نسخه چاپی

محمد كرمی راد مطرح كرد:

تعبیر خرمشهرهای پیش رو، چراغ راه جوانان است

عکس خبري - تعبير خرمشهرهاي پيش رو، چراغ راه جوانان است

معنای فتح خرمشهر دقیقا این است كه دشمنان ما باور نمی‌كردند كه ما بتوانیم خرمشهر را پس بگیریم؛ صدام حتی كلید طلایی بصره را گذاشته بود تا اگر ما خرمشهر را بگیریم، آن را به ما بدهد؛ یعنی تا این حد مطمئن بود كه امكان فتح خرمشهر وجود ندارد. توصیه رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) به جوانان، یك توصیه راهبردی و كلیدی است؛ درواقع، این بیانات شیوا و زیبای ایشان، چراغ راه نسل‌های آینده است و این امید را به ارمغان می‌آورد كه همچنان كه در گذشته فتوحاتی داشته‌ایم، در عرصه‌های مختلف هم می‌توانیم به پیروزی و فتح دست پیدا كنیم.


اشاره: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است... شما هستید که این بارِ مسئولیت را بردوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است». این بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) است که طی آن، خرمشهرهای دیگر را وارد ادبیات سیاسی و فرهنگی کشور کردند. برای شناخت خرمشهرهای پیش رو، واکاوی و بررسی‌ها مفصلی باید صورت گیرد، که خبرنگار ما تلاش کرده است تا در گفتگو با محمد کرمی راد؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در حد وسع، این امر را تحقق بخشد. متن این گفتگو را پیش رو دارید.


 رهبر انقلاب اخیرا موضوع خرمشهرهای پیش رو را مورد توجه قرار دادند. به نظر شما، در چه عرصه‌هایی ممکن است ما خرمشهر یا خرمشهرهایی پیش رو داشته باشیم که نیاز به فتح آنها وجود داشته باشد؟
 توصیه مقام معظم رهبری به جوانان، در ارتباط با آینده است. ما در 37 سال پس از انقلاب، فتح الفتوحات زیادی داشته‌ایم؛ در عرصه علم و فناوری و در ارتباط با بعضی از علوم و دانش‌های استراتژیک که حساسیت‌های دنیای غرب، به‌ویژه آمریکا را به دنبال دارد ما به پیشرفت دست پیدا کردیم. ما در پنج دانش هسته‌ای، هوافضا، نانو تکنولوژی، رادیو تکنولوژی و ابر رایانه به پیشرفت دست پیدا کردیم؛ در راهبرد آمریکا، هر کشوری که به این پنج دانش دست پیدا کند، برای او یک کشور تهدیدکننده به حساب می‌آید. در همین مذاکرات هسته‌ای که 12 سال به طول انجامید، آنها ابتدا حاضر نبودند بپذیرند که ما حتی 10 عدد سانتریفیوژ داشته باشیم و می‌خواستند همان کاری که با لیبی و قذافی کردند و او را مجبور کردند تا سانتریفیوژهایش را از بین ببرد- که در نهایت منجر به سرنگونی خود قذافی هم شد- با ما بکنند؛ اما موفق نشدند و ما به چندین هزار سانتریفیوژ دست پیدا کردیم. خب این پیروزی و همه پیروزی‌های دیگری که از ابتدای انقلاب به دست آورده‌ایم، برای ما هزینه‌های مختلفی را در پی داشته است؛ مخصوصا از بعد از اشغال لانه جاسوسی که دانشجویان پیرو خط امام، توطئه آمریکایی‌ها را در همان اوایل انقلاب کشف کردند، بعد هم خنثی‌کردن کودتای نوژه، پیروزی در هشت سال دفاع مقدس، دورزدن تحریم‌هایی که از سال 58 آغاز شد، دستیابی به این فناوری‌های مهم و... هر کدام از این پیروزی‌ها، فتح‌هایی شبیه فتح خرمشهر محسوب می‌شوند. معنای فتح خرمشهر دقیقا این است که دشمنان ما باور نمی‌کردند که ما بتوانیم خرمشهر را پس بگیریم؛ صدام حتی کلید طلایی بصره را گذاشته بود تا اگر ما خرمشهر را بگیریم، آن را به ما بدهد؛ یعنی تا این حد مطمئن بود که امکان فتح خرمشهر وجود ندارد. توصیه رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) به جوانان، یک توصیه راهبردی و کلیدی است؛ درواقع، این بیانات شیوا و زیبای ایشان، چراغ راه نسل‌های آینده است و این امید را به ارمغان می‌آورد که همچنان که در گذشته فتوحاتی داشته‌ایم، در عرصه‌های مختلف هم می‌توانیم به پیروزی و فتح دست پیدا کنیم. جنگ فقط جنگ سخت نیست؛ قریب به بیست سال است که رهبر انقلاب مقوله جنگ نرم را مورد توجه قرار داده‌اند و تعبیراتی از قبیل شبیخون فرهنگی، خواص و عوام، خودی و غیر خودی، به کار برده اند و مخصوصا پس از فتنه 88 که ایشان به صراحت بیان فرمودند که در جنگ نرم، دشمنان کاری می‌کنند که گاهی اوقات تشخیص خودی از غیر خودی سخت می‌شود.


 آیا می‌توان این خرمشهرهای پیش رو را به عرصه اقتصاد هم تسری داد؟
 بله؛ جنگ اقتصادی از جمله مسائلی است که ما در پیش رو داریم و در این حیطه هم توجه معظم له به مسئله اقتصاد مقاومتی و تأکید بر تولیدات داخلی و عدم استقبال از کالاهای خارجی است. اقتصاد هم از جمله مسائلی است که ما باید بتوانیم در مقابل توطئه‌های دشمن، سربلند از آن بیرون بیاییم و به فتوحاتی شبیه فتوحاتی که در گذشته داشته‌ایم، برسیم. ما در زمینه فناوری هسته‌ای که برخی رژیم های سرسپرده مثل عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه و کشورهای غربی چون آمریکا و انگلیس به شدت با آن مخالفت کرده و ما را تحریم می‌کردند، ما به پیروزی‌های بزرگ رسیدیم و توانستیم به غنی سازی بیست درصد دست پیدا کنیم. در سایر عرصه‌ها از جمله اقتصاد هم می‌توانیم به چنین پیروزی‌هایی برسیم. البته دشمنان بیکار نخواهند نشست و ما تا می‌توانیم باید خود را مجهز کنیم و این از دستورات دینی ما است.


رهبر انقلاب در ادامه طرح موضوع خرمشهرهای پیش رو، به فعالیت‌های خودجوش جوانان اشاره‌ای هم داشتند. به نظر شما نقش این جوانان، در فتح خرمشهرهایی که پیش رو داریم چیست؟


در این باره به دو موضوع اشاره می‌کنیم؛ یک قسمت به مسئولین و دست اندرکاران فرهنگی مربوط می‌شود که باید اذعان و اعتراف کرد که متأسفانه کار چندان خاصی را از سوی آنها شاهد نیستیم؛ حتی از برخی سازمان‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی که مدعی و متولی این قضایا هستند، اقدام خاصی مشاهده نمی‌شود. یکی دیگر هم بحث کارهای خودجوش جوانان مؤمن و حزب اللهی است که جوشش حرکت‌هایشان هم از کانون‌های مساجد بوده است و مقام معظم رهبری روی این قسم از فعالیت‌های جوانان که به صورت خودجوش و گسترده در سطح کشور صورت می‌گیرد، تأکید زیادی دارند. خب این روزها شاهد دسترسی هرچه بیشتر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که فعالیت‌های فرهنگی را تحت پوشش خاص خود قرار داده‌اند، از طرفی دیگر شاهد تهاجم فرهنگی غرب و شرق علیه جوانانمان هستیم. جوانان ما و کسانی که فعالیت‌های خودجوش انجام می‌دهند، تا می‌توانند باید از این فضا، در راستای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کنند و مراقب تهاجم فرهنگی دشمن نیز باشند.

۱۳۹۵/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...