر نیست.
دکتر امید قبادی، قائم مقام انجمن پیوند اعضای ایران نیز گفت: از نظر علمی، اهدای فک از فرد زنده امکانپذیر نیست. در علم پزشکی فرد زنده تنها می‌تواند گلبول قرمز، بخش‌هایی از مغز استخوان و... را اهدا کند اما اهدای استخوان فک برایش ممکن نیست.
در واقع حتی اگر این اهدا به خواست فرد هم باشد، آسیب به نفس محسوب می‌شود که این موضوع در دین ما حرام است.
دکتر احسان شمسی کوشکی، مدیرکل اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور نیز گفت: وقتی فردی ضرری به کسی وارد می‌کند، طبق قانون باید مجازات شده و حتی دیه دهد. وی افزود: در این پرونده نمی‌توانیم درخواست متهم از قاضی را اهدا بدانیم چرا که او در قالب مجازات این درخواست را داشته است اما از منظر اخلاق پزشکی، بعید به نظر می‌رسد پزشکی حاضر به برداشتن فک یک فرد زنده و پیوند آن به فرد دیگری شود.
در مجموع زوایا و ابعاد این پرونده باید در یک مجمع تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان تحلیل کارشناسی و دقیقی درباره آن داشت. بر اساس گزارش این پرونده ؛ مرد شرور که با همدستی دو دوستش در جریان یک زورگیری باعث آسیب رسیدن به فک شاکی کهنسال شده به قاضی گفت: «من قصد نداشتم فک پیرمرد بشکند. اما وقتی جلوی دهانش را گرفتم قدرت دستم و ضعف استخوان‌های پیرمرد باعث این اتفاق شد و برای جبران خسارت حاضرم استخوان فک ام را به او اهدا کنم.»

۱۳۹۵/۳/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...