نسخه چاپی

ظریف: ملت ایران نشان داد كه تحریم‌ها فایده‌ای ندارند

وزیر امور خارجه ایران گفت كه هدف تحریم این بود كه مردم (ایران) در برابر حاكمیت بایستند و مردم نشان دادند كه تحریم فایده‌ای ندارد و لذا قدرت‌ها را وادار به مذاكره كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که هدف تحریم این بود که مردم (ایران) در برابر حاکمیت بایستند و مردم نشان دادند که تحریم فایده‌ای ندارد و لذا قدرت‌ها را وادار به مذاکره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در جمع ایرانیان مقیم سوئد با بیان این مطلب افزود: هرچه در ایران به دست آمده مرهون لطف مردم بوده است. هرچه درباره مردم انجام دهیم ذره‌ای از مجاهدت‌ها، هوشمندی‌ها و مقاومت‌های این مردم بزرگ را انجام نداده‌ایم.

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس تحلیل و نه شعار عرض می‌کنم اگر چیزی باعث شد که کسی جرئت حمله به ایران را نداشته باشد مردم ایران بودند.

ظریف اظهار داشت: گفتند و شنیدید که؛ "ما شاید بتوانیم تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران و نابود کنیم، اما خواست این مردم بزرگ را با هیچ بمبارانی نمی‌توانیم منهدم کنیم".

او در ادامه گفت: همه می‌دانند که مردم ایران ملتی هستند که اجازه ندادند و نمی‌دهند که کسی نسبت به خاک، عزت و شرف آنها تعدی کند.

ظریف تصریح کرد: ایرانیان، مردمی بزرگوار هستند، سالها زیر ستم صدام حسین مقاومت کردند و بعد از پایان جنگ به کمک برادرانشان در عراق و منطقه که روزی علیه آنها از جنایات صدام حمایت کردند، آمدند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم بزرگواری که سالها در برابر خشونت تحریم که اجازه نمی‌داد حتی از امکانات دارویی برخوردار باشند و بیماران ما آزمایش‌هایشان را برای تأیید نتایج آزمایش به خارج بفرستند، تحریمی که مردم را ناگزیر کرده بود دارو را با شرایط دشوار خریداری کنند، اما همین مردم با بزرگواری از یک طرف هدف تحریم‌ها را ناکام گذاشتند و از طرف دیگر آغوش بازشان را برای تعامل با جهان نشان دادند.

با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید

ظریف یادآور شد: این مردم بودند که با حضور پای صندوق رأی در سال 92 به دنیا نشان دادند که جدا کردن مردم از کشور و آینده‌شان از طریق فشار ناممکن است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کار را مردم انجام دادند، اضافه کرد: مردم به آمریکایی‌ها گفتند "هرقدر تحریم کنید نمی‌توانید بر اراده ما تأثیر بگذارید، بلکه باید با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید".

او گفت: این مردم ایران بودند که علی‌رغم سختی‌ها بار دیگر در 7 اسفند دیدگاه و روششان را به همه نشان دادند. این اراده ملی اصل و تمام توفیقات ماست.

امنیت درون‌زای ما مبنای قدرت ماست

ظریف گفت: مردم علی‌رغم همه نامردمی‌هایی که در منطقه شده می‌توانند در امنیت زندگی کنند؛ این امنیت درون‌زای ما مبنای قدرت ماست، به همین دلیل وقتی رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ می‌کنند می‌فرمایند که درون‌زا و برون‌نگر است.

ایرانی‌ها در هرجای جهان برای ایران افتخار می‌آفرینند

وزیر امور خارجه گفت: اقتصاد ما متکی به ذوق شهامت و پشتکار جوانان ایرانی است که شرکت‌های نوپایی در ایران درست کرده‌اند که همه به آنها افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور امروز با فشارهای جدی مواجه است، افزود: مردم و معیشت مردم به‌دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه با مشکل مواجه شده است، اما هیچ‌کدام باعث نشده که مردم تلاش و کوشش و سازندگی را کنار بگذارند.

مدیون ایرانیان خارج هستیم که هویت ایرانی را حفظ کرده‌اند

ظریف گفت: ایرانی‌ها در هرجای جهان برای ایران افتخار می‌آفرینند. ایرانی در سوئد مسئولیت می‌پذیرد، کارآفرینی می‌کند، استاد دانشگاه می‌شود، تاجر موفق می‌شود و ایرانی که انسان شایسته است، اخلاق آرمان‌گرایی، واقع‌گرایی، مدارای ایرانی و اسلامی را نشان می‌دهد و بهترین سفیر ما در هر جای دنیا که باشد، است.

وزیر امور خارجه گفت: به همان اندازه که مدیون ایرانی هستیم که در ایران در برابر تحریم هویت ایرانی را حفظ می‌کند، مدیون ایرانیان خارج هستیم که هویت ایرانی را حفظ کردند و شهروندان خوبی برای کشوری هستند که در آن زندگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: گفت‌وگوی تمدن‌ها همواره از طریق کسانی بوده که با باور به فرهنگ خودشان و شناخت یک فرهنگ جدید توانستند یک پل تفاهمی بین دو فرهنگ ایجاد کنند.

دولت بازرگان خوبی نیست و باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مشاوره‌ای از ایرانیان مقیم برای شناسایی شرکت‌ها گرفته نمی‌شود، گفت: کاری را در بخش اقتصادی وزارت امور خارجه شروع کردیم و آن ایجاد یک بانک اطلاعاتی از امکانات، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ایران و کشورهای دیگر است برای اینکه در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و بازیگران اقتصادی قرار داده بشود.

ظریف با بیان اینکه این کار در مراحل آخر تدوین است، اضافه کرد: اما ایرانیان مقیم کشورها می‌توانند مشاوران بسیار خوبی باشند، در پایان کلام، دولت بازرگان خوبی نیست و باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تأکید کرد: هر میزان که بخش خصوصی نقش اساسی‌تری در اقتصاد داشته باشد به همان میزان می‌توانیم جدی‌تر عمل کنیم. زمانی که بخش خصوصی طرف مقابلش را پیدا کند حتماً مطالعه کرده، و سیاست مردمی شدن اقتصاد مقاومتی یعنی قدرت بیشتر به بخش خصوصی داده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی است که باید بتواند اقتصاد ایران را هدایت کند و از این طریق هم از فساد و هم از ارتباطات بی‌مورد جلوگیری می‌شود و هم شرکت‌های قوی تجاری در خارج از کشور شناسایی می‌شوند.

سعودی‌ها برای پوشش ناکارآمدی خود به‌دنبال ایجاد دشمن تصنعی هستند

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت عربستان برای اینکه جای ایران را در فعالیت‌های اقتصادی اشغال کند، اظهار داشت: عربستان و مجموعه کشورهای سنتی جهان عرب با یک بحران مواجه هستند، بحران ناکارآمدی سیستم دولتی عربی در پاسخ گفتن به نیازهای مردم جهان عرب.

وی ادامه داد: دلیل شکل‌گیری داعش، القاعده و مجموعه این حرکت‌ها نارضایتی جهان عرب از ناکارآمدی دولتهایش است، اگرچه عربستانی‌ها تلاش کردند با هزینه کردن قدری پول به‌صورت موقتی به آن جهت بدهند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: آنها در حال تلاشند تا یک دشمن تصنعی درست کنند، چالش اصلی چالش دولت‌های عربی است که تلاش می‌کنند با دشمنی تصنعی به‌اسم ایران یا شیعه، این چالش را منحرف کنند؛ ممکن است موقتاً کاری بکنند اما ماری را در آستین خودشان پرورش می‌دهند که زاییده رفتار خودشان است و بیش از همه خطر متوجه خودشان است.

ظریف از ایرانیان خواست که برای روشنگری و نشان دادن واقعیت مخصوصاً در رابطه با سیاست‌های سعودی فعال‌تر عمل کنند و گفت: علت خویشتنداری ما در برابر سعودی‌ها دقیقاً این است که آنها سیاست تعمدی برای ایجاد تنش را دنبال می‌کنند که یک دلیل آن نگرانی از رفتن آمریکا از منطقه است و می‌خواهند با تنش آمریکا را در منطقه حفظ کنند.

وی افزود: دلیل دیگر این است که با یک بحران درونی مواجهند و می‌خواهند این بحران درونی را موقتاً به بیرون از خودشان منتقل کنند که در این شرایط نیاز به هوشمندی و کار بیشتر است.

وزیر امور خارجه با اشاره به هزینه‌های میلیون‌ها دلاری سعودی‌ها برای مؤسسات روابط عمومی، اظهار داشت: این میلیون‌ها دلار اغراق نیست، هزینه‌های هنگفتی است که اکنون برای اولین بار عربستان در ایالات متحده مؤسسه‌ای همچون ایپک متعلق به صهیونیست‌ها درست کرده است.

ظریف خاطرنشان کرد: این اقدام بیش از اینکه یک حرکت تهاجمی باشد، حرکت تدافعی به‌معنای نگرانی آنهاست. ما فکر می‌کنیم با این‌همه ایرانی فرهیخته، نیازی به کار تصنعی نداریم. هیچ مؤسسه روابط عمومی به‌اندازه ایرانیان نمی‌تواند برای ایران مؤثر باشد.

۱۳۹۵/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...