نسخه چاپی

فراز و فرود قیمت‌ها در آستانه ماه‌ مبارك‌ رمضان

در آستانه ماه مبارك رمضان ،نهادهای دولتی و اصناف مختلف برای مهیا كردن شرایط جهت رفاه حال روزه داران و تامین كالاهای پرمصرف به تكاپو می افتند.

به گزارش نما ، هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان، تمام تلاش نهادهای دولتی و اصناف مختلف از مواد پروتئینی گرفته تا برنج و حبوبات و قند و چای ، به منظور تامین مایحتاج ضروری مردم صورت می گیرد تا مشکلی در تنظیم بازار به وجود نیاید.

بر این اساس اما به طور معمول افزایش تقاضای ناگهانی در مناسبت های خاص همچون شب عید و ماه مبارک رمضان، بازار را دچار تغییر و تحول می کند و اگر نظارت دقیق و مستمر صورت نگیرد، افراد سوجو از آشفتگی بازار نهایت سو استفاده را خواهند داشت و در این بین مردم عادی متحمل ضرر می شوند.

بر اساس گزارش میدانی، قیمت برخی محصولات پرمصرف در این ماه مبارک طی یک تا دو هفته اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوریکه خرما پرطرفدارترین محصول سفره افطار؛ در بازار هر کیلو 10 هزار و پانصد تومان به فروش می رسد در حالیکه تا پیش ازین 7 هزارو 500 تومان بود، همچنین قند با افزایش 700 تومانی به قیمت هر کیلو 4هزار تومان رسیده و قیمت هرکیلو شکر نیز 3هزارو 500 تومان است که افزایش هزارتومانی داشته است.

بر پایه این گزارش محصول چای، که تا قبل ازاین کیلویی 16 هزار تومان قیمت داشت به 20 هزار تومان رسیده است .

بر این اساس برنج ایرانی که طی چند ماه اخیر بیشترین نوسانات را تجربه کرده ،دیگر نای رشد قیمت نداشته و در همان رنج 11هزار تومانی باقی مانده اما برنج هندی از 3 هزارو 900 به 4 هزارو 200 رسیده است.

همچنین در گروه لبنیات نیز خامه و کره با افزایش قیمت حدود 10 تا 12درصدی مواجه شده اند.

مرغ هم به عنوان یکی از کالاهای مصرفی ماه مبارک که مصرف آن با افزایش روبه‌رو خواهد بود هم اکنون در بازار با قیمت 7250 تومان به فروش می رود.

بر اساس این گزارش به طور قطع جلوگیری از بروز این نابسامانی ها و آسایش روزه داران در این ماه مبارک نظارت دقیق نهادهای دولتی ، همکاری اصناف مختلف و البته انصاف فروشنده ها را می طلبد.

در همین ارتباط برنامه پیش روی تعدادی از اصناف مرتبط را جویا شدیم تا ببینیم چه شرایطی برای مردم مهیا ساخته اند.

***ذخیره 40هزار تنی خرما برای ماه رمضان کفایت می کند

ابوالقاسم حسن پور مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود 30 هزار تن خرما در مناطق خرماخیز کشور در سردخانه‌ها و حدود 10 هزار تن در انبارهای سنتی موجود است لذا می‌توان گفت که ذخایر 40 هزار تنی این محصول برای ماه مبارک رمضان کفایت می‌کند.

وی افزود: با توجه به آنکه ذخیره‌ سازی به میزان کافی انجام شده هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

حسن پور با اشاره به میزان پیش بینی‌های تولید خرما در سال جاری بیان کرد: امسال برآورد می‌شود ، تولید خرما 10 الی 15 درصد افزایش یابد به طوری که این میزان به سطح 1 میلیون و 150 الی 1 میلیون و 200 هزار تن برسد.

***روند افزایشی قیمت برخی از کالاها از ابتدای سال

قاسمعلی حسنی عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران و بازرس اصناف از روند افزایشی قیمت برخی از کالاها از ابتدای سال خبرداد.

وی افزود:در حال حاضر تمرکز مسئولین به قاچاق معطوف شده است و از افزایش قیمت های هدفمند و جریان دار پیش از ورود به ماه مبارک رمضان غافل شده اند.

***قیمت مرغ در ماه رمضان گران نمی‌شود

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده در کشتارگاه 4 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده در مراکز خرده فروشی 6 هزار تومان است.

وی با اشاره به آنکه در ماه رمضان قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهند داشت گفت: با توجه به تولید و عرضه بالای محصول و ذخیره سازی 70 الی 80 هزار تن مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام جای هیچ گونه نگرانی بابت افزایش قیمت وجود ندارد و تنها ممکن است با افزایش تقاضا 2 الی 3 درصد به قیمت‌ها اضافه شود.

یوسفی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ماه گذشته تا حدودی افزایش یافته بیان کرد: طبق برنامه ریزی تولید میزان جوجه ریزی از اسفندماه سال گذشته کاهش یافته و همین امر موجب شده که قیمت مرغ تا حدودی افزایش یابد اما گفتنی است که هنوز هم مرغداران با زیان مواجه هستند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: در جند ماه گذشته افزایش تولید در برابر کاهش تقاضا افت قیمت‌ها را به همراه داشته چرا که در صورت تعادل عرضه و تقاضا می‌بایست قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف کننده 7500 تومان باشد.

*** افزایش قیمت 20 درصدی سبزی آش در دهه اول ماه رمضان

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: سه سال گذشته رسم بر این بوده که تنها در دهه اول ماه رمضان شاهد افزایش 20 درصدی قیمت سبزی آش بوده ایم که این رشد قیمت بیشتر شامل سبزی های پر مصرفی مانند تره، جعفری، اسفناج یا برگ چغندر می شود.

وی در ادامه افزود: میانگین قیمت فروش سبزی ها حدود 1100 تومان در بازار است که سبزی خوردن 100 تومان گران تر از سایر سبزی ها به فروش می رسد.

مهاجران همچنین اظهار داشت: قیمت سبزی های گلخانه ای حدود دو برابر و نیم بیشتر از سایر سبزی هایی است که بصورت سنتی کشت شده اند و از آنجایی که این سبزی ها ظریفتر و منظم تر از سایر آنها کشت و چیده می شوند بهای بیشتری به خود اختصاص می دهند.

وی در پایان عنوان کرد: کشاورزانی که به صورت سنتی سبزی می کارند در تمام سال برنامه ریزی خود را طوری تنظیم می کنند تا در ماه رمضان که مصرف روند افزایشی دارد با کمبود مواجه نشویم.

۱۳۹۵/۳/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...