نسخه چاپی

ژنرال سعودی: عربستان و اسرائیل منافع مشترك دارند

ژنرال بازنشسته سعودی و مدیر مركز مطالعات راهبردی نزدیك به دولت سعودی در جده گفت: عربستان و اسرائیل منافع مشتركی دارند و فرصتی تاریخی برای صلح بین اسرائیل و اعراب وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از سراج24، «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی و مدیر مرکز مطالعات راهبردی، نزدیک به دولت سعودی در جده در گفتگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت تصریح کرد: عربستان و اسرائیل منافع مشترکی دارند. طرح صلح عربی به‌خلاف امروز، در گذشته فرصتی واقعی برای اجرا نداشت اما امروز فرصتی تاریخی برای تحقق صلح وجود دارد.

انور عشقی افزود: عربستان و اسرائیل به‌سادگی می‌توانند دشمنان مشترک را مشخص کنند.

او گفت: عربستان در صورتی که نتانیاهو به وعده خود عمل کند، کشورهای عربی را برای آغاز عادی سازی روابط با اسرائیل تشویق خواهد کرد. این امر بازتاب مثبتی بر روابطش با مصر و اردن و دیگر کشورها خواهد داشت.

انور عشقی گفت: عربستان به‌زودی کار احداث پل ارتباطی بین آسیا و آفریقا را آغاز و در منطقه تنگه تیران، منطقه تجارت آزاد ایجاد خواهد کرد.

او افزود: اگر اسرائیل طرح صلح عربی را در دستور کار قرار دهد، عربستان از اسرائیل دعوت خواهد کرد که در بازار آزاد شریک باشد و این فرصتی است برای کسب سودی هنگفت.

وی تصریح کرد: جهان مسئولان سعودی و اسرائیلی را در نشست‌های علنی خواهند دید و ریاض مؤثر خواهد بود.

انور عشقی در آوریل گذشته نیز گفته بود که اگر تل‌آویو طرح صلح عربی را قبول کند، ریاض سفارت خود در آنجا را بازخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در پاسخ به این سؤال "عربستان چه‌وقت سفارت خود در اسرائیل را خواهد گشود؟" گفت: شما باید این سؤال را از نتانیاهو بپرسید. اگر او طرح صلح عربی را قبول کند، ریاض فوراً سفارت خود در تل‌آویو را خواهد گشود.

انور عشقی 73ساله رئیس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه در جده عربستان و مشاور سابق بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در واشنگتن است.

بر پایه این گزارش، ناظران انور عشقی را به‌منزله کانال رسمی عربستان با اسرائیلی‌ها تلقی می‌کنند که مأمور پرونده روابط دو طرف می‌باشد.

منطقی نیست که ژنرال عشقی با مسئولان و کارشناسان اسرائیلی ملاقات و در اظهارات خود از نتانیاهو و قدرت و واقع‌گرایی او ستایش کند؛ بدون اینکه از دولت سعودی و سران آن نه‌تنها چراغ سبز بلکه دستور گرفته باشد.

انور عشقی پیشتر نیز در شبکه تلویزیونی رژیم اسرائیل ظاهر شد و از نتانیاهو ستایش کرد. او همچنین با دوری گولد مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل و از بارزترین مشاوران نتانیاهو چند بار ملاقات داشته است و تصاویر آنها درحال دست دادن و خوش‌وبش کردن با یکدیگر منتشر شده بود.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی روز جمعه گفت: طرح صلح عربی همچنان بهترین پیشنهاد برای حل و فصل درگیری اعراب و اسرائیل است و قابل تعدیل یا کاهش (سقف مطالبات) نیست.

طرح صلح عربی، مصوب اجلاس سران عرب در سال 2002 میلادی، خواهان تشکیل دو دولت براساس عقب نشینی رژیم اسرائیل به خط آتش‌بس قبل از سال 1967 میلادی و پایتختی قدس شرقی برای دولت فلسطینی در مقابل روابط طبیعی درقالب یک صلح فراگیر با این رژیم است.

این طرح همچنین خواهان دستیابی به یک راه حل عادلانه برای مشکل آوارگان فلسطینی است که براساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آن توافق صورت گیرد.

۱۳۹۵/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...