نسخه چاپی

كنگره: اوباما باید ماجرای "باج" میلیاردی به ایران را افشا كند

لایحه جدید كنگره آمریكا، دولت اوباما را موظف می‌كند تا جزئیات مربوط به پرداخت 1.7 میلیارد دلاری به ایران را افشا كند.

به گزارش نما ، باشگاه خبرنگاران به نقل از واشینگتن فری بیکن نوشت: نمایندگان کنگره آمریکا با پیشنهاد لایحه‌ای به کنگره از دولت اوباما خواستند تا اطلاعات محرمانه را درباره پرداخت 1 میلیارد و 700 میلیون دلاری آمریکا به ایران منتشر کند.

لایحه کنگره آمریکا به وسیله مایک پامپئو – نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس در کنگره—و سناتور جان کورنین – نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس— به کنگره آمریکا ارائه شده است.

بر این اساس، پامپئو و کورنین با پیشنهاد این لایحه از دولت اوباما خواستند جزئیات مربوط به پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون دلاری به ایران برای آزادی ملوانان آمریکایی در ژانویه 2016 را افشا کند. حرکتی که موجب شد آمریکا به خاطر قصور ملوانان نیروی دریایی از ایران عذرخواهی کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با طرح این ادعا اعلام کرده‌اند دولت اوباما از انتشار جزئیات کامل هزینه آزادی ملوانان دستگیرشده خودداری کرده است. مالیات‌دهندگان آمریکایی باید درباره هزینه آزادی ملوانان این کشور آگاه شوند. بنابراین دولت اوباما باید جزئیات هزینه آزادی آن‌ها را منتشر کند.

این لایحه همچنین کاخ سفید را موظف می‌کند با توجه به حالت گریان ملوانان، جزئیات کامل درباره نحوه برخورد دولت ایران با ملوانان آمریکایی را افشا کند. در صورتی که رفتار ایران با ملوانان آمریکایی برخلاف کنوانسیون ژنو و قوانین بین‌المللی باشد، کنگره باید تحریم‌های ایران را بار دیگر فعال کند.

رندی فوربس – نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویرجینیا—اوایل ماه جاری از اطلاعات محرمانه‌ای درباره هزینه آزادی ملوانان آمریکایی خبر داد که دولت اوباما از انتشار آن مضایقه کرده است.

پیش از این برخی از رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند دولت ایران برای آزادی 10 ملوان آمریکایی که در آب‌های جنوبی ایران دستگیر شدند، مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار از آمریکا باج گرفته است و این مبلغ یک روز پس از آزادی ملوانان به دولت ایران پرداخت شده است. این در حالی است که مقامات دولت آمریکا آزادسازی 1.7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را مربوط به قرارداد فروش تسلیحاتی عنوان کرده‌اند که در زمان شاه مخلوع با دولت کارتر بسته شده بود.

۱۳۹۵/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...