نسخه چاپی

اختصاصی نما

توصیه های غذایی مربوط به ماه مبارك رمضان

عکس خبري -توصيه هاي غذايي مربوط به ماه مبارک رمضان

روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یكی از موارد مهمی است كه لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممكن است عوارضی حاصل شود كه یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب كنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن گردد.

ماه برکت ز آسمان می آید صوت خوش قرآن و اذان می آید
تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه تبریک،بهار رمضان می آید
در ماه پر فیض و برکت رمضان مهمترین کار بعد از دعا و مناجات و توبه به درگاه الهی و استفاده از نعمات بی بدیلش، مراقبت از خود در این ماه و در این گرمای طاقت فرسای تابستان است. رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.
در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی سه مرحله سحر، افطار و شام می باشد که لازم است کاملاً از هم مجزا باشند. دو زمان سحر و افطار تقریباً مشخص شده است. در سحر لازم است که طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد. یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه به ناراحتی های معده و روده دچار خواهند شد.
نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت. نبایستی بدون درنظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد. صرف افطار می بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید.فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.

 موارد زیر در موقع سحری خوردن پیشنهاد میشوند:

خوردن غذا های اصلی با در نظر گرفتن حجم آن، شرایط جسمی ، سنی، وضعیت های خاص روزه گیر و یا داشتن بیماری اشکال ندارد. بایستی از چندین نوع غذای پختنی استفاده کرد. از میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، و نوشیدنی های سالم و چای های گیاهی متعدد که به منظور های مختلفی وجود دارند استفاده کنید. خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که تولید اسید می نمایند کنترل نمایید مثل: انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر ، روغن ها وسرکه. از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید و از خوردن آب قبل از خوردن سحری خودداری کنید و همچنین از خوردن نوشابه های قند دار نیز در وقت سحر جلوگیری کنید.


 در وقت افطار این نکات را رعایت کنید:

غذا های افطار نباید شامل غذا های اصلی، حجیم وسنگین باشد زیرا معده مدتی خالی بوده و نبایستی به یکباره آنرا به فعالیت وا داشت. ابتدا با مقداری آب گرم و خرما، خوردن را آغاز کنید. خوردن مقداری کمی آش بدون حبوبات توصیه می شود. از غذا های بدون چربی در افطار استفاده نمایید. از خوردن آجیل جات، بستنی، چیبس، گوشت جات، پنیر، ماست وشیر پر چرب در افطار بپرهیزید. در خوردن نوشیدنی اصراف نکنید زیرا مانع شام خوردن خواهد شد.


نکاتی که باید در وقت شام رعایت کرد:
 سعی کنید بین افطار و شام فاصله کوتاه باشد. قبل از شام آب میل نکنید. اگر حجم غذا ی شام بیش از حد باشد، هم خواب را تحت تاًثیر قرار میدهد ، هم مانع خوردن غذادر سحر خواهد شد و هم تکرار آن باعث سوء هاضمه و بروز بیماری های گوارشی خواهد شد.حجم شام باید آنقدر کنترل شده باشد که جلو خوردن میوه جات را نگیرد. اگر بعد از شام قصد خوردن تنقلات را دارید، از قبل میزان شام را کنترل نمایید. آنچه در مورد خوردن سحری قابل ملاحظه است ، در مورد شام هم صادق است.
امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر خدا به هنگام افطار، با حلوایی آغاز می کرد و بدان روزه می گشود واگر نمی یافت با چند خرما و اگر نیز یافت نمی شد، با آب نیم گرم. آنگاه می فرمودند این موارد معده و جگر را پاک می کند و سر درد را از میان می برد.
رسول خدا (ص) فرمودند: اگرکسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشاید و اگر خرما ندید با آب، چراکه آب پاک کننده است.

با نمک افطار باز کنید و سپس شروع افطار آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا عسل میل کنید
آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شوید و شستشوی ابتدایی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود.

۱۳۹۵/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...