نسخه چاپی

آزمون اسلامی بودن احزاب

محمد مهدی اسلامی

تأکید امام خامنهای بر انقلابی بودن و شعارهای انقلاب؛ امر تازهای نیست. چه آنکه در انتخابات های گذشته و نیز در طول مسیر مذاکرات بارها از ضرورت پایبندی به اصول انقلاب اسلامی سخن گفتند و حتی از منظر مردم، عبارت «من انقلابیام» (1) مهمترین و بهیادماندنیترین جمله ایشان در سال 1391 (در دوره دولت قبل) شناخته شد.
اما این روزها تواتر کاربرد این عبارت و توصیه به آن چشمگیرتر از گذشته است و خبر از افزایش ضرورت اهتمام به آن دارد.
از دیدار با طلاب قم تا مجلس خبرگان رهبری، از سخنرانی در مراسم تجدید پیمان با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تا دیدار نخستین نمایندگان مجلس دهم و ... فراز مهمی از بیانات معظم له به «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن« اختصاص یافته است. ایشان خود دلیل این امر را نگرانی از برنامه این مقطع جنگ نرم دشمن برای نفوذ در مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری جهت تغییر باورهای مردم و تغییر محاسبات مسئولین اعلام نمودند.
شاید با یک مثال بتوان این دغدغه را بهتر تشریح کرد. روزنامه والاستریتژورنال، پرفروشترین روزنامه اقتصادی جهان که متعلق به امپراتوری رسانهای روپرت مرداک یهودیتبار است؛ هفته گذشته در مقالهای ریاست آیت الله جنتی بر خبرگان را مانع تحقق وعدههای مقامهای دولت اوباما برای نفوذ به مناسبات سیاست داخلی ایران از طریق برجام عنوان کرده و با اشاره به وظیفه خبرگان در انتخاب رهبر، نوشت: «یکی از مزایای مورد تبلیغ توافق هستهای با ایران این بود که این توافق به مرور، با قدرت بخشیدن به سیاستمداران میانهروتر، حکومت (ایران) را نرم خواهد کرد.» سپس با اشاره به سخنان ایشان درباره حفظ «انقلابی» بودن؛ چنین جمع بندی کرد که در ایران هنوز تندروها (بخوانید انقلابیون) مسئول هستند.
این مقاله اگرچه یک اعتراف به شکست است؛ اما بیان میدارد که دشمن تا چه اندازه به استحاله از درون نظام در مقطع فعلی طمع بسته است تا به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با حذف جهاد، نهیازمنکر، شهادت فیسبیلالله و ... اسلامی غیر انقلابی را جایگزین نماید.
این حساسیت سکاندار انقلاب اسلامی به حفظ هویت نظام، موجب حساسیت گسترده ای از سوی رسانه های جبهه مقابل و معاند شده است. تا آنجا که حتی برخی سعی بر وارونهنمایی از تعبیر «اسلام انقلابی» داشتند و آن را به گفتمانهای طرد شده از سوی انقلاب اسلامی همچون مارکسیسم نسبت دادند.
حال آنکه رهبری مقصود خود را به وضوح بیان کرده اند که «اسلامِ انقلاب، همانی است که انسان در قرآن کریم -در آیات متعدّد الهیِ قرآنی- مشاهده می کند.» (25 شهریور 1394)
شاخصهای این گفتمان اگرچه در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) مطرح شد، اما نیاز به تبیین مصداقی در مقاطع مختلف دارد. راه استخراج آن از رهنمودهای امام خمینی (ره) و البته نائب برحقش چیست؟ پیشتر از سوی امام خامنهای «روش و اسلوب اجتهادی» راه برداشت صحیح در این مسیر اعلام گردیده بود. «کار خیلى سادهاى نیست، اما روشن است که باید چه کار کنیم: یک کار اجتهادى است؛ اجتهادى است که از عهدهى شما جوانها برمىآید. بنشینند واقعا گروههاى کارى در زمینههاى مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفتههاى امام به دست بیاورند.» (7 مهر 1387)
اگر انتظاراتی که از یک حزب اسلامی برای تولید فکر، کانال کشی میان اعضا و صیانت از آرمانها - به عنوان بخشی از کارویژه آن - اعلام شده است را به یاد آوریم؛ احزاب اسلامی را باید یکی از اصلیترین موظفین به جهاد روشنگری در این مرحله حساس تلقی کرد. تا مطابق آیه کریمه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا» (2) سلاح جنگ نرم (3) در دست گرفته و به جهاد فراخوان شده از سوی ولی امر مسلمین بشتابند. جهادی که امام امت خود پیشقراول آن شده است. چه آنکه امام سجاد علیه السلام فرمودند «مبغوض ترین مردم نزد خداوند عزوجل کسی است که ادعای پیروی از امامی را دارد ولی در عمل به او اقتدا نمی کند.»
پی نوشت:
1- امام خامنه ای در 25 بهمن ماه 1391 در پاسخ به تقاضای مذاکره با آمریکا درباره دلایل مخالفتشان با چنین مذاکراتی، پس از بیان نکات مختلف فرمودند « من دیپلمات نیستم، من انقلابیام، حرف را صریح و صادقانه میگویم.»
2- ترجمه آیت الله مکارم شیرازی: ای کسانی که ایمان آوردهاید! آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید و در دستههای متعدّد، یا بصورت دسته واحد، (طبق شرایط هر زمان و هر مکان،) به سوی دشمن حرکت نمایید! (سوره نساء آیه 71)
3- «حذر» بر وزن «خضر» به معنى بیدارى و آماده باش و مراقبت در برابر خطر است و گاهى به معنى وسیله اى که به کمک آن با خطر مبارزه مى شود نیز آمده است. برخی آن را سلاح جنگی و برخی آن را هر نوع سلاح ممکن اعم از مادی و معنوی ترجمه کرده اند.


۱۳۹۵/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...