نسخه چاپی

حمیدرضا ترقی در گفتگو با نما:

هاشمی مطمئن بود رای نمی اورد/ نتیجه انتخابات ریاست مجلس نشان از پایگاه ضعیف لیست امید در مجلس دهم است

عکس خبري -هاشمي مطمئن بود راي نمي اورد/  نتيجه انتخابات رياست مجلس نشان از پايگاه ضعيف ليست اميد در مجلس دهم است

آقای رفسنجانی از مدت ها قبل در بین انتخاب شوندگان خبرگان سنگین سبك كرده بودند تا ببینند چه زمینه ایی وجود دارد. به همین خاطر تقریبا از شب قبل از انتخابات مسجل شده بود كه آیت الله جنتی 51 رای خودشان را به طور قطع دارند به همین دلایل به نظر می رسد كه علت نامزد نشدن آقای رفسنجانی به دلیل فقدان زمینه رای در مجلس خبرگان بود و حمایتی كه نمایندگان از آقای جنتی داشتند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با نما با اشاره به انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس و چرايي عدم راي آوري عارف گفت: به نظر می رسد ، اصلاح طلبانی که در این مجالس رای آوردند خیلی پایبند به تعهدات تشکیلاتی نیستند و دارای استقلال رای هستند. ضمن اینکه ذات مجلس هم چنین حالتی را دارد و هر کسی از هر جناح سیاسی که به آن راه پیدا می کند نماینده برگزیده یک ملت به حساب می آید و همین مسئله موجب می شود از یک استقلال رای برخوردار باشد. وقتی این استقلال رای با منطق و استدلال همراه می شود طبیعتا این اشخاص مسیر خودشان را درست طی می کنند. از آنجا که دلایل ارجهیت آقای لاریجانی نسبت به دیگران تقریبا برای همه اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان محرز است ومی‌دانند که سابقه مدیریتی، آگاهی و اطلاعات در امر قانون گذاری و سابقه مدیریت جلسات مجلس همه در رزومه ایشان وجود دارد و اینها همه امتیازاتی است که تنها لاریجانی برای ریاست داشته و همچنین ایشان چهره خوبی هم از دید اصولگرایان و هم از دید اصلاح طلبان داشته این امر را طبیعی کرد که هم نیروهای مستقل هم یکسری از اصلاح طلبان به رای دادن به ایشان تمایل بیشتری داشته باشند. لذا من فکر می کنم که این مسئله‌ی استقلال نمایندگان و یکی هم منطق در انتخاب هیئت رئیسه، عامل اصلی پیروزی آقای لاریجانی در انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی بوده است.
این کارشناس مسائل سیاسی در مورد نامزد نشدن هاشمي در انتخبات خبرگان گفت: آقای رفسنجانی از مدت ها قبل در بین انتخاب شوندگان خبرگان سنگین سبک کرده بودند تا ببینند چه زمینه ایی وجود دارد. به همین خاطر تقریبا از شب قبل از انتخابات مسجل شده بود که آیت الله جنتی 51 رای خودشان را به طور قطع دارند به همین دلایل به نظر می رسد که علت نامزد نشدن آقای رفسنجانی به دلیل فقدان زمینه رای در مجلس خبرگان بود و حمایتی که نمایندگان از آقای جنتی داشتند.
وي همچين در پاسخ به سوالي مبني بر راي نياوردن اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري افزود: این مسئله از ابعاد مختلف قابل تامل است. اولا اصلاح طلبان نگاهشان به عملکرد دولت و آقای روحانی متفاوت است بخشی از اصلاح طلبان معتقد هستند که نباید تمام تخم مرغ های خود را در سبد آقای روحانی بگذارند زیرا عملکرد آقای روحانی و دولتش عملکرد قابل دفاعی نیست لذا سعی اصلاح طلبها بر این است که با فاصله با دولت حرکت کنند و نقد بر دولت را هم حتی در دستور کار خود داشته باشند اما بعضی دیگر از اینها معتقدند که باید از دولت حمایت کرد. بنابراین این اختلاف به طور طبیعی در نتیجه انتخابات آینده تاثیر خواهد داشت، مضاف بر این که میزان رضایت مندی مردم هم از دولت کاهش پیدا کرده و مردم متوجه شدند که علی رغم امیدهای زیادی که به برجام بود این توافق هیچ تاثیری در شاخص های اقتصادی کشور نداشته و همچنان بیکاری، تورم، رکود و تعطیلی تولید داخل همچنان استمرار دارد. لذا نارضایتی عمومی در جامعه موجب شده که پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و دولت کاهش پیدا کند اینها عواملی است که قطعا در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاثیر دارد و باید آن را در محاسبات مورد توجه قرار داد .
وي با اشاره به اينكه اين دولت مي تواند اولين دولت 4 ساله باشد گفت: به احتمال زیاد امکان دارد که این رخ داد در انتخابات بعدی ریاست جمهور به وقوع بپیوندد و جزء رخ دادهای نادر در کشور ما شود.

۱۳۹۵/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...