نسخه چاپی

تنها دغدغه دولت توافق با آمریكا بود

یك كارشناس سیاسی آمریكایی‌ها را قابل اعتماد ندانست و گفت: دوستان ما در دولت هیچگاه نفهمیدند طراحی طرف مقابل چیست، تنها دغدغه آنها رسیدن به توافق با آمریكا بود و كاری نداشتند كه این توافق تحریم‌ها را لغو می‌كند یا نمی‌كند.

به گزارش نما ، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس در خصوص اظهارات اخیر سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست حامیان جهانی یهود و ثبات‌زدا خواندن رفتارهای ایران اظهار داشت: خانم رایس وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دوره جمهوری‌خواهان بود، ولی اگر به اظهارت دیروز وی نگاه کنیم، اهداف صحبت‌های رایس با تیم اوباما که دموکرات هستند، اختلافی ندارد.

وی افزود: هدف دولت دموکرات اوباما با هدف دولت جمهوری‌خواه بوش تفاوتی ندارد و همان است که رایس گفته یعنی ایجاد دردسر، تحریم، فشار اقتصادی و سیاسی برای ایران و هدف نهایی آنها سرنگونی جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه در قدم اول هدف آمریکا تغییر رفتار و سپس سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کرد: دولت بوش و اوباما اختلاف تاکتیک داشتند، کاری که رایس در زمان خود می‌کرد این بود که می‌گفت ما تا زمانی که ایران غنی‌سازی خود را متوقف کند با ایران مذاکره نخواهیم کرد که البته این نظر در اواخر دولت بوش عوض شد و دولت بوش هم می‌خواست همان مسیر اوباما را در پیش بگیرد که دیگر دوره آن تمام شد.

ایزدی ادامه داد: کاری که اوباما و تیمش کرده‌اند این است که برای رسیدن به اهداف خود راهی را پیدا و طراحی کرده و نقشه کشیده‌اند و الان اگر به اظهارات مقامات آمریکایی نگاه کنیم می‌بینیم که آنها از روند ایجاد شده راضی هستند.

وی با اشاره به بلوکه شدن پول‌های نفتی ایران در زمان اوباما تصریح کرد: آمریکایی‌ها داستانی را در حوزه مذاکره با ایران درست و برجام را تصویب کردند، اما وضعیت همان وضعیت است و عملا ما به پول‌های وعده داده شده نرسیدیم و جان کری گفت حتی 3 میلیارد هم به دست ایران نمی‌رسد و و رئیس کل بانک مرکزی هم این را تکرار کرد که در عمل هیچ چیز دست ایران را نگرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر در عمل، نه بر روی کاغذ، سیاست‌های دوره بوش و اوباما را با هم مقایسه کنیم می‌بینیم که اهداف و نتایج یکسانی را دارند، اظهار داشت: چه بسا در دوران اوباما سیاست‌های آمریکا موفق‌تر هم بوده است و با وجود اینکه روی کاغذ، در بند 4 پیوست 2 برجام، اعلام کردند که پول‌های ایران را می‌دهند، اما در عمل ندادند و در عمل در نقل و انتقالات مالی مشکل ایجاد کردند.

ایزدی خاطرنشان کرد: حرف‌های رایس این درس را برای ما دارد که افرادی که امکان حضور در هیأت حاکمه آمریکا را پیدا می‌کنند، چه جمهوری‌خواه چه دموکرات هدفشان یک چیز است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در مقابل سیاست‌های آمریکا هوشمندی به خرج دهند، گفت: این هوشمندی باید از طرف مسئولان ما وجود داشته باشد که نقشه و طراحی طرف مقابل را درک و براساس آن نقشه ریخته و برنامه‌ریزی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دوستان ما در دولت هیچگاه نفهمیدند طراحی طرف مقابل چیست، تنها دغدغه آنها رسیدن به توافق با آمریکا بود و کاری نداشتند که این توافق تحریم‌ها را لغو می‌کند یا نمی‌کند. البته دوست داشتند که تحریم‌ها لغو شود ولی به گونه‌ای مذاکره نکردند که در انتها این اتفاق بیفتد.

ایزدی با بیان اینکه دولت به خطوط قرمز رهبری و نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور که شروط اجرا و پذیرش برجام در آن ذکر شده بود، توجه نکردند، عنوان کرد: بی‌توجهی به خطوط قرمز منجر به وضعیت فعلی شده است که تقریبا هیچ چیز در برجام دست ما را نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه از اظهارات رایس باید نتیجه بگیریم که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، گفت: در خود آمریکا در نظرسنجی‌ای که اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده است، 90 درصد مردم آمریکا به دولتمردان این کشور اعتماد ندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با طرح این سوال که چرا عده‌ای در داخل کشور باید جزو 10 درصد اعتمادکننده به دولت آمریکا قرار بگیرند؟ گفت: با سابقه‌ای که آمریکایی‌ها نسبت به ما دارند چطور شده است که عده‌ای درون دولت به دولتمردان آمریکایی اعتماد کرده‌اند.

ایزدی اظهار داشت: دولت آمریکا هدفش تغییر رفتار جمهوری اسلامی است و هر دولتی در این کشور سرکار بیاید، همین حرف‌های رایس را تکرار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نخبگان سیاسی کشور از هر تفکری نسبت به آمریکا به یک اجماع برسند که آمریکا چه موجودی است، خاطرنشان کرد: با اتفاقات رخ داده بعد از مذاکرات ما متوجه شده‌ایم آمریکا چه موجودی است و مسئولان باید با شفافیت در مورد عملکرد آمریکا صحبت کنند.

۱۳۹۵/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...