نسخه چاپی

تلاش ناكام بی بی سی برای سندسازی علیه بنیانگذار كبیر انقلاب

در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی، شبكه بی بی سی فارسی با جنجال خبری گسترده اعلام كرد كه "به اسناد جدیدی دسترسی پیدا كرده است كه در آن بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال 1342 هجری شمسی با ارسال پیامی خصوصی به جان افكندی رئیس جمهور وقت آمریكا به وی اعلام كرد كه او با منافع آمریكا در ایران مخالفتی ندارد. بر عكس، او اعتقاد داشت كه حضور آمریكا در ایران برای ایجاد توازن در برابر شوروی و احتمالا نفوذ بریتانیا ضرورت دارد."

به گزارش نما میزان نوشت: بکه دولتی انگلیس در گزارش خود آورده است " گزارش سفارت آمریکا در تهران که حاوی متن کامل پیام آیت الله خمینی است هنوز در آرشیو ملی آمریکا در حالت طبقه‌بندی نگه داشته شده است، اما خلاصه‌ای از پیام در سند "اسلام در ایران" آمده است. این سند در واقع گزارش تحقیقاتی ۸۱ صفحه‌ای سیا - مورخ مارس ۱۹۸۰ - است و در آن سوابق آیت‌الله خویی، آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله خمینی هم آمده است. سیا گزارش را سال ۲۰۰۵ از حالت طبقه‌بندی بیرون ‌آورد ولی چند قسمت حساس از جمله پاراگراف مربوط به پیام آیت‌الله خمینی را سانسور کرد. در دسامبر ۲۰۰۸ کتابخانه ریاست جمهوری جیمی کارتر نسخه دیگری از سند را به صورت دیجیتالی منتشر کرد که در آن این پاراگراف بدون سانسور آمده ولی تا به حال از دید اکثر مورخان و محققان پنهان مانده است."!

علی رغم جنجال خبری شبکه دولتی انگلیس درباره ارائه اسنادی پیرامون پیام امام خمینی به رئیس جمهور آمریکا، مشخص گردید این اسناد سالها قبل منتشر شده بود که به دلیل عدم اعتبار کافی از سوی مورخان و محققان نادیده گرفته شده بود.

این شبکه پاسخی به این سوال نمی دهد که چگونه ممکن است یک سند که بی بی سی فارسی برای ارائه آن از چند روز گذشته جنجال خبری بپا کرده و مدعی بالا بودن سطح اهمیت آن می باشد، در طول 8 سال گذشته که در دسترس همگان بوده است، تاکنون مورد توجه مورخان و محققان قرار نگرفته و ناگهان خبرنگار این شبکه توانسته است به آن پی ببرد؟ آیا عدم توجه نهادهای مطالعاتی و محققان که بلافاصله بعد از انتشار اسناد خارج شده از طبقه مندی محرمانه آمریکا، اقدام به تجزیه و تحلیل کلمه به کلمه آنها می‌کنند، خود نشان از بی اهمیت بودن و غیر قابل استناد بودن آن نبوده است؟

کامبیز فتاحی خبرنگار BBC فارسی که این شبکه مدعی است توانسته نکته ای که از دید هزاران مورخ و محقق در 8 سال گذشته پنهان مانده بود را کشف کند!


از نکات قابل توجه دیگری که باعث خدشه در اعتبار این سند می باشد عدم وجود مستندات محکم از شخص امام خمینی در آن می باشد و تنها به این نکته تاکید شده است که این پیام توسط افرادی با واسطه به رئیس جمهور آمریکا ارسال گردیده است.


در گفتگوی بی بی سی فارسی با خبرنگار خود در واشنگتن وی تلاش می کرد تا پایین بودن اعتبار اسناد و محدود بودن آن در چند خط را با فرافکنی بالا ببرد و بر همین اساس تاکید مداوم وی بر این مساله که " این اسناد تصویر تازه ای از انقلاب ایران نشان می دهد" به آسانی پروژه این شبکه را برملا می سازد.


این کلیدواژه نشان می دهد که شبکه دولتی انگلیس که پیش از این تعدادی از نفوذی های آن در رسانه های داخلی دستگیر شده ، همراستا و در هماهنگی با برخی جریانات داخلی، به دنبال زدودن اصل استکبارستیزی و استقلال کشور از کشورهای بیگانه به عنوان رکن اصلی انقلاب اسلامی و مردم ایران می باشد.


گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، با تشریح منظومه فکری امام خمینی، فرمودند:" در مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را میزند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس میکرد، ملّتهای مسلمان دیگر بلکه ملّتهای غیر مسلمان [هم‌] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد".

۱۳۹۵/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...