نسخه چاپی

پرونده تخریب كنندگان عجیب ترین سنگ یك میلیون ساله به كجا رسید؟

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: پرونده تخریب کنندگان سنگ چهره ایران برای بررسی دقیق تر به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

ماجراي تخريب سنگ چهره ايران به 7 ماه پيش بر مي گردد.درست زماني كه 3 نفر از اهالي شهرستان چرام به قصد گرفتن عكس يادگاري از اين ميراث طبيعي بالا مي روند و به دليل آنكه قسمت هاي پائيني اين سنگ آسيب جدي ديده بود اين ميراث طبيعي به طور كامل تخريب مي شود و بخشي از اين سنگ نيز برروي پاي يكي از اين افراد مي افتد و وي را راهي بيمارستان مي كند.
سنگ چهره يا برد چهره در روستاي مه گردي از توابع بخش سرفارياب يكي از جاذبه هاي طبيعي چندصدساله شهرستان چرام در استان کهکیلویه و بویر احمد محسوب مي شد كه آبان سال گذشته به دست 4 نفر از گردشگران و افراد محلي تخريب شد. اين سنگ كه بر فراز صخره اي به ارتفاع 1800 متر از سطح زمين واقع شده بود همواره مورد استقبال چشمگير گردشگران داخلي و خارجي قرار داشت به طوري كه طبق آمار ارایه شده از سوی ميراث فرهنگي شهرستان چرام به طور متوسط هفته اي هزار نفر از اين سنگ عجيب و خارج العاده ديدن مي كردند.
اين سنگ در فاصله 100 متري از روستاي مه گردي واقع شده كه سنگ بزرگي به ابعاد 5/1 در 3 مترمربع و به وزن 10 تن برروي سنگ كوچكي به ارتفاع 80 سانتي متر قرار داشته و به دليل شكل ظاهري سنگ كه از نماي دور شباهت بسياري به انساني كه بر فراز كوهي ايستاده است، داشت به نام سنگ چهره ناميده مي شد كه به دليل ايستايي اش در لبه پرتگاه، نماد استقامت و بردباري انسان را نيز تداعي مي كرد.
این اثر طبیعی که به گفته باستان شناسان قدمتش به یک میلیون سال قبل برمی گشت به عنوان نماد گردشگری چرام معروف بود اما هم اینک دیگر وجود ندارد و چنانچه گردشگری بخواهد نمونه این اثر تاریخی و طبیعی را ببیند باید به ایالت مانتایا در آمریکا سفرکند.
اين اثر طبيعي به رغم ویژه گی های متعددی که داشته نه تنها در فهرست ملی قرار نگرفت بلکه حفاظت و مراقبت اصولی هم ازآن نمی شد و دست آخر هم با سهل انگاری و شیطنت چند گردشگرنما برای همیشه نابود شد. .
با اینکه سال گذشته از سوی سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان چرام اعلام شد تخريب اين اثر طبيعي به صورت كاملاً عمدي صورت گرفته است به طوري كه جاي پتك و چكش در اطراف و روي اين سنگ ديده مي شود در حال حاضر و با گذشت بیش از هفت ماه کارشناسان مربوطه بر این باورند که تخریب سنگ چهره اتفاقی و هیچ عمدی هم نبوده است .
به گفته کارشناسان و طبق بررسي هاي به عمل آمده، سنگ چهره به كلي نابود شده و احتمال بازسازي آن وجود ندارد چرا كه وضعيت طبيعي اثر از بين رفته است.
در اين رابطه قاسم قائدي به خبرنگار ما مي گويد: با اينكه حكم دادگاه مبني بر عمدي نبودن اقدام گردشگران صادر شده، اما قرار است پرونده در دادگاه تجديدنظر مورد بررسي قرار گيرد.
وي اضافه مي كند: متاسفانه در هنگام وقوع اين اتفاقات، شايعات متعددي منتشر شد كه مي توان به تخريب سنگ چهره به بهانه يافتن گنج اشاره كرد.
قائدي با رد چنين شايعاتي، ادامه مي دهد: طي تحقيقات گسترده باستان شناسي كه در شعاع 500 متري از سنگ چهره انجام شد، شواهدي مبني بر حفاري غيرمجاز مشاهده نشد.
وي مي گويد: اين منطقه بافت صخره اي دارد و امكان حفاري هم نيست.
در بازنگري هاي زمين شناسي، سنگ چهره دچار فرسايش و تخريب طبيعي بوده و با فشاري كه از وزن گردشگران برروي آن ناشي شده، شكسته است.
سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان چرام با بيان اينكه متاسفانه در زمان وقوع اين حادثه، اظهار نظرات متفاوت و گاهاً بي اساسي هم صورت گرفت، اضافه مي كند: 4 نفري كه در رابطه با اين پرونده دستگير شدند سوگند ياد كردند كه تنها براي عكاسي از اين يادمان طبيعي به محل رفته اند و تخريب آن عمدي نبوده است.
قائدي مي افزايد: اين چهار نفر از اهالي بخش سرفارياب بوده و هم اينك نيز به قيد ضمانت آزاد هستند و در انتظار حكم دادگاه تجديدنظر به سر مي برند.
وي در ادامه اين گفت وگو با تاكيد بر اينكه سنگ چهره نماد گردشگري شهرستان چرام محسوب مي شد، مي گويد: به دليل صعب العبور بودن منطقه و نبود راه دسترسي مناسب براي تردد خودروها به محل، امكان مرمت و يا بازسازي اين نماد وجود ندارد.
وي ادامه مي دهد: سنگ چهره يكي از ميراث طبيعي استان محسوب مي شد كه به دليل سهل انگاري اهالي بومي منطقه براي هميشه نابود شد و چنانچه بتوان طرحي نيز براي بازسازي آن اجرا كرد باز هم حالت طبيعي سنگ از بين خواهد رفت و به نظر نمي رسد كه جلوه مناسبي هم داشته باشد.قائدي مي گويد: در حال حاضر برنامه اي براي بازسازي اين سنگ نداريم و در انتظار راي دادگاه تجديدنظر هستيم.

۱۳۹۵/۳/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...