نسخه چاپی

آیا خانم‌ها می‌توانند بدون ورزش لاغر شوند؟

من در گاراژ خانه‌ام تمرین می‌كنم و در آنجا گاهی اوقات این نوع سوالات را از خودم می‌پرسم: «آیا مجبورم برای كاهش وزن، تمام این تمرینات را انجام دهم؟» و یا «من به سختی ورزش می‌كنم، پس چرا وزنم كم نمی‌شود؟»

به گزارش نما به نقل از وب‌سایت تناسب اندام: آیا شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم کنید؟ بله! آیا بهترین ظاهرتان را پیدا خواهید کرد؟ خیر. خانم‌های عزیز، در این مقاله خواهید دید که چطور می‌توانید کاهش مصرف کالری و ورزش هفتگی‌تان را به حداکثر برسانید تا به بدن مورد نظرتان دست پیدا کنید.

من در گاراژ خانه‌ام تمرین می‌کنم و در آنجا گاهی اوقات این نوع سوالات را از خودم می‌پرسم: «آیا مجبورم برای کاهش وزن، تمام این تمرینات را انجام دهم؟» و یا «من به سختی ورزش می‌کنم، پس چرا وزنم کم نمی‌شود؟»

آیا خانم‌ها می‌توانند بدون ورزش لاغر شوند؟

پاسخ‌هایم هم خیلی ساده عبارت بودند از:

«نه، تو مجبور نیستی برای کاهش وزن، ورزش کنی.» و یا «تو تمام آن تمرینات را انجام می‌دهی اما وزن کم نمی‌کنی چون به خوردن کالری بیش از حد ادامه می‌دهی.»

در واقع دلیل اصلی چنین اتفاقی، به مقدار کالری‌های دریافتی و سوزانده شده بر می‌گردد. برای کاهش وزن از یک راه سالم، ما به ترکیبی از کاهش کالری و ورزش نیاز داریم. بعضی مراجعین من فکر می‌کنند که ورزش، به تنهایی پاسخ مسئله است. آنها معتقدند که چند ساعت ورزش شدید و بلند کردن وزنه، پاسخ تمام مشکلاتشان خواهد بود. آنها فکر می‌کنند که وزن، به سادگی پایین می‌آید. اما اشتباه می‌کنند!

در واقع اگر شما سه جلسه تمرین سخت در هفته انجام دهید که هر جلسه ۱۰۰۰ کالری بسوزاند، شما فقط به اندازه‌ی کم کردن نیم کیلو وزن، کالری کافی سوزانده‌اید! و از طرفی شما به راحتی می‌توانید آن کسری کالری را با خوردن یک وعده‌ی اضافی در هر روز یا یک وعده‌ی غذایی چرب و چیلی بزرگ در هفته، جبران کنید. به همین راحتی!

بنابراین می‌توانید ببینید اگرچه ورزش به شما کمک می‌کند سالم‌تر شوید، اما ممکن است به کاهش وزن مورد نظرتان منجر نشود. ممکن است با ادامه‌ی چنین روندی دچار انزجار شوید، چون به سختی تمرین می‌کنید اما نتایج قابل رویتی نمی‌بینید.

کاهش وزن، ورزش و داشتن بهترین ظاهر

حقیقت این است: اگر شما باید مقدار قابل توجهی وزن کم کنید، می‌توانید فقط با کاهش کالری به هدفتان برسید. تنها کاهش ۵۰۰ کالری از میزان مصرف روزانه‌تان، معادل نیم کیلو کاهش وزن در هفته خواهد بود. اما لطفا آگاه باشید که وقتی از این روش وزن کم می‌کنید، نه تنها چربی از دست می‌دهید، بلکه عضله‌هایتان هم از بین می‌رود!

آیا خانم‌ها می‌توانند بدون ورزش لاغر شوند؟

عضله، برای ساخت یا حفظ یک بدن سالم و خوش ترکیب، ضروری است. بنابراین شما باید در حین کاهش وزن، عضله بسازید یا عضله‌تان را حفظ کنید. تنها راه برای حفظ عضله در حین رژیم گرفتن هم، این است که ورزش کنید و به تمرین با وزنه، اهمیت بیشتری دهید.

این، یک مثال از فرمول کاهش وزنی است که من در جلسات تمرینی ام استفاده می‌کنم. این مثال بطور واضح نشان می‌دهد که چگونه ترکیب کاهش کالری و ورزش می‌توانند در کنار هم به کاهش وزن شما کمک کنند.

فرمول کاهش وزن من

اگر یک خانم ۸۰ کیلویی به ۲۳۷۵ کالری برای حفظ وزن فعلی‌اش نیاز داشته باشد و کالری دریافتی‌اش را ۷۷۶ کالری در روز کاهش دهد تا به یک رژیم ۱۵۰۰ کالری دست یابد، در هفته ۵۴۳۵ کالری ذخیره خواهد کرد. اگر این خانم، سطح فعالیت بدنی‌اش را تا فقط ۳۰۰ کالری در روز افزایش دهد، ۲۱۰۰ کالری اضافی دیگر نیز در هفته خواهد سوزاند.

اگر کالری‌هایی که او با کاهش مصرف مواد غذایی ذخیره کرده و کالری‌هایی که از طریق ورزش سوزانده را با هم جمع کنید، معادل ۷۵۲۶ کسری کالری در هفته می‌شود که برابر است با کاهش حدود ۱ کیلوگرم وزن در هفته. این، مقدار کاهش وزن متوسط است، و ممکن است از هفته‌ای به هفته‌ی دیگر متفاوت باشد. اگر شما نسبتا سالم هستید و هیچ نوع اختلال سوخت و ساز در بدنتان ندارید، این فرمول برای شما نیز صادق است.

آیا خانم‌ها می‌توانند بدون ورزش لاغر شوند؟

اگر شما فقط با رژیم غذایی وزن کم کنید، توده‌ی عضلانی از دست خواهید داد. نتیجه اش این است که به وضوح، قدرت کمتری پیدا می‌کنید و در عین حال ترکیب بدنتان نیز تغییر می‌کند. هر چند شاید وزن کمتری داشته باشید، اما ممکن است BMI تان (شاخص توده بدنی) به نحوی که می‌خواهید، تغییر نکند.

اجتناب از درصد چربی بالاتر بعد از کاهش وزن

اشکال بزرگ کاهش وزن بدون ورزش، این است که وقتی مصرف کالری شما به حالت عادی برگردد، وزنتان بالا خواهد رفت! هنگامیکه وزنتان بعد از کاهش وزن بدون ورزش مجددا بالا می‌رود، بطور خودکار توده‌ی عضلانی از دست رفته را دوباره بدست نمی‌آورید. و اینبار قسمت اعظم وزن اضافه شده شما به شکل ذخایر چربی خواهد بود، بنابراین درصد چربی بدن شما نسبت به قبل از کاهش وزن اولیه، بالاتر خواهد شد!

اگر شما این الگوی رفتاری را تکرار کنید، خودتان را گرفتار سندروم یو یو می‌کنید که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. هر باری که شما بدون ورزش، وزن کم می‌کنید و پس از آن مقداری وزن اضافه می‌کنید، ترکیب بدنی‌تان را بدتر می‌کنید! شما چاق‌تر شده و عضله‌ی کمتری خواهید داشت.

عضله، کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، بنابراین واضح است که هر چه نسبت عضله به چربی بالاتر باشد، BMR تان (سرعتی که در آن بدنتان از کالری‌ها استفاده می‌کند) بالاتر خواهد بود.

اگر شما آنقدر از این الگو استفاده کنید که BMI تان (شاخص توده بدنی) از تعادل خارج شود، هر بار کاهش وزن برایتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، زیرا نسبت چربی به عضله‌ی شما، به شدت غیر عادی است. شما چاق‌تر خواهید شد، حتی اگر نسبت به زمانی که رژیم را شروع کردید، وزن کمتری داشته باشید. نتیجه این که شما می‌توانید وزن طبیعی داشته باشید، اما درصد چربی بدنتان همچنان بالا باشد و در نتیجه ناسالم و شل و ول باشید.

حقیقت از دست دادن وزن بدون ورزش

بنابراین پاسخ من به سوال اول این است:

بله، شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم کنید. فقط بدانید که در دراز مدت ممکن است موفقیت بلند مدتتان را به خطر بیندازید.

آیا خانم‌ها می‌توانند بدون ورزش لاغر شوند؟

و پاسخم به پرسش دوم هم این است:

شما تمام این تمرینات را انجام می‌دهید اما وزنی که می‌خواهید را کم نمی‌کنید چون… شما نمی‌توانید یک رژیم غذایی بد را با ورزش جبران کنید. برای آنکه واقعا موفق شوید و از بدن و وزنتان راضی باشید، باید از ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی استفاده کنید. هیچ یک از آنها به تنهایی پاسخ مشکل شما نیست.لطفا در هنگام کاهش کالری، مواد مغذی را در اولویت قرار دهید. گوشت باکیفیت، سبزیجات و میوه جات بخورید. بر بسته‌های غذایی تک نفره، جایگزین‌های غذایی و ترفندهای این چنینی تکیه نکنید. از غذاهای فراوری شده و فست فودها هم اجتناب کنید.

اگر از یک رویکرد منطقی استفاده کنید، می‌توانید وزن مورد نظرتان را کم کنید. از محتوای کالری غذایتان آگاه باشید، در هفته چند بار ورزش کنید و بر تغذیه خوب تمرکز کنید.

۱۳۹۵/۳/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...