نسخه چاپی

اعلام خطر شكل‌گیری مجلس جزیره‌ای

عکس خبري -اعلام خطر شکل‌گيري مجلس جزيره‌اي

عضو شورای مركزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینكه در صورتی كه مجلس آینده جزیره‌ای باشد بدترین مجلس شكل می گیرد.

به گزارش نمانیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام محسن کازرونی عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه روحانیت مبارز، امام جمعه کرج و مدرس درس خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه تهران و کرج از سال ۱۳۷۵ است. وی از طرف جامعه روحانیت در فهرست جبهه متحد اصولگرایان وارد شد.

امام جمعه شهرستان کرج در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص رویکرد مردم در انتخابات آتی به گروه های اصولگرا گفت: نظرسنجی‌ها نمایانگر این واقعیت است که اقبال به جبهه اصولگرایان از سایر فهرست های اصولگرایی بهتر است، البته نظرسنجی‌ها هم قابل تغییر است و شاید هم کامل نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه داستان شکل گیری جبهه متحد به حدود یک سال و نیم قبل بر می‌گردد، اظهار داشت: حدود یک سال پیش تهیه منشور اصولگرایی در جامعه مدرسین و با حضور آیت‌الله یزدی و مهدوی کنی کلید خورد، بعد از 8 ماه این ضوابط آمده شده و تحت عنوان منشور اصولگرایی منتشر شد. متکفل این داستان جامعتین بودند.

وی در خصوص نقش آیت الله مصباح یزدی در تدوین این منشور گفت: محور تهیه منشور اصولگرایی آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی بودند و نقش بیشتر را آیت‌الله مهدی داشت چون ایشان به جامعه مدرسین مراجعه کرد شخص ثالثی در این میان مطرح نبود البته آیت‌الله مصباح عضو جامعه مدرسین است.

وی افزود: این منشور برای وسیع‌تر کردن دایره اصولگرایی و تبیین شاخص‌های اصولگرایی به صورت ملموس و عینی تبیین شد.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: جلوگیری از برخی افراطها و مشخص شدن تفاوت های جریان انحرافی و جریان اصولگرایی یکی دیگر از علل تبیین منشور اصولگرایی بود ، آیت‌الله مهدوی کنی برخی افراد را اصولگرا می دانستند اما متاسفانه برخی تندروها آن ها را جزو فتنه‌گران و خارج از دایره اصولگرایی می‌دانستند. آیت‌الله مهدوی کنی تعریف می‌کردند که با یکی از این تندروها صحبت می‌کردند که این تنگ نظری‌ها، این بستن قافیه‌ها که همه نیروها را ریزش بدهیم با مشی امام و رهبری نمی‌خواند و با این روش علی می‌ماند و حوضش. اما آن فرد تندرو اصرار داشته به هیچ عنوان نمی تواند در مجلسی حضور داشته باشد که بعضی افراد ریاست آن را عهده دار هستند.

آیت الله مهدوی اعتقاد داشتند باید روحانیون بیشتری در مجلس نهم حضور داشته باشند

وی در ادامه گفت: بعد از این مرحله وارد تعیین مصادیق شدیم. آیت‌الله مهدوی اعتقاد داشتند که این انتخابات مهم است و می‌فرمودند ما باید تلاش کنیم. روحانیون بیشتری در مجلس حضور داشته باشند حتی استدلال می‌کردند که در مجلس اول حضور روحانیون چه کیفیت و وزن خوبی داشت وهرچه ادامه یافت از آن وزن کاسته شد و ضعیف شد. بر این اساس پیشنهاد داده شد 4 نفر ازلیست جامعه مدرسین و 4 نفر از جامعه روحانیت در لیست تهران حضور داشته باشند تا 8 روحانی در لیست تهران حضور داشته باشند. در مرحله بعد قرار شد این افراد در جامعتین انتخاب شوند اسامی در جامعه روحانیت مبارز برای رای‌دهی خوانده شد. در آن اسامی آقای ابوترابی، مصباحی مقدم، تقوی و بنده بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: وقتی که اسم من را خواندند گفتم نظری ندارد چون هم امام جمعه کرج هم مجلس خبرگان و هم فضاهای بدخلقی، بی‌تقوایی انتخاباتی را دیده بودم.آقای مهدوی فرمودند بگذارید رای‌گیری کنیم شاید رای نیاوردید. در آن جلسه از 17 نفر حاضر در آن جلسه 16 نفر به من رای دادند.علیرغم مخالفت‌های من آقای نقوی گفتند که جامعه نظرش این است که جنابعالی ثبت نام کنید اما من ثبت نام را مشروط کردم که اگر نیازی به حضورم نبود انصراف دهم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی نظرشان این بود که لیست فراگیر باشد تا از تعدد لیست‌ها جلوگیری شود، افزود: نگاه اول روی 8 نفر بود اما در مراحل ثبت نام برخی آقایان مدارکشان تکمیل نبود و از آن 8 نفر در همان ابتدا 3 نفر به مشکل برخوردند و هرچه جلوتر رفتیم افراد بیشتری حذف شدند و عملاً به 4 روحانی رسیدیم که نسبت به هدف اولیه نصف شده بودند.قرار بود برخی روحانیونی که در جامعه نیستند از روحانیون آزاد در لیست بیایند که البته آن یکی و دو نفری که در نظر گرفته شده بودند به مشکل خوردند. بنابراین قافیه برای انصراف ما تنگ‌تر شد چون عملاً کسی نبود.
حجت الاسلام کازرونی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح نسبت به ترکیب فهرست جبهه پایداری و عدم حضور برخی چهره‌ های اصولگرا که زاویه آنها با انحراف و فتنه مشخص شده بود در فهرست جبهه پایداری گلایه شدید داشتند، گفت: آیت‌الله مصباح به همین دلیل در حال تهیه بیانیه‌ای بودند که اعضای جبهه پایداری رفتند و التماس کردند و جلوی این کار را گرفتند.

کازرونی عنوان کرد: عضو فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان گفت: اخلاق انتخاباتی در این مقطع بسیار بد بود. اصلاً تصور نمی‌کردیم اصولگرایان ارزشی این طور رفتار کنند یک وقت افراد یک برگ یا شاخه‌ را می‌شکنند اما اینها با انتشار بولتن علیه آیت‌الله یزدی و آیت الله مهدوی کنی درصدد خرد کردن تنه‌های اصلی هستند. گاهی مدعی شدند ما کسی را تخریب نکردیم اما باز خودشان مدعی شدند ادبیات ما در این بولتن خوب نبود به راحتی می‌توان با ادبیات بد افراد شاخص را تخریب کرد.

امام جمعه کرج اظهار داشت: قبل از این که آیت‌الله مهدوی رئیس مجلس خبرگان شوند مثل ما عضو خبرگان بودند وقتی در دیدار ما با خبرگان آمدند آقا با تمام قامت بلند شدند و تا زمانی که ایشان نشستند آقا نشست روی صندلی بنابراین اگر محور ما مقام رهبری، حرکات و سخنان ایشان است باید پایبند هم باشیم و شخصیت افراد مورد احترام رهبری را حفظ کنیم.

رسما از شاگردان آیت الله مصباح نبودم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به دلیل انتساب فهرست پایداری به آیت‌الله مصباح خیلی‌ها فکر می‌کردند که شما از طریق این فهرست در انتخابات مجلس شرکت کنید گفت: من نزد آیت‌الله مصباح حضوری درست نخواندم اما از نوارهای فلسفه ایشان استفاده کردم. البته یکی دو بار بر همین مباحثه فلسفی ملاقات داشتیم اما رسماً جزو شاگردان ایشان نبودم من حدود 17 سال شاگرد آیت‌الله جواد تبریزی بودم اما ارادتم به آقای مصباح محفوظ است اما در برخی موارد، سلایق آیت‌الله مهدوی کنی بیشتر برای من الگو است.در قصه خبرگان هم منظورم در همین حد شاگردی بوده است. بنده من از نظر خلق و خوی اعتدال، آرامش و متانت آیت‌الله مهدوی را الگو می دانم مشی سیاسی و فکری ایشان را در اولویت قرار می‌دهم.

مجلس شورای اسلامی از حضور کسانی که اجتهاداً با فقه آشنا باشند تقریباً محروم است

حجت الاسلام کازرونی در خصوص علت حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی از حضور کسانی که اجتهاداً با فقه آشنا باشند تقریباً به جز یکی دو مورد محروم است. این مورد باعث تصویب قوانین می‌شود که مشکل تناقض با اسلام دارد که به شورای نگهبان رفته و برمی‌گردد و این مشکل وقت مجلس را می‌گیرد. اگر مجتهدین وارد مجلس شوند مشکلات شرعی قوانین حل می‌شود و خدمت بزرگی به مملکت و جریان قانون‌گذاری است. اگر برخی فقهای مجلس خبرگان در مجلس حضور داشته باشند برای رایزنی با فقهای شورای نگهبان در رابطه با بعضی قوانین هم مفید است. با حضور روحانیونی که اجتهادا با فقه آشنا هستند در مجلس شورای اسلامی، موضع‌گیری‌های فراکسیون روحانیون هم کارشناسی‌تر و پررنگ ‌تر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که با حضورتان در مجلس نگران نیستید که جایگاه اجتماعی‌تان میان جوانان و مردم صدمه ببینند گفت: اگر انسان براساس وظیفه شرعی و مراقبت‌هایی که برای هر فردی لازم است وارد مجلس شود این مشکل به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال اگر گروه خواست تصمیمی بگیرد که با مبانی فرد همخوانی ندارشت نباید به صرف اینکه به فلان جبهه وابسته است از این تصمیم پیروی کند این کار به جایگاه فرد لطمه می‌زند اما اگر در عین اینکه از فواید جمع بهره می‌برد این تعلقات گروهی و حزبی فرد را از مسیر خارج نکند خداوند به انسان کمک می‌کند و نه تنها این پست به محبوبیت فرد لطمه نمی‌زند بلکه شاید آن را افزایش هم بدهد.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی تعبیری دارند "که برخی فقط من را برای تقدیس می خواهند مثلاً بگویند به به چه آقای خوبی اما این آقای خوب باید به میدان بیاید و تلاش کند"، اظهار داشت: شاید هر کسی جای آیت‌الله مهدوی بود با این سن و سال و موقعیت در صحنه سیاسی حضور پیدا نمی‌کرد اما ایشان معتقدند اصولگرایان به یک سایه و پناهی نیاز دارند این موقعیت‌ها باید استفاده شود.

عضو مجلس خبرگان در خصوص نقش نظارتی مجلس گفت: در جلسات جامعه روحانیت مبارز به خاطر حضور آقای پورمحمدی رئیس بازرسی کل کشور بحث مفصلی در مورد فساد اخیر صورت گرفت. آقای پورمحمدی معتقد بود ما در این رابطه هشدارهای لازم را به دستگاه های نظارتی داده‌ بودیم.

برخی نمایندگان به خاطر منافع حوزه انتخابیه شان از نظارت چشم پوشی و یا غفلت کردند

وی افزود: متاسفانه برخی نمایندگان به جای اینکه شأن‌های قانون گذاری و نظارت را رعایت کنند شأن یکی از شعب اجرایی کشور برای جذب امکانات برای حوزه انتخابیه‌شان را به خود گرفته‌اند. این مشکل بعد نظارت را زیر سئوال می‌برد زیرا نماینده در این مسیر اگر خطایی هم ببیند به خاطر منافع حوزه انتخابیه اش چشم پوشی می کند با این نگاه نظارت یا انجام نشد یا در برخی موارد از نظارت چشم پوشی و غفلت شد.

کازرونی ادامه داد: در مجموع مجلس هشتم را در بعد نظارت توفیق‌مند می‌بینیم اما در بعد قانون‌گذاری و نظارت می‌توانست بهتر عمل کند. اگر آن هشدارهایی که ما بعد از کشف اختلاس مکتوباتش را دیدیم علنی می‌شد در رسانه‌ها منعکس می‌شد شاید این مسایل پیش نمی‌آمد و یا مردم متوجه می‌شدند این ها در انجام وظیفه خود کوشا بوده اند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در خصوص انتقاداتش به دولت گفت: انتقاد به دولت بدون تردید وارد است چون امکان خطای انسان وجود دارد مخصوصاً اگر فرد به قدرت و ثروت دست پیدا کند و اگر مراقبت نشود امکان انحراف وجود دارد. اما دو مسئله وجود دارد اول اینکه در بیان انتقاد باید واقعاً عیب را عیب تلقی کرد. اگر خوبی‌های وجود دارد ضمن تبیین خوبی‌ها انتقادات بیان شود. مقام معظم رهبری هم بر این نکته تاکید داشتند فرمودند خوبی‌ها را بیان کنید، نقص‌ها و بدی‌ها را هم بیان کنید.

در بیان انتقادات به دولت نباید به دنبال انتقام گیری بود

وی افزود: کیفیت بیان نقد خیلی مهم است. به عنوان مثال وقتی ما جایی درس و بحث می‌کنیم کسانی که نقد می‌کنند دو نوع برخورد می‌کنند یک عده طوری نقد می‌کنند که خستگی درس و بحث بر تن ما می‌ماند و احساس می‌کنیم یک ساعت و دو ساعت‌ وقتمان تلف شده بنابراین برای نقد فرد، باید اول خوبی‌هایش را بیان کرد. چون ما نمی‌خواهیم انتقام بگیریم ، در برابر دشمن که قرار نداریم. دولت بالاخره کارهای مثبت و خدماتی داشته و باید از اقدامات مثبتش تشکر کرد. من در جایگاه نماینده ولایت فقیه در کرج همیشه این نگاه را رعایت کردم من از نزدیک شاهد زحمت‌های استاندار کرج هستیم و از زحمت‌هایش تشکر می‌کنم اما به موقع نقد هم می‌کنم سعی می‌کنم انتقادات خود را وجیه و محترمانه بگویم و در مقابل ایشان انتقادات را قبول می‌کند. اگر در انتقاد به دولت هم این شیوه رعایت می‌شد این مشکلات شاید به وجود نمی‌آمد البته دولت هم باید جایگاه مجلس را در بیان نظراتش در نظر بگیرد. در ادبیات و دین ما هم آمده اگر کسی اشتباه می‌کند شما نباید شخصیت فرد را خرد کنید خطاهایش را نقد کنید باید منکر را نهی کرد نه فاعل منکر را.

تیغ شورای نگهبان در اصولگرایان اثر کرد

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در خصوص رد صلاحیت های اخیر اظهار داشت: از طایفه اصلاح طلبان معتدل مجلس شاید یک نفر رد صلاحیت‌شد در حالی که تیغ شورای نگهبان در اصولگرایان شدیداً اثر کرد. در اجلاس آینده مجلس خبرگان از آیت الله جنتی به دلیل تایید صلاحیت معتدلان اصلاح طلب تشکر خواهم کرد.

وی افزود: اصلاح طلبان معتدل اعلام کردند که به تعداد کرسی‌های مجلس نامزد معرفی خواهند کرد این امر موجب خواهد شد انتخابات رقابتی برگزار شود.
خطر ترکیب مثلثی یا جزیره ای مجلس نهم
امام جمعه کرج در خصوص ترکیب مجلس آینده اظهار داشت: مجلس نباید یک دست باشد باید منتقدان هم به مجلس راه یابند اما مجلس باید یک حد نسابی را داشته باشد که آن حد نساب در مقاطع حساس بتواند به تصویب قانون برسد، خطری که برای مجلس آینده وجود دارد این است که اصولگرایان یا هر طایفه دیگر حد نساب لازم را کسب نکنند و مجلس مثلثی به وجود آید که این مجلس حد اکثریت ندارد و به همین دلیل در مقاطع حساس که باید تصمیمات مهم گرفته شود فشل می‌شود. این خطر بزرگی است به همین دلیل است که بزرگان اصولگرا تلاش می‌کردند اصولگرایان را زیر یک پرچم وارد انتخابات کنند.

کازرونی با بیان اینکه در صورتی که مجلس آینده گروه گروه یا جزیره‌ای باشد بدترین مجلس شکل می گیرد اظهار داشت: این خوف و خطر برای مجلس آینده وجود دارد که برای تصمیم گیری در مقاطع حساس اکثریتی در مجلس وجود نداشته باشد که با آن تصمیم همراه باشد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه اظهار داشت: فهرست جبهه متحد اصولگرایان نتیجه کار جمعی است. در جلسات جامعه روحانیت مبارز در این رابطه خیلی بحث شد بعضی اعضای جامعه که در فهرست جبهه متحد قرار نگرفتند انتقاداتی را با لحن شدید مطرح می‌کردند ولی آقای تقوی و ابوترابی در توضیحاتی که دادند بر این نکته تاکید کردند که ما همه تلاش خود را کردیم اما بالاخره یک کار جمعی است و نظرات افراد تاثیرگذار است. آقای مهدوی کنی هم اعلام کردند تصمیم جمعی است و ما به این فهرست پایبند هستیم.

وی با بیان اینکه به خاطر نظر جمع فهرست جبهه متحد را به طور کامل می پذیرم اظهار داشت: جامعتین در بیانیه‌ خود فهرست جبهه متحد را مورد تایید قرار دادند به نظر من این تایید یک حجت شرعی برای این فهرست است.
امام جمعه کرج در خصوص ادامه مسئولیت هایش در استان البرز در صورت ورود به مجلس آینده گفت: من در کرج به جهت اینکه امام جمعه هستم نمی توانستم کاندید شوم باید استعفا می‌دادم اما با کاندیدا شدنم از تهران این مشکل از بین رفت. من مدت‌هاست که می‌خواهم از کرج خداحافظی کنم یک سال پیش نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم حضوری هم رفتم و از ایشان خواهش کردم با استعفای بنده موافقت کنند اما تا کنون موافقت نشده است.حضور در این سه مسئولیت تنافی ذاتی با یکدیگر ندارد البته کار با این مسئولیت سخت است. یکی از دلایلی که باعث شد من در این صحنه حضور داشته باشم اصرارهای آیت‌الله مهدوی کنی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با احتمال حضورش در لیست های دیگر اصولگرایی گفت: در جامعه روحانیت این بحث مطرح شد به خصوص در رابطه با دوستانی که در فهرست جبهه متحد قرار نگرفته بودند. جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که در جلسه شور جبهه متحد مصوب شده که اعضای فهرست جبهه متحد نباید به سایر فهرست‌ها تعهد دهند اما صرف اینکه نامشان در فهرست‌های دیگر وجود داشته باشد بلامانع است.

جبهه پایداری شاید چشم بر انتقادات ببندد اما جبهه متحد انتقادات را به جا بیان می‌کند

وی افزود: بنده به خاطر اینکه نماینده رهبری در البرز و امام جمعه کرج هستم و تعامل با دولت داشته و با این جایگاه بسیاری از مشکلات استان راحل می‌کنم بنابراین جایگاهم با نمایندگانی که فقط در مجلس هستند خیلی متفاوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به خاطر اینکه این دوستان صدای ملت شاخص شان انتقاد از دولت بود قبول نکردم که در فهرست آنها حضور یابم اظهار داشت: حتی نام منتقدین دولت را نمی‌پسندم چون گویا تمام وجه و همت این فهرست انتقاد از دولت است. با اصل انتقاد مخالف نیستم تفاوت اصلی جبهه پایداری و جبهه متحد همین جاست . جبهه پایداری شاید چشم بر انتقادات ببندد اما جبهه متحد انتقادات به جا را بیان می‌کند اما شاخص کردن این مسئله شاید برای نماینده ایرادی نداشته باشد اما برای جایگاه من مضر است.

وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما ایجاد ائتلاف جدید از طرف کسانی که در فهرست جبهه متحد قرار نگرفتند رفتار منطقی است تصریح کرد: صرف اینکه کسی در فهرست جبهه متحد قرار نگرفت انشعابی ایجاد کند درست نیست. اما من در عین اینکه به تصمیم جمعی پایبند هستم به آیت‌آلله تقوی گفتم که ای کاش برخی در این لیست قرار می‌گرفتند چون شاید این افراد قوی‌تر از برخی چهره‌های فهرست باشند. اگر خطر جزیره‌ای و مثلثی شدن مجلس آینده وجود نداشت ایجاد فهرست‌های متعدد اشکالی نداشت. اگر دوستان در جبهه متحد با ملاحظاتی برخی افراد را در فهرست قرار می‌دادند شاید این مشکلات به وجود نمی‌آمد. ایجاد فهرست‌‌های متعدد به دلیل عدم حضور در فهرست جبهه متحد از طرف احزاب اصولگرا ناپسند تلقی شده است اما منع قانونی وجود نداشت.

حداد عادل اختلافات دولت و مجلس را زیر پوستی حل می کرد

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در خصوص تفاوت های مجلس هفتم و هشتم گفت: مجلس هفتم هم اختلافات زیادی با دولت داشت اما آقای حداد مسایل را مخفی نگه می داشت، شخصیت افراد متفاوت است آقای حداد سعی می کرد اختلافات زیر پوست حل شود. اما سیاست اما آقای لاریجانی به شکل دیگری بود البته اختلافات در مجلس هشتم بیشتر شده است.

مجلس نهم هم که عمرش با دولت فعلی یک سال خواهد بود. باید چند اصل را رعایت کرد: اول این که گاهی با علنی شدن اختلافات دشمن منتفع می‌شود باید اختلافات درون خانواده دولت و مجلس حل شود نباید علنی شود. گام اول در حل اختلافات دولت و مجلس باید این باشد که بدون تنش‌های بیرونی اختلافات حل شود. آخرین مرحله باید علنی شدن اختلافات باشد.

وی در پایان تاکید کرد: در مجلس نهم دغدغه‌های فرهنگی خود را پیگیری می‌کنم.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...